bazarnews

کد خبر: ۸۹۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
کافرما مکلف است طبق قانون کار به کارگران اخراجی هم عیدی بپردازد، اما این عیدی چطور محاسبه می‌شود؟

طبق قانون کار، همه کارگران مشمول عیدی و پاداش پایان سال هستند. فرقی هم ندارد که کارگر آزمایشی، نیمه وقت و یا فصلی باشد، طبق قانون کارفرما موظف است عیدی و پاداش را بپردازد. این قانون برای کارگران اخراجی که کارشان را از دست داده اند هم صدق می کند. اما عیدی این گروه از کارگران چگونه محاسبه می شود؟

کارگران اخراجی نسبت به مدت ماههای اشتغال عیدی می گیرند

طبق آنچه در قانون کار آمده، کارگران اخراجی به نسبت مدت کارکردشان، عیدی و پاداش سالانه می گیرند. عیدی کارگرانی که کمتر از یک سال کار کرده باشند هم براساس ۶۰ روز کار و نسبت ایام کارکرد محاسبه می‌شود. مثلا کارگری پس از ۸ ماه کار بیکار شده است، عیدی این کارگر باید به تناسب همان ۸ ماه کارکرد، پرداخت شود و کارفرما مکلف به پرداخت این مبلغ است. مبلغ این عیدی طبق جدول عیدی وزارت کار حدود ۲ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان است.

    کارگران نیمه وقت، فصلی و ساعتی هم عیدی می گیرند؟

    بر اساس ماده ۳۹ قانون کار، عیدی کارگران نیمه وقت هم به نسبت ساعات کار انجام شده محاسبه و پرداخت می‌شود. درباره کارگران ساعتی که حقوق ماهانه ثابت ندارند و دستمزد آنان در ماه متفاوت است، میانگین حقوق سه ماه آخر خدمت آنها مبنای محاسبه عیدی قرار می‌گیرد.

    مبلغ عیدی و پاداش به کارگران کارگاه‌های فصلی مشمول قانون کار و همچنین کارگران سایر کارگاه‌های مشمول که کمتر از یک سال در کارگاه کار کردند، باید بر اساس ۶۰ روز و به نسبت ایام کارکردشان در سال محاسبه شود.

    عیدی کارگران آزمایشی چگونه محاسبه می شود؟

    بر اساس ماده ۱۱ قانون کار و تبصره آن، کارگران آزمایشی هم مشمول دریافت عید می شوند. طبق این قانون مدت دوره آزمایشی باید در قرارداد کار مشخص شود و اگر قرارداد از طرف کارفرما قطع شود او ملزم به پرداخت همه حقوق دوره آزمایشی کارگر است.

    بنابراین مطابق با قانون کار، این کارگران هم مشمول دریافت همه حقوق و مزایای قانونی از جمله عیدی و پاداش پایان سال می‌شوند. لازم به ذکر است کف عیدی کارگران ۳ میلیون و ۸۲۲ هزار تومان و سقف آن ۵ میلیون و ۷۳۱ هزار تومان است.

     

    کاما پرس/

    برچسب ها: کارگران ، عیدی ، بازارنیوز
    نظرات کاربران
    نام:
    ایمیل:
    * نظر: