bazarnews

کد خبر: ۸۹۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵
مدیرشیلات جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: تا پایان بهمن امسال حدود ۶ هزار تن انواع آبزیان از مرزهای استان به کشور عراق صادر شده است که سهم کردستان حدود ۲۰ درصد است.

حمید حسین‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: پیش‌بینی‌های تولید و تکثیر ماهی در منابع آبی استان را تا پایان  سال جاری حدود ۱۰ هزار و ۳۵۰ تن عنوان کرد و افزود: این در حالی است که تولید آبزیان در منابع آبی کمی بیش از ۶ هزار تن است.

وی افزود: کردستان در سه بخش تولید ماهیان سردآبی، منابع آبی صید و  صیادی و سایر آبزیان ( ماهیان زینتی و زالو) فعالیت می‌کند.

وی یادآورشد: هم اکنون در بخش صید و صیادی ۶ تعاونی و در بخش ماهیان سردآبی بجز از مزارع خرد و منفرد حدود ۹ تعاونی تولیدی در استان فعالیت دارند.

حسین‌پور گفت: بخش شیلات استان برای بیش از یک هزار و ۲۷۰ نفر در استان اشتغال ایجاد کرده است.

وی افزایش تولید ماهیان سردآبی در پایاب سدها، مزارع خرد تیپ و دومنظوره کشاورزی و تشکیل تعاونی‌های صیادی در منابع آبی و توسعه سایر آبزیان را از برنامه‌های شیلات استان عنوان کرد.

وی اذعان کرد: در سال جاری بیش از ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات از منابع مختلف به آبزی‌پروری پرداخت شده است.

مدیرشیلات جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: تا پایان بهمن امسال حدود ۶ هزار تن انواع آبزیان از مرزهای استان به کشور عراق صادر شده است که سهم کردستان حدود ۲۰ درصد است.

وی با اشاره به افزایش نهاده‌ها و صادرات ماهی قزل‌آلا و افزایش قیمت اینگونه ماهی‌ها، اظهار کرد: در جلسه کمیته مشترک شیلات با حفاظت محیط زیست و آب منطقه‌ای مدت زمان صید تعاونی‌های صیادی استان با هدف تامین نیاز مصرفی شب عید مردم تا پایان سال تمدید شده است.

به گفته وی، قیمت ماهی‌های عرضه شده توسط تعاونی‌های صیادی از سایر پروتئین‌های حیوانی در استان با قیمت مناسب و پایین‌تری عرضه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، کردستان در زمینه تولید ماهی در منابع آبی آب‌های داخلی رتبه چهارم و در زمینه تولید ماهیان سردآبی رتبه شانزدهم کشور را داراست.

سرانه مصرف ماهی استان کمی بیش از ۶ کیلوگرم است، که این میزان نصف سرانه مصرف کشوری است، برای رسیدن به شاخص مطلوب باید تولید و تکثیر ماهیان و آبزی پروری توسعه یابد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: