bazarnews

کد خبر: ۹۰۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵
رئیس اداره جهاد کشاورزی نمین از کشت بدون شخم محصول زراعی گندم در ۵۵۰ هکتار از اراضی دیم این شهرستان در سال زراعی جاری خبر داد.

شهرام محسنی روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، حفظ رطوبت خاک، جلوگیری از فرسایش خاک، تثبیت مواد ذخیره شده از بقایای گیاهان سال گذشته در مزارع، تردد کم ماشین‌آلات در مزارع و کاهش هزینه کشت را از جمله مزایای این نوع کشت محصول ذکر کرد.

وی با اشاره به کشت ۱۵۰ هکتار از اراضی زراعی شهرستان نمین با این شیوه در سال گذشته زراعی بیان کرد: با برداشت بیشتر محصول از مزارع کشت شده با این شیوه، کشاورزان از این روش استقبال کردند و بر همین اساس، سطح زیر کشت گندم با این روش در سال زراعی جاری چهار برابر افزایش یافت.

رئیس اداره جهاد کشاورزی نمین با پیش‌بینی استقبال از این شیوه کشت در سال‌های بعد، توجه به شیوه‌ها و روش‌های کاشت، داشت و برداشت محصول را در پی کاهش میزان بارندگی در منطقه موثر خواند و خواستار همراهی بهره‌برداران با کارشناسان کشاورزی شد.

وی همچنین، سمپاشی مزارع گندم و جو با پهپاد را نیز از جمله اقدامات نوین در حوزه کشاورزی شهرستان نمین در سال زراعی گذشته ذکر کرد و گفت: برای سال زراعی جدید، تامین یک دستگاه پهپاد با بهره‌گیری از تسهیلات بانکی به مبلغ چهار میلیارد ریلک، در دست اقدام است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نمین همچنین با اشاره به اجرای طرح یکپارچه سازی اراضی کشاورزی در قالب سامانه سیاک، راه‌اندازی این سامانه را یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی طی چند دهه اخیر ذکر کرد.

وی با اشاره به کسب رتبه دوم کشوری در اجرای سامانه سیاک توسط اداره جهاد شهرستان نمین گفت: یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی در قالب ثبت اطلاعات در سامانه سیاک در سه مرحله اجرا می‌شود و استان‌های کشور در حال انجام مرحله دوم یا همان ترسیم توصیفی قطعات کشاورزی هستند.

محسنی بیان کرد: جهاد کشاورزی شهرستان نمین در راه‌اندازی و اجرای سامانه سیاک در بین ۴۵۰ شهرستان کشور، بعد از شهرستان خرم‌آباد مرکز استان لرستان در رتبه دوم کشوری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در این سامانه دستیابی به آمار دقیق محصولات کشت شده در مزارع، ارزیابی عملکرد دقیق محصولات کشت شده در هکتار، دستیابی به ضریب مکانیزاسیون واقعی و به روز شدن دفترچه کشاورزی بهره‌برداران و نیز هدفمند شدن ارائه نهاده‌های یارانه‌دار کشاورزی و به همراه برنامه‌ریزی برای صادرات و واردات محصولات کشاورزی میسر می‌شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نمین اضافه کرد: در سامانه سیاک، قطعات اراضی کشاورزی بر اساس مختصات جغرافیایی در نقشه ماهواره‌ای موجود توسط کارشناس پهنه با تمامی مشخصات کشاورزان و نوع محصول جانمایی می‌شود.

وی اظهارکرد: اطلاعات و آمار اراضی کشاورزی تاکنون بر اساس خوداظهاری کشاورزان، تجربیات میدانی کارشناسان پهنه‌ها، سرشماری عمومی کشاورزی در دوره‌های ۱۰ ساله و نیز با استناد به مدارک و اسناد رسمی و غیررسمی، ثبت و ضبط شده ولی با راه‌اندازی سامانه سیاک، اطلاعات و آمار دقیق‌تر و قابل اطمینان‌‎تری گردآوری می‌شود.

محسنی بیان کرد: در سامانه سیاک اطلاعات بخش کشاورزی شامل عکس‌های هوایی‌، آمایش سرزمین و سایر اطلاعات مورد نیاز گردآوری و ثبت شده و به صورت هوشمند در دسترس برنامه‌ریزان بخش کشاورزی قرار می‌گیرد و با استناد به آن، می‌توان نسبت به برنامه‌ریزی اصلاح الگوی کشت، تامین آب، نهاده‌های مورد نیاز، بازاریابی محصولات، صادرات و واردات اقدام کرد.

وی همچنین گفت: کارشناس پهنه‌های کشاورزی تحت نظارت مستقیم و روزانه روسای مراکز جهاد کشاورزی تابعه اقدام به تهیه و ترسیم نقشه اراضی و ثبت اطلاعات مربوطه عمومی و تخصصی در سامانه سیاک می‌کنند و در مرحله اول، اطلاعات بنا به خود اظهاری کشاورزان، تجربیات میدانی کارشناسان و یا با استناد به اسناد و مدارک موجود در سامانه جامع پهنه‌بندی ثبت و ضبط می‌شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نمین افزود: سامانه یکپارچه‌سازی اطلاعات کشاورزی (سیاک) قابلیت استفاده از داده‌های موجود در پهنه‌بندی را نیز داشته و این قابلیت موجب صرفه‌جویی در هزینه، امکانات و زمان مدیریت امور کشاورزی می‌شود.

به گزارش ایرنا، شهرستان نمین حدود ۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت دارد که در بخش اعظمی از این اراضی، گندم، جو و سیب‌زمینی کشت می‌شود.

ایرنا/

برچسب ها: نمین ، کشت بدون شخم ، گندم
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: