bazarnews

کد خبر: ۸۸۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به ضرورت توقف خام فروشی نهاده‌های دامی به تولید کنندگان دام و طیور، ادامه داد: این نهاده‌ها در اختیار کارخانه‌های خوراک دام قرار می‌گیرد تا با تبدیل آن به خوراک آماده، محصول با کیفیت‌تری در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند.

اکبر فتحی در جلسه‌ای با اعضای هیات مدیره اتحادیه دامداران استان، با بیان این‌که تامین نهاده‌های دامی در شرایط سختی انجام می‌شود، گفت: جامعه به عنوان مصرف کننده همواره کنار نظام و دولت قرار گرفته و با درک شرایط اقتصادی مملکت فشارهای موجود را تحمل کرده است.

وی افزود: دولت برای تامین نهاده‌های دامی با ارز دولتی، چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار هزینه کرده است که تامین همین ارز زمانبر بوده و کار ساده‌ای نیست.

وی به مشکلات بخش تولید اشاره کرد و گفت: علاوه بر جامعه مصرف کننده، تولیدکنندگان بخش کشاورزی نیز برای تامین مواد اولیه تولیدات خود به خصوص نهاده‌های دامی با مشکلات مالی مواجه هستند و ارزش تولیدات از هزینه‌های تولید کمتر است.

فتحی به تشکیل کارگروهی برای نظارت بر نحوه فروش نهاده‌های دامی توسط تعاونی‌ها تاکید کرد و گفت: باید پس از خرید نهاده‌های دامی توسط اتحادیه‌ها و فروش آن به تعاونی‌ها، اقداماتی در جهت نظارت به شیوه فروش تعاونی‌ها انجام گیرد تا نهاده‌های دامی دقیقا به دست دامداران و مرغداران برسد.

وی افزود: در صورتی که اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها در فروش نهاده‌های دامی و نظارت به نحوه انتقال آن به دامداران و مرغداران سوء مدیریت کنند، نمی‌توانند جوابگوی بخش‌های نظارتی باشند.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش نقدینگی تولیدکنندگان و تعیین لیست برای توزیع نهاده‌های دامی برای تولیدکنندگان توسط اتحادیه‌ها، باید برنامه ریزی‌هایی برای مدیریت توزیع نهاده‌های دامی وجود داشته باشد که می‌توان در کارگروه نظارت بر فروش نهاده‌های دامی تصمیم گیری کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید بر پلاک کوبی دام در اولین فرصت، به تدوین راهکارهایی جهت جلوگیری از چندبار شماری دام‌ها اشاره کرد و گفت: باید با استفاده از روش‌های جدید، فرآیندهایی برای تعیین تعداد دام ارائه شود و استعلام کارگزاری که آمارگیری می‌کند نیز ضروری بوده و باید آمارها به روزرسانی شود.

وی استفاده از نهاده‌های دامی خام را غیرمنطقی دانست و گفت: قطعا استفاده از این نوع نهاده باعث کاهش عملکرد دام خواهد شد و از دیدگاه علمی نیز توصیه نشده است و در دامداری‌های صنعتی نیز دستگاه‌های میکسر وجود دارد که نهاده‌های خام را به شکل کنسانتره و با تناسب از انواع مواد غذایی مخلوط کرده و به عنوان خوراک دام استفاده می‌کنند. در صورتی که این تناسب رعایت نشود، میزان تولید و عملکرد برای دامداری کاهش خواهد یافت و برای جلوگیری از کاهش عملکرد، کارگروه نظارت باید وارد عمل شود.

به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، وی افزود: اتحادیه دامداران با دریافت مجوز می‌تواند نهاده‌های خام را با استفاده از دستگاه میکسر به نهاده‌های تایید شده تبدیل کرده و در اختیار دامداران سنتی قرار دهد که در این صورت هزینه تمام شده کاهش یافته و تا حدودی از فروش نهاده‌های خام توسط دامداری‌های سنتی جلوگیری خواهد شد.

ایسنا/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: