bazarnews

کد خبر: ۸۹۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
با گذشت نیم قرن از شکل گیری نواحی صنعتی در کشور، شهرک‌های صنعتی همچنان درگیر ایجاد امکانات زیربنایی هستند. این در حالی است که این نواحی از پتانسیل بالایی برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در اقتصاد کشور برخوردارند و توجه به آنها می‌تواند عاملی برای تحقق جهش تولید باشد.

شهرک های صنعتی سالهاست که با هدف تجمع واحدهای صنعتی کنار یکدیگر به منظور برخورداری مناسب از امکانات زیربنایی و انرژی در نقاط مختلف کشور ایجاد شده اند اما با وجود تعهداتی که در این زمینه بر عهده دولت است، فعالان صنعتی در این شهرک ها همچنان از نبود امکانات زیرساختی و بروز مشکلات ناشی از آن گلایه دارند. مشکلاتی که علاوه بر کاهش تولید کارخانه ها باعث راکد ماندن طرح های توسعه ای واحدهای تولیدی نیز شده است.

این در حالی است که بیش از نیم قرن از شکل گیری نواحی صنعتی در کشور می گذرد و تاکنون ایجاد 996 شهرکها و نواحی صنعتی به تصویب رسیده که 822 مورد آن عملیاتی شده است.

در این خصوص علی رسولیان، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: فعال سازی واحدهای صنعتی راکد و نیمه ‌راکد در کشور از سوی ۵۰۰ مشاور بخش خصوصی و دانشگاه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا این واحد‌ها پس از بررسی و رفع مشکلات به چرخه تولید بازگردند.

وی با بیان اینکه برای افزایش سرمایه‌ گذاری و ایجاد واحدهای صنعتی در کشور اقدامات مهمی صورت گرفته است، افزود: تا کنون نزدیک به ۹ هزار قرارداد واگذاری زمین برای ایجاد واحدهای تولیدی در کشور منعقد شده که نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با تأکید بر لزوم ایجاد زیرساخت‌های لازم برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی و حمایت از بهره ‌برداری و فعالیت در شهرک‌های صنعتی، ادامه داد: با برنامه‌های مختلفی که برای فعال ساختن چرخه صنعت کشور درحال اجرا است، امسال علاوه بر بازگشت این تعداد واحد راکد به چرخه تولید، تقاضا برای سرمایه‌ گذاری نیز در شهرک‌های صنعتی کشور دو برابر شده است.

وی با بیان اینکه در قانون بودجه سال آینده کمک‌های خوبی در نظر گرفته شده است تا بتوان زیرساخت‌های لازم را در شهرک‌های صنعتی کشور تأمین کرد، اظهار داشت: در زمینه تأمین برق و گاز توسط دستگاه‌های خدمات ‌رسان، به هر میزان ارائه خدمات انجام شود، ۳۰ درصد تأمین منابع توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌‌ها انجام می‌گیرد.

رسولیان اضافه کرد: هزار و ۴۳۷ واحد صنعتی راکد و نیمه فعال در سطح کشور که به چرخه تولید بازگشته‌اند که امیدواریم با همکاری دستگاه قضایی، نظام بانکی و بخش خصوصی، گستره بازگشت واحد‌های راکد و نیمه فعال به مدار تولید را توسعه دهیم.

نگرش به واحد‌های صنعتی کوچک و متوسط واقع بینانه نیست

داود نوده فراهانی، عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی شمس آباد نیز در خصوص وضعیت فعالیت در شهرک های صنعتی اظهار داشت: در شهرک صنعتی شمس آباد حدود ۲۴ درصد واحد‌های نیمه فعال یا غیر فعال داریم و واحد‌های فعال هم با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند.

وی افزود: در شهرک صنعتی شمس آباد حدود 40 هزار نیروی انسانی داریم که از این تعداد قابلیت افزایش تا 100 هزار نفر را داشت ولی به دلیل مشکلات این اتفاق نیفتاد.

نوده فراهانی با اشاره به مشکل کمبود تامین برق در شهرک های صنعتی، گفت: البته موضوع اصلی صرفاً قطعی برق در شهرک‌های صنعتی نیست بلکه نگرش ما به واحد‌های صنعتی کوچک و متوسط واقع بینانه نیست.

وی گفت: در شهرک صنعتی شمس آباد میزان برق که فروخته شده است با برق نصب شده تفاوت یک به سه دارد یعنی ۱۹۰ مگاوات برق نصب شده است، ولی ۳۵۰ مگاوات را با اینکه پول آن را از صاحب صنعت گرفته شده، ولی هنوز برق آن وصل نشده است.

عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی شمس آباد با اشاره به اینکه هر زمانی که با مشکل کمبود برق مواجه می‌شویم سراغ قطعی برق واحد صنعتی می‌رویم، گفت: بیشتر این قطعی‌ها هم بدون هماهنگی اتفاق می‌افتد و بعد از اینکه انتقاد می‌شود هماهنگی می‌شود.

وی گفت: در دفترچه قرارداد برای بهره برداری واحد‌های تولیدی، تعهدات صنعتگر دارای زمان است یعنی اگر تا تاریخ مقرر کارخانه ایجاد نشود خلع ید می‌شود، ولی تعهدات سازمان شهرک‌های صنعتی و سازمان‌های خدمات رسان مشمول زمان نیست.

عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی شمس آباد افزود: برخی کارخانه‌ها ۲۴ ساعته فعال هستند و قطعی برق به آن‌ها آسیب جدی وارد می‌کند.

وی درباره مشکلات آب شهرک‌های صنعتی هم گفت: آب شهرک شمس آباد ۱۳۰ لیتر در ثانیه تأمین شده است و ۲۷۰ لیتر در ثانیه کسری داریم که تعهد آن حدود ۴۰۰ لیتر در ثانیه بوده است.

نوده فراهانی افزود: در حال حاضر برای شهرک شمس آباد مشکل راه اختصاصی برای ورود به شهرک به خصوص در وقت صبح رفع نشده است.

وی ادامه داد: در خصوص توسعه شهرک صنعتی شمس آباد حدود دو و نیم سال است که صورت جلسه آن در هیأت دولت باقی مانده است.

فراهانی گفت: صنایع کوچک و متوسط که در شهرک‌های صنعتی مستقر می‌شوند در موضوع اقتصادی تحریم پذیر نیستند و اقتصاد کشور را از تحریم‌ها نجات داده اند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: