bazarnews

کد خبر: ۸۹۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۰
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه قیمت تمام شده تولید CNG پایین‌ترین قیمت در بین تمامی سوخت‌ها است، گفت: با ظرفیت‌های ایجاد شده در بخش CNG و ادامه روند توسعه در این بخش، جایگزینی بنزین با CNG با هزینه کمتر و در زمان کمتر قابل تحقق است.
رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هرچه در بین فاکتور‌های مختلف برای بدست آوردن مزایای ورود LPG به سبد سوخت خودرو‌ها جستجو کردم، چیزی پیدا نکردم؛ در واقع اضافه شدن LPG به سبد سوخت خودرو‌ها هیچ مزیتی ندارد.

وی افزود: وقتی صحبت از مزایای یک طرح می‌کنیم یکی از فاکتور‌های مهم، مزیت اقتصادی طرح است و مباحث قیمتی مطرح می‌شود؛ یکی دیگر از فاکتور‌های مزیتی، مباحث زیست محیطی است و از هیچ کدام از این ابعاد، اضافه شدن LPG به سبد سوخت دارای مزیت نیست.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در طی سال‌ها در کشور روی توسعه CNG کار شده است، گفت: به خصوص در ۱۰ سال اخیر روی توسعه تولید مخازن CNG در کشور کار‌های زیادی صورت گرفته و موفقیت‌های قابل توجهی در این زمینه داشته ایم.
 
وی ادامه داد: افزایش سهم گاز در سبد سوخت کشور یک استراتژی ملی است و طرحی بود که در کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی روی آن کار کرده بودیم و در جلساتی که در این زمینه داشتیم، مدیران وقت شرکت ملی گاز ایران نیز روی توسعه CNG و سرمایه گذاری در تأمین مخازن و افزایش سهم CNG در سبد سوخت کشور با اعضای کمیسیون انرژی همنظر بودند و در جلسات شورای عالی انرژی کشور نیز توسعه CNG و افزایش سهم این نوع سوخت در سبد سوخت خودرو‌های کشور تصویب شد.

پدیدار با اشاره به مزیت CNG نسبت به LPG در سبد سوخت خودرو‌های کشور گفت: ما مدتهاست سوخت CNG را به سبد سوخت خودرو‌های کشور آورده ایم و بسیاری از خودرو‌های ما نیز با تبدیل وضعیت، CNG سوز شده اند؛ در صورتی که در بخش LPG چنین زیرساختی ایجاد نشده است.

وی افزود: حتی کار‌های مطالعاتی نیز انجام شده و طرحی مطالعاتی نیز در این زمینه به کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی آمد که علاوه بر CNG سوز شدن خودرو‌های بنزینی و دیزلی، لوکوموتیو‌های کشور نیز CNG سوز شوند.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: آنچه مشخص است گازطبیعی در کشور ما مزیت‌های بسیاری دارد و از نظر اقتصادی و زیست محیطی، هیچ سوختی قابل رقابت با گازطبیعی نیست و ما با توجه به گستردگی شبکه گاز در سراسر کشور، امکان تخصیص گاز به صورت CNG به خودرو‌ها در تمام کشور را داریم.

پدیدار با اشاره به سرمایه گذاری صد‌ها میلیارد تومانی در زیرساخت‌های گازرسانی و توسعه CNG در کشور گفت: بیش از ۹۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش گاز هستند و اولویت اول ما در تأمین سوخت کشور گازطبیعی و در خودرو‌ها سوخت CNG است.

وی افزود: یعنی گازطبیعی سوخت ملی کشور است و بیشترین سرمایه گذاری روی آن صورت گرفته و سوخت CNG نیز زیرمجموعه سوخت ملی کشور است.
برچسب ها: گاز ، سوخت ، اتاق بازرگانی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: