bazarnews

کد خبر: ۸۹۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عنابستانی با بیان این که همه‌گیری کرونا، آمار بیکاری را در کشور افزایش داد، اظهار کرد خیلی از مشاغل قابل بازگشت نیستند و هنوز کرونا ادامه دارد و هزینه‌های دهک پایین هم افزایش پیدا کرده است.

گروه کار و تعاون بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ علی اصغر عنابستانی، رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس، در واکنش به گزارش منتشر شده در بازانیوز به نقل از صندوق بین المللی پول مبنی بر تاثیرگذاری کرونا بر اقتصاد دنیا، پیرامون این موضوع و تاثیر کووید 19 بر اشتغال و هزینه سبد خانوار در ایران، به بازارنیوز گفت:  در چند ماهه اول، آمار رسمی منتشر شد که حدود یک  میلیون شغل به طور مستقیم از بین رفته است. بر اساس آمار پراکنده تا ۱.۵ میلیون شغل هم  العام شده که بخاطر کرونا از دست دادیم؛ لذا این همه‌گیری، آمار بیکاری را افزایش داد. خیلی از این مشاغل قابل بازگشت نیستند و هنوز کرونا ادامه دارد و هزینه‌ دهک‌های پایین افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: این موضوع برای دهک‌های بالاتر ما هم اتفاق افتاد؛ مثل حوزه گردشگری و هتل دار‌ها و رستوران دار‌ها که تحت تاثیر بودند و آسیب دیدند.

عنابستانی تاکید کرد: دولت هم برنامه دقیق حمایتی تدوین نکرد، هرچند که با تاکید مجلس و رهبری تصمیم گرفت مبلغ اندکی را به کسانی که بیمه نیستند، بپردازد، اما بدلیل ضعف شدید آماری و اطلاعاتی این رویه نیز به درستی انجام نشد.

وی ادامه داد: تسهیلاتی هم پرداخت شد در حد یک تا یک و نیم میلیون تومان که با وضع تورم به درد کسی نخورد. کارگران ما در شرایط سختی به سر می‌برند و تورم بسیار بالای ۶۰  درصد داریم و از دست رفتن شغل هم مزید شده است.


این نماینده مجلس با بیان این که فشار زیادی  به مردم اعمال شده، اظهار کرد: هم درآمد کمتر شده، هم هزینه‌ها بیشتر شده و سبد خانوار آسیب شدید دیده و با خانواده‌هایی روبرو هستیم که از خرید گوشت قرمز عاجز هستند؛ نه تنها گوشت قرمز، بلکه با قیمت کنونی گوشت مرغ، آن را هم نمی‌توانند مصرف کنند. وضعیت نامناسب است و نیازمند تدبیر ویژه هستیم.

وی افزود: در حال حاضر در مجلس در روند بررسی تصویب بودجه سعی می‌کنیم یارانه را در شرایط بهتری قرار دهیم و الان که بحث بودجه مطرح است، اعمال نظر کنیم؛ به طوری که شرایط بهتر شود.


عنابستانی تصریح کرد: ساختار سهام عدالت را باز کردیم تا دولت موظف شود به افرادی که می‌توانند عضو مشمولان باشند، سهام عدالت داده شود. همچنین دولت باید در سال ۱۴۰۰ تسهیلات ارزان ارائه دهد تا بتوانیم شغل‌های از دست رفته را احیا کنیم. همه تمرکز مجلس روی اقشار ضعیف جامعه است.


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این که در ایام تعیین حقوق و دستمزد کارگران قرار داریم، گفت: باید بتوانیم به جمع‌بندی برسیم که نیاز‌های کارگران تامین شود و مبلغ، طوری باشد که ضربه‌ای به اشتغال نزند و حداقل نیاز‌های کارگران هم تامین شود.

وی افزود: البته دولت باید از ماده ۴۱ تبعیت کرده و نظام حقوق و دستمزد را شناور کند و بر اساس منطقه تامین شود که این به نفع کارگران و ایجاد اشتغال است. سال‌ها این قانون  وجود دارد، اما دولت‌ها تبعیت نمی‌کنند،  ولی مجلس پیگیر است که این اتفاق بیافتد.


عنابستانی درباره علت عدم پرداخت وام توسط بانک جهانی به ایران با توجه به درخواست دولت پس از شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: آن‌ها به بهانه مشکلات ارتباطات بانکی و تحریم‌های آن قسمت، به ما وام ندادند. البته مهم نیست و ما باید به منابع داخلی و توانمندی‌های خودمان متکی باشیم.

وی افزود: در جریان کنترل کرونا جمهوری اسلامی بهتر از بسیاری از کشور‌های دنیا عمل کرده است، اما در بحث توجه به قشر کارگری و مشاغل آسیب دیده، می‌توانستیم عملکرد بهتری داشته باشیم.

عنابستانی در آخر تاکید کرد: نیازی به خارج از کشور نداریم و با استفاده بهینه از منابع داخل می‌توانیم کار‌ها را پیش ببریم.

پایان پیام//
برچسب ها: عنابستانی ، کرونا ، اشتفال
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: