bazarnews

کد خبر: ۸۹۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
تاخیر در بارگیری و تحویل کالا ، کیفیت نامناسب حمل‌ونقل و همچنین جابه‌جایی ترکیبی مشکلاتی است که به گفته صادرکنندگان و کارشناسان تاکنون سبب عدم استقبال از حمل‌ونقل دریایی در مازندران برای صادرات شده است ، مشکلاتی که حالا متولیان می گویند در حال رفع شدن است.

 استان مازندران دارای سه بندر فعال شامل نوشهر ،‌ فریدونکنار و امیرآباد است ولی بخش زیادی از محصولات کشاورزی صادراتی مازندران از بنادر استان گیلان به کشورهای حاشیه دریای خزر صادر می شود.

با وجود تولید سالانه بیش از یک میلیون تن برنج ، ۲ و نیم میلیون تن مرکبات، ۱۵ هزار تن انواع محصولات شیلاتی، در اختیار داشتن عنوان بزرگ ترین تولید کننده لبنیات در کشور و خاورمیانه و توان تولید دیگر کالاهای صنعتی و محصولات کشاورزی که بخشی از آنها صادر می شود ، اما ظرفیت بنادر مازندران تاکنون همواره خالی بوده است به گونه ای که طبق تازه ترین گزارش رسمی حدود ۷۰ درصد ظرفیت بندر امیرآباد به عنوان بزرگ ترین بندر استان مازندران خالی است و حال بنادر دیگر استان نیز تعریف چندانی ندارد. 

این درحالی است که به گفته مسئولان استانی و کشوری نیمی از محصولات تولیدی استان مازندران یا از طریق بنادر استان های همجوار و یا از طریق حمل و نقل زمینی به کشورهای شمالی به عنوان مهم ترین مقصد صادراتی استان صادر می شوند که نه تنها هزینه سنگینی به همراه دارد، بلکه مدت زمان تحویل محصولات به مشتریان در بازارهای هدف را نیز با تاخیر همراه می کند. 

بنا بر آمار اتاق بازرگانی مازندران امسال ۲۰۰ هزار تن مرکبات به خارج از کشور صادر شده است که سهم بنادر مازندران از این صادرات تنها پنج هزار تن بوده است. حال آنکه فقط در هفت سال اخیر دولت تدبیر و امید صدها میلیارد تومان برای نوسازی ، تجهیز و توسعه بنادر مازندران هزینه شد تا با استانداردهای روز هماهنگ شوند. 

استقبال ضعیف صادرکنندگان به خصوص فعالان مازندران در عرصه صادرات به گفته خودشان از مشکلات متعددی رنج می برد که روز گذشته در جلسه هم اندیشی رفع مشکلات صادرات با حضور مسئولان شرکت های کشتیرانی در بندر فریدونکنار مطرح و مورد بررسی و پاسخ قرار گرفت. 

استقبال از بنادر مازندران نیازمند اعتمادسازی است

رئیس اتاق بازرگانی مازندران در این نشست از آغاز به کار سایت کانتینری بندر تجاری فریدونکنار استقبال کرد و گفت : مهم ترین ضعف مجموعه بنادر مازندران امکانات و تجهیزات حمل و نقل است  که با نیاز تولید کنندگان و صادر کنندگان همخوانی ندارد و این وضعیت در سال های اخیر باعث بی اعتمادی صادرکنندگان و تولیدکنندگان مازندرانی شده است.

عبدالله مهاجر همچنین یکی از ضعف‌های بنادر مازندران را تاخیر در انتقال محصولات به کشورهای مقصد عنوان کرد و افزود : بخش قابل توجهی از صادرات مازندران مواد غذایی به خصوص در بخش لبنیات است که فساد پذیر بوده و باید در زمان و مکان مناسب منتقل شود ولی متاسفانه تولید کنندگان این بخش بسیار گله مند هستند و تولیدکنندگان بسیاری در استان بارها نسبت به تاخیر در انتقال محصولات مواد غذایی توسط شرکت های دریایی مازندران گلایه داشتند و همین وضعیت آنان را به سمت استان های دیگر  و حمل و نقل ریلی و زمینی کشانده است. 

رییس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه در حال حاضر با پیوستن بندر فریدونکنار به حمل و نقل کانتینری ظرفیت جدیدی برای صادرات ایجاد شده است ، گفت : راه اندازی کانتینر های یخچالی و غیر یخچالی می تواند ظرفیتی باشد تا میزان صادرات مازندران در حوزه های مختلف از جمله مواد غذایی و مرکبات افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه در سه بندر مازندران ظرفیت های لازم برای صادرات مهیا شده است ، افزود : باید با مدیریت جدید و بر طرف کردن نقایص گذشته دوباره اعتماد صادر کنندگان استان جلب شود تا حمل و نقل دریایی استان رونق یابد و از کوچ صادر کنندگان به بنادر استان های دیگر جلوگیری شود.

مهاجر سرعت پایین کشتی های بنادر مازندران را یک دغدغه اصلی دانست و ادامه داد: باید اطمینان خاطر از سوی بنادر به صادر کنندگان داده شود که کالاهای آنها با سرعت و بموقع  ارسال می شود و اگر این اتفاق بیفتد  دیگر نگاه صادر کنندگان به بنادر سایر استان ها نخواهد بود ،بلکه می توانند از بنادر استان برای ارسال کالا به کشور های همسایه از جمله روسیه استفاده کنند.

وی راه اندازی دفتر کشتیرانی خزر در فریدونکنار و امیر آباد را نقطه قوت دانست و گفت : این شرایط نشان می دهد که کشتیرانی دریای خزر نیز می خواهد صادرات در مازندران را افزایش دهد و این مهم نیاز به اعتماد دوسویه بین صادرکنندگان و کشتیرانی دارد تا با کمک هم مشکلات گذشته برطرف شود و راه جدیدی برای صادرات با مدیریت هزینه باز گردد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: