bazarnews

کد خبر: ۸۸۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۵۶ درصد آبیاری بخش کشاورزی استان از آب‌های سطحی است که در سال‌های کم باران با کمبود آب در این بخش مواجه می‌شویم.

عبدالله یوسفی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا طرح انتقال آب دریای عمان به شمال شرق کشور اشاره کرد و اظهار داشت: این استان نیز به این منابع آبی نیاز دارد زیراکه وقوع خشکسالی های پیاپی موجب افت شدید آب های سفره های زیرزمینی و همچنین آب های سطحی شده است.

وی گفت: براساس آمارهای هواشناسی میزان بارش باران در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۰ درصد و در دوره بلند مدت نیز  ۶۰ درصد کاهش دارد؛ این روند در سال های گذشته هم وجود داشته است.

وی آب مورد نیاز برای بخش کشاورزی استان را یک میلیارد متر مکعب دانست و اظهار داشت: بخش کشاورزی این استان از آب های سطحی و زیر زمینی استفاده می کند که در سال هایی که میانگین باران کمتر از ۲۶۰ میلیمتر باشد با چالش هایی رو به رو  است؛ ۴۲ درصد از آب بخش کشاورزی ازآب های زیر زمینی استحصال می شود.

وی افزود: با کاهش بارندگی ها و افت آب های زیر زمینی هر ساله یک میلیارد متر مکعب برای بخش کشاورزی استان استحصال نمی شود، طبق برآورد  ۳۰ تا ۴۰ درصد امسال با کاهش آب مواجه بوده ایم.

حجم آب های تجدید شونده استان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب است. 

یوسفی در خصوص آبرسانی از دریای  عمان گفت: در این طرح اولویت آب با بخش صنعت است، اگر آب مورد نیاز در اختیار صنعت قرار گیرد آب های استان که بیشتر نیز زیر زمینی هستند آزاد و به بخش کشاورزی کمک خواهد کرد.

وی افزود: اگر آب دریای عمان تصفیه نیز شود برای بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین در صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

رییس  سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: شور و سدیمی شدن اراضی کشاورزی استان بویژه در دشت‌ها رو به افزایش است که تهدیدی برای این حوزه است.

یوسفی اظهار داشت: شور و سدیمی شدن خاک ها  به علت استفاده نادرست از آب  به هنگام آبیاری، تبخیر بالا و بارندگی ناکافی است.

وی افزود: در پی افزایش طرح های آبیاری نوین در استان هستیم تا ضمن افزایش راندمان آبیاری از افت آب های زیرزمینی هم جلوگیری کنیم.

در این استان بواسطه برداشت های بی رویه آبخوان های زیرزمینی به طور متوسط سالانه ۶۴ میلیون مترمکعب آب از ذخایر غیر تجدید شونده خود را از دست می دهند که در این زمینه تلاش داریم تا از شدت افت سطح آب های زیرزمینی با اجرای طرح های تعادل بخشی جلوگیری کنیم.

استان خراسان شمالی ۱۱ محدوده مطالعاتی دارد که به علت برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، وزارت نیرو توسعه بهره برداری از این منابع را در هشت محدوده مطالعاتی ممنوع اعلام کرده و وضعیت منابع آب در چهار دشت از این محدوده ها بحرانی است.

 وی گفت: اراضی آبی استان ۱۴۲ هزار هکتار است که شامل پنج درصد وسعت کل استان  است.

یوسفی اظهار داشت: ۳۵ هزار هکتار نیز از مجموع اراضی استان به صورت آبی و دیم در اراضی آبخور از پایاب سد ها است و سایر اراضی کشاورزی نیز از سایر منابع آبی استفاده خواهد کرد.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: راندمان آبیاری در اراضی کشاورزی استان با افزایش ۱۲ درصدی نسبت به سال ۹۲، هم اینک به ۴۶ درصد رسیده است.

یوسفی اظهار داشت: شاخص راندمان آبیاری در اراضی استان در سال ۹۲، ۳۴ درصد بود، تلاش می شود تا این شاخص را در استان تا پایان برنامه ششم توسعه به ۶۰ درصد برسد.

۹۰ درصد از آب در استان در بخش کشاورزی استفاده می شود.  

 خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزاز است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد

این خطه چندین سال است به علت کاهش بارندگی‌ها با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند که سال‌های پیش در شمار سه استان نخست درگیر و آسیب دیده از ناحیه خشکسالی کشور اعلام شده بود.

در استان خراسان شمالی سه هزار و ۱۸۴ چشمه، هزار و ۵۵۷ حلقه چاه عمیق، ۲ هزار و ۴۸۳ حلقه چاه نیمه عمیق و ۶۳۲ رشته قنات وجود دارد.

خراسان شمالی در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد.

۶۳ درصد گستره خراسان شمالی درگیر خشکسالی بسیار شدید است که نمود آن در مرکز استان و دیگر مناطق مرکزی بیشتر است.

 میزان بارندگی بهار امسال در استان ۱۲۱ میلی‌متر بود که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد کاهش داشته است، میانگین بارش های سالانه خراسان شمالی ۲۴۰ میلی متر است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: