bazarnews

کد خبر: ۹۰۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در کشور‌های بانک‌محور مثل ایران که حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از تامین‌مالی از طریق بازار پول انجام می‌شود، بسیاری از مدل‌های تامین‌مالی مغفول مانده‌اند که یکی از این ظرفیت‌های بکر و موثر، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی هستند.

امیرحسین شماعی‌زاده با اشاره به این که در بازارهای مالی نقش واسطه‌گری منابع توسط نهادهای مالی انجام می‌شود، گفت: این نهادها منابع مازاد صاحبان‌ سرمایه را به فعالان اقتصادی که با کسری منابع مالی مواجه هستند، انتقال می‌دهند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در کشورهای بانک‌محوری مثل ایران که حدود 80 تا 90 درصد از تامین‌مالی از طریق بازار پول و به وسیله بانک انجام می شود، بسیاری از مدل‌های تامین‌مالی مغفول مانده‌اند که یکی از این ظرفیت‌های بکر و موثر در این زمینه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی هستند.

وی اضافه کرد: مدل تامین‌مالی از طریق صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی روشی نسبتا نوین و تا حد زیادی شبیه به مدل تامین‌مالی از طریق صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه است، اما تفاوت‌هایی در مخاطبان این صندوق‌ها و استراتژی‌های آن‌ها وجود دارد.

تفاوت صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و خصوصی

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه معمولا به دنبال سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای جوانی هستند که پتانسیل رشد بلندمدت دارند، ولی مخاطب صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی شرکت‌های بلوغ یافته ‌هستند.

سازوکار صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی

وی گفت: صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی متشکل از تیم باتجربه‌ای از متخصصان مالی است که از طریق ارزیابی موشکافانه، شرکت‌هایی که دارای پتانسیل‌های مناسب رشدی هستند را پیدا و تلاش می‌کند، و سهام مدیریتی آن را با افق سرمایه‌گذاری 2 تا 7 ساله خریداری کند. سپس این تیم حرفه‌ای هم‌پای موسسان اصلی شرکت تلاش می‌کند تا شرکت مورد نظر را رشد دهد و در مرحله بلوغ مدنظر از شرکت خارج شود. صمن این که روش‌های خروج صندوق معمولا از طریق انتشار عمومی سهام یا فروش به سرمایه‌گذاران خصوصی است.

شماعی‌زاده افزود: در حال حاضر در کشور ما دو صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی با نام‌های مورد پذیره‌نویسی قرارگرفته‌اند. همچنین نخستین سرمایه‌گذاری در این حوزه به تازگی توسط یک صندوق خصوصی و در یک شرکت دارویی انجام پذیرفته است. معامله واحدهای این صندوق‌ها با توجه به ETF بودن آن‌ها از طریق سایت TSETMC امکان‌پذیر می‌باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به تجربه موفق این صنعت در بازار کشورهای توسعه‌یافته، شروع فعالیت این صندوق‌ها در کشورمان نوید موفقیت‌های درخشانی را به جهت انتقال موثر منابع به اقتصاد واقعی و ایجاد بازدهی‌های فوق‌العاده برای را سرمایه‌گذاران می دهد.

 

تسنیم/

برچسب ها: سرمایه ، سهام ، بازارنیوز
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: