bazarnews

کد خبر: ۸۹۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
معاون وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با اعلام این که ۳.۳ درصد از اشتغال کشور مربوط به مشاغل خانگی است ، گفت که این بخش می‌تواند تا ۱۰ درصد از کل اشتغال کشور را به خود اختصاص دهد.

علی اوسط هاشمی روز چهارشنبه در نشست شورای مهارت مازندران در ساری از مشاغل خانگی به عنوان ظرفیتی مناسب جهت کاهش بیکاری در کشور یاد کرد و افزود : اگر بتوانیم سهم مشاغل خانگی را به ۱ درصد افزایش دهیم دستکم حدود پنج میلیون شغل جدید در کشور ایجاد می شود که می تواند بخش زیادی از زنان بیکار را در این حوزه به کار بگیرد.
وی از استان مازندران به عنوان پرظرفیت ترین منطقه در بحث اشتغال خانگی یاد کرد و گفت که بر اساس توافق اولیه مرکز تخصصی مشاغل خانگی کشور در مازندران تاسیس می شود و برنامه ریزی مهارت آموزی این مرکز برای مشاغل خانگی به سایر استان ها نیز تسری داده خواهد شد.
رییس سازمان فنی و حرفه ای کشور مهم ترین علت تبدیل شدن مشکل بیکاری در کشور به یک چالش مهم را " غالب شدن گفتمان مدرک گرایی " برشمرد و تاکید کرد که این گفتمان سبب شده است تا مهارت آموزی مورد بی توجهی قرار گیرد.

وی افزود : تا زمانی که وزن اجتماعی افراد در جامعه بر اساس مدرک گرایی و عنوان سازی شغلی سنجیده می شود ، همچنان کشور با مشکل رشد نرخ بیکاری به خصوص در بین دانش آموختگان دانشگاهی مواجه است.
اوسط هاشمی توضیح داد : توجه صرف به مدرک گرایی و ارتباط آن با وزن اجتماعی افراد در جامعه سبب شد تا امروز بخش عمده ای از نیروهای انسانی کشور که در مشاغل حساس اقتصادی  و تولیدی در حال خدمت به اقتصاد و توسعه کشور هستند مورد توجه اساسی قرار نگیرند و سهم عمده ای در برخورداری از مزایای جامعه نداشته باشند.

وی به عنوان نمونه به شاغلان حوزه حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت : حدود ۸۰۰ هزار نفر از نیروی انسانی کشور در حوزه حمل و نقل عمومی اعم از بار و مسافر فعالیت دارند ، ولی غالب شدن گفتمان مدرک گرایی و عنوان سازی شغلی بر این مبنا سبب شد تا این قشر عظیم نیروی انسانی که در حساس ترین حوزه اقتصادی فعالیت دارند ، از وزن اجتماعی متناسب با کارکردشان در جامعه  برخوردار نشوند و نتوانند از مزایای جامعه استفاده کنند.
اوسط هاشمی حل مشکل بیکاری را نیازمند جایگزین شدن گفتمان مهارت آموزی به جای مدرک گرایی دانست و تاکید کرد : اگر گفتمان مهارت آموزی در جامعه ایجاد نشود ، قطعا در آینده ما برای تامین نیروی انسانی مطابق با بازار کار با مشکلات عدیده ای مواجه خواهیم شد و نرخ بیکاری ما به خصوص در بین دانش آموختگان افزایش خواهد یافت.
وی طرح و غالب کردن گفتمان مهارت آموزی در جامعه را نیازمند توجه به سازمان فنی و حرفه ای دانست و افزود که در شرایط حاضر توجه به این مجموعه ضعیف است و کمتر از یک درصد از اعتبار فصل آموزش کشور به این سازمان اختصاص داده می شود.

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: