bazarnews

کد خبر: ۹۰۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشتزارهای این استان نیاز به چهار هزار و ۸۷۶ کیلومتر جاده بین مزارع نیاز دارد که نبود جاده بین مزارع باعث ایجاد ضایعات محصولات کشاورزی در حمل و نقل می‌شود.

عبدالله یوسفی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این استان پنج هزار کیلومتر ظرفیت جاده سازی بین مزارع وجود دارد که تاکنون تنها ۱۲۴ کیلومتر آن تحقق یافته است.

وی گفت: ساخت جاده دسترسی به مزرعه در برنامه ششم و هفتم و به تناسب اعتبارات مصوب و یا تخصصی سالانه حدود ۵۰ کیلومتر با اعتبار مورد نیاز ۲۵ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

وی افزود: با ساخت جاده دسترسی ضمن امکان تردد انواع ماشین آلات و ادوات کشاورزی، انتقال نهادها و محصولات تولیدی باعث افزایش عملکرد و کاهش ضایعات به دلیل امکان بهره‌مندی از ماشین آلات و کشاورزی مکانیزه فراهم شده و کاهش هزینه‌های تولید و افزایش درآمد را باعث می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه میزان کل اعتبار تخصیص یافته برای خسارت سیل در سال ۹۸ به بخش آب و خاک را ۱۵۸ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: این میزان اعتبار برای ساخت جاده دسترسی بین مزارع، لایروبی قنوات، ساخت کانال های آب عمومی و برای ایستگاه پمپاژ آب تخصیص یافت.

یوسفی میزان خسارت وارده سیل در سال ۹۸ به جاده دسترسی بین مزارع ۲۲۰ میلیارد ریال، لایروبی قنوات ۸۰ میلیارد ریال، کانال آب عمومی ۲۳۰ میلیارد ریال و زهکشی اراضی کشاورزی ۲۳ میلیارد ریال ریال ذکر کرد.

وی گفت: شهرستان های کوهستانی همچون راز و جرگلان و مانه و سملقان بدترین وضعیت راه دسترسی بین مزارع را دارند.

وی افزود: اختصاص بیشتر اعتبارات به پروژه هایی همچون پروژه های آب موجب شده تا اعتباری برای اختصاص به این حوزه باقی نماند.

سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

 ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

ایرنا/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: