bazarnews

کد خبر: ۸۸۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
بهای کالاها در نوروز امسال تفاوت زیادی با سال‌ها گذشته دارد و این تنها مربوط به گرانی اجناس نیست، بلکه یک کالا در یک مغازه به دلیل تفاوت در زمان تولید قیمت‌های گوناگونی روی آن درج شده و توانایی خرید را از مردم گرفته است.

قیمت کالاهای از اساسی و غیراساسی در روزهای منتهی به سال جدید یکی از صحبت‌های گرم محافل مردم است اما امسال به سبب شرایط ویژه اقتصادی کشور و تورم نقطه به نقطه بالای ۵۰ درصد در ماه اسفند موجب شده تا قیمت کالاها و اجناس اعم از برنج و قند و چایی تا لبنیات و خوراکی و شوینده‌ها به صورت روزانه تغییر کند.

جمشید یکی از سوپرمارکت‌دارهای شهرک بهاران سنندج است؛ می‌گوید که در سال‌ گذشته هیچ وقت مغازه خالی از خریدار نبوده ولی اکنون بیشتر وقت خود را تنهایی در سوپرمارکت می‌گذراند و مشتری‌هایش تنها به دلیل نداشتن قدرت خرید کمتر به سراغ اجناسش می‌آیند.

وی می‌افزاید که افراد زیادی اکنون برنج و سایر کالاهای اساسی را به صورت یک کیلو و نیم‌کیلو خریداری می‌کنند و با این اوصاف نیز توانایی پرداخت هزینه خرید را در همان روز ندارند.

جمشید تصریح می‌کند که شیر ۷۰۰ گرمی بیش از ۵ هزار تومان، ماست حدود ۲۰ هزار تومان و پنیر فله کیلویی بیش از ۳۵ هزار تومان قیمت دارد و این قیمت‌ها برای فردی که کارگر و حتی کارمند است بسیار سنگین خواهد بود.

وی عنوان می‌کند که از حدود ۲ ماه گذشته قیمت خامه ۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به بیش از ۱۲ هزار تومان رسیده و اکنون از یک مدل و از یک برند، سه قیمت متفاوت خامه در یخچال وجود دارد .

جمشید ادامه می‌دهد که قیمت هر کیلو پرتقال در مغازه‌ها به بیش از ۱۷ هزار تومان و موز نیز به ۵۰ هزار تومان رسیده و فروشندگان میوه در میدان بار از دادن فاکتور برای میوه‌ها امتناع می‌کنند.

شاهو یکی دیگر سوپرمارکت‌داران سنندج است که از کم شدن قدرت خرید مردم در نتیجه افزایش قیمت‌ها شاکی است؛ وی می‌گوید که روز گذشته نوعی از مواد شوینده را تحویل گرفته که قیمت فروش آن ۳۸ هزار تومان درج شده و این در حالی است که قیمت قبلی آن ۲۳ هزار تومان بوده است.

شاهو با اشاره به خریدهای نیم کیلویی و حتی ۲۵۰ گرمی شکر به دلیل کم شدن قدرت خرید مردم می‌افزاید: قیمت هر کیلو شکر در سال گذشته حدود ۷ هزار تومان بود که اکنون به بیش از ۱۲ هزار تومان رسیده است.

وی تصریح می‌کند که قیمت هر کیلو پرتقال و لیمو شیرین با کیفیت حدود ۲۰ هزار تومان است که سال گذشته قیمت این محصولات به ازای هر کیلو بیش از ۷ هزار تومان نبوده است.

شاهو عنوان می‌کند که روزانه شاهد آن است افرادی تنها ۲ تا ۳ عدد میوه خریداری می‌کنند و توان خرید بیشتری ندارند.

وی ادامه داد که قیمت هر کیلو برنج پاکستانی باکیفیت حدود ۲۵ هزار تومان شده این درحالی است که سال گذشته گران ترین برنج پاکستانی کیسه بیشتر از ۱۶۰ هزار تومان قیمت نداشته است.

شاهو می‌افزاید که رقم فروش روزانه نسبت به سال گذشته بیشتر شده ولی سود آن به کمتر از ۳۰ درصد سال گذشته رسیده است.

یکی از شهروندان که یک سطل ماست در دست دارد و لبنیاتی محله خارج می‌شود می‌گوید که قیمت‌های با فرارسیدن نوروز روند افزایشی به‌خود گرفته که فشار دوچندانی را به مردم وارد می‌کند.

وی تصریح می‌کند که در سایر کشورهای جهان با نزدیک شدن به جشن‌های ملی و مهم قیمت اجناس به منظور بهره‌مندی تمامی اقشار مردم کاهش می‌یابد ولی در ایران این موضوع وارونه است.

این شهروند عنوان می‌کند که قیمت یک سطل ماست نسبت به هفته گذشته یک هزار تومان افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه شرایط زندگی بسیار برای مردم سخت شده است، ادامه می‌دهد که قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته زیرا درآمد مردم در بهترین حالت ثابت مانده ولی قیمت کالاها افسار گسیخته درحال افزایش است.

یکی دیگر از شهروندان سنندجی می‌گوید که قیمت‌ اجناس بسیاری از مردم را برای خرید مایحتاج خود عاجز کرده و فشار اقتصادی بر مردم کمر شکن است.

وی می‌افزاید که حقوق بازنشستگان افزایش بسیار جزئی داشته و این درحالی است قدرت خرید این قشر بزرگ از جامعه بشدت کاهش یافته است.

این شهروند تصریح می‌کند که به دلیل افزایش قیمت‌ها توانایی خرید برنج باکیفیت ایرانی را ندارد و چند ماهی است به استفاده از برنج هندی روی آورده است.

یکی دیگر از شهروندان که در فروشگاهی مشغول خرید بود از افزایش ۲۵ درصدی قیمت کالاها نسبت به سه ماه گذشته می‌گوید و می‌افزاید: توانایی خرید بسیاری از کالاها را نداریم و به معنای واقعی سفره مردم کوچک شده است.

وی تصریح می‌کند که عیدی پرداخت شده نیز کفاف خرید شیرینی و شکلات شب عید را نیز نکرده و به ناچار از بسیاری از خریدهای نوروز صرف نظر کرده‌اند.

هرچه به عید نوروز نزدیک تر می‌شویم تغییر قیمت‌ها در بازار بیشتر می‌شود و قیمت‌ها افزایش‌های ناگهانی را تجربه می‌کنند.

در بسیاری از سوپرمارکت‌ها تعداد زیادی اجناس با یک برند و مشخصات کیفی ولی با دو و یا سه قیمت متفاوت وجود دارد که برای مردم سایر مناطق جهان بسیار شگفت آور خواهد بود ولی در یک سال اخیر این موضوع برای شهروندان عادی شده است و جای تجب است که این افزایش هفته‌ای ور گاه روزانه قیمت‌ها تا کجا ادامه دارد.

 افزایش قیمت‌های افسار گسیخته زمینه را برای سودجویان مهیا ساخته است تا به دور از چشم بازرسین قیمت کالاهای خود را بیشتر از چیزی که بر روی محصول درج شده به فروش برسانند و فشار هرچه بیشتر را بر مردم تحمیل سازند.

و در پایان این سوال مطرح می‌شود که سازمان‌های مربوط به قیمت گذاری محصولات چه برنامه‌ای را تاکنون پیاده کرده‌اند، آیا افزایش روزانه قیمت‌ها قانونی بوده و دولت برنامه‌ای برای آن اندیشیه است؟
(ایسنا)

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: