bazarnews

کد خبر: ۹۰۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۰
محققان "دانشگاه علوم پزشکی وین" در مطالعه اخیرشان مکانیسم‌های مولکولی التهاب مزمن پوست را شناسایی کردند.
 

در التهاب مزمن پوستی مانند درماتیت آتوپیک و پسوریازیس که در برخی افراد به طور مکرر اتفاق می‌افتد دلایل مختلفی از جمله استعداد ژنتیکی، استرس یا مواد حساسیت زا دخیل هستند. دانشمندان اغلب علت این بیماری‌های پوستی که به طور مکرر اتفاق می‌افتد را سیستم ایمنی آشفته بدن فرد می‌دانند اگرچه ضخیم شدن و پوسته پوسته شدن قابل توجه اپیدرم(خارجی ترین لایه پوست) نشان دهنده اختلال در سلول‌های اپیتلیال نیز است. اکنون گروهی از محققان دانشگاه علوم پزشکی وین توانسته‌اند مکانیسم‌های مولکولی جدیدی که می‌توانند سبب رخ دادن این التهابات پوستی باشند را شناسایی کنند.

محققان با آزمایش بر روی چند بیمار و مدل‌های حیوانی توانستند نشان دهند که یک پروتئین چند منظوره به نام "p۶۲" بر تغییرات التهابی اپیدرم بیمار تأثیر می‌گذارد و مهار P۶۲ منجر به کاهش التهاب مزمن می‌شود. سکوستوزوم ۱ / p۶۲ یک پروتئین چند منظوره است که بر کنترل هدایت سیگنال و تعادل سلولی(هموستاز) تأثیر می‌گذارد.

"اروین واگنر"(Erwin Wagner) محقق ارشد این مطالعه گفت: مطالعه حاضر بررسی می کند که آیا P۶۲ در ایجاد درماتیت آتوپیک(AD) نقشی دارد یا خیر. برای این منظور ما التهابات پوستی همانند درماتیت آتوپیک را با غیر فعال سازی ژنتیکی ژن خاصی به نام" JunB"ایجاد شد و این امر به افزایش بیان P۶۲ در پوست موش‌ها منجر شد. نتیجه گرفتیم که از بین بردن P۶۲ آسیب پوستی را کاهش می‌دهد که این امر نشان می‌دهد مهار سیگنال‌های وابسته به P۶۲ می‌تواند التهابات بیماری درماتیت آتوپیک(AD) و احتمالاً بیماری‌های پوستی مرتبط مانند پسوریازیس را نیز بهبود بخشد.

 

ایسنا/

برچسب ها: بیماری ، پوست ، بازارنیوز
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: