bazarnews

کد خبر: ۸۹۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰
کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تزریق پول امروز در بازار سرمایه مانند مسکنی موقت برای بورس است، مطرح کرد: بورس در سال آینده صعودی به کار خود ادامه خواهد داد.

امروز بازار سرمایه با گذر کردن از روزهای سخت خود که توانست چراغ سبزی به سهامداران خود نشان دهد، اما این چراغ به دلیل این نبود که سهامداران زیادی قصد داشته‌اند به بازار وارد شوند. کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده‌اند که شرایط رشدی امروز این بازار علاوه بر رسیدن قیمت نفت به ۷۰ دلار، حمایت سهامداران حقوقی از سهم‌های شاخص‌ساز بوده است و انتقال سهم‌ها از حقیقی به حقوقی در این مدت، نشانگر این ادعا بوده است.

در معاملات روز جاری، نماگر اصلی بازار سرمایه از همان ابتدا با رشد خوب و قوی قدم در راه صعود گذاشت به طوری که مشخص بود امروز اکثر نمادهای بازار سبز خواهند ماند. امروز که گروه‌های فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی بهترین عملکرد را در روند بازار داشتند، شاخص کل ۲۴ هزار و ۳۴۱ واحد رشد کرد و به یک میلیون و ۱۹۹ هزار و ۹۳۷ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز در این رشد، شاخص کل را همراهی کرد و تا انتهای معاملات، هزار و ۱۸۹ واحد افزایش یافت و روی خانه ۴۳۲ هزار و ۴۶ واحد ایستاد.

    فلزات اساسی هم امروز علاوه بر حمایت حقوقی‌ها، قیمت‌های جذابی هم برای خرید داشتند. امروز که نمادهای فولادی زیادی با حمایت دولت، در صف خرید قرار گرفتند، وضعیت خوبی را پشت سر گذاشتند به طوری که از همان ابتدای معاملات، راه صعود را پیش گرفتند و امروز به اوج رسیدند تا اینکه در زمان بسته شدن معاملات، ۳۰ هزار و ۸۲۷ واحد بالاتر از روز گذشته آمدند و رقم ۹۰۳ هزار و ۹۰۹ واحد را نشان دادند.

    نمادهای «اپال»، «خساپا»، «خودرو»، «شستا»، «بوعلی»، «شپنا» و «خگستر» امروز پرتراکنش‌های بازار بودند و در این میان، نمادهای «فولاد»، «فملی»، «شستا»، «فارس»، «شپنا»، «تاپیکو» و «وغدیر» بیشترین تأثیر را روی روند حرکت شاخص کل بازار داشتند.

    در معاملات روز جاری، برخی از نمادهای فولادی سبزپوش بودند و برخی دیگر هم افت قیمت را تجربه کردند. نمادهای «کاوه»، «فولاد»، «فجر» و «فخوز» بیشترین رشد قیمت را در بازار امروز داشتند. علاوه بر این، «کچاد» و «کگل» هم از سبزپوشان بازار بودند.

    حجم معاملات هنوز رشد نکرده است

    محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در رابطه سبز شدن چراغ بورس در روند معاملات امروز اظهار کرد: مثبت شدن بازار در معاملات روز جاری پایدار نخواهد ماند چراکه حجم معاملات بازار سهام رشد نکرده است و درصد زیادی از نمادها در مدار منفی معامله می‌شوند بنابراین، به نظر می‌رسد تا زمانی که سه یا چهار روز معاملات پر حجم نداشته باشیم، نمی‌توانیم بگوییم بورس تغییر روند داده است.

    وی در ادامه با اشاره به لایحه بودجه سال بعد گفت: با توجه به لایحه بودجه و پیش‌بینی کسری بوجه زیاد دولت در سال ۱۴۰۰ و همچنین ابهام در رابطه با روابط ایران و آمریکا فعلا نمی‌توان در رابطه با بورس نظری قطعی داد، اما رابطه با آمریکا به دو سناریو تقسیم می‌شود که اولین آن‌ها توافق با این کشور است که در این صورت قیمت دلار روندی نزولی خواهد داشت ولی مراودات مالی شرکت‌ها، تامین مواد اولیه و صادرات محصول رونق می‌گیرد که در این صورت کاهش قیمت دلار به بازار سهام ضربه نخواهد زد و در صورت اتفاق افتادن سناریوی دوم، اگر توافقی صورت نگیرد قیمت دلار دوباره روندی صعودی به خود خواهد گرفت و بورس به صورت تورمی و با رشد قیمت دلار رشد خواهد کرد.

    این کارشناس بورس افزود: در حال حاضر، بازار سهام به اخبار خوب هیچگونه واکنشی نشان نمی‌دهد چون جو بازار سهام منفی است و اخبار خوب تاثیر چندانی بر روی بازار سهام ندارند. همانطور که در ۶ ماه اول سال جو بازار سهام مثبت بود و بورس به اخبار منفی و اخبار تحریم‌ها واکنشی نشان نمی‌داد.

    شفیعی ناطق درباره ورود پول به بازار تصریح کرد: در معاملات امروز بازار سرمایه میزان زیادی پول وارد بازار شد، اما پول وارد شده امروز تنها نقش یک مٌسکن را ایفا می‌کرد و باعث رشد بازار سهام نخواهد شد در نتیجه بهتر است مشکلات از ریشه حل شود تا اینکه با این قبیل مسکن‌ها مشکلات را فراموش کنیم.

    وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت حاکم شده در بازار احتمال افزایش قیمت سهام در بازار بسیار بیشتر از ریزش قیمت‌ها است و بهتر است سهامدارانی که در زیان هستند از تصمیمات هیجانی در بازار برای جبران ضررهای خود بپرهیزند، اما بهار بورس نزدیک است و پیش‌بینی می‌شود شاخص بورس در سال آینده روندی صعودی خواهد داشت و تا خرداد به کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی خواهد رسید.

    نظرات کاربران
    نام:
    ایمیل:
    * نظر: