bazarnews

کد خبر: ۹۰۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵
مدیرکل مدیریت بحران گیلان از احتمال کاهش ذخایر آبی کشاورزی فصل زراعی خبر داد و گفت: کشاورزان نسبت به کاشت در زمان مناسب اقدام کنند.

امیر مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  رشت ، اظهار داشت: در نشست‌های هفتگی گیلان در اداره‌کل مدیریت بحران وضعیت منابع و مصارف آب استان مورد بررسی قرار گرفته و وضعیت سدها و موجودی آب بررسی می‌شود که براساس آن برنامه‌ریزی‌هایی برای کشت بهاره برنج صورت گیرد.

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان تصریح کرد: مقدار ذخایر آبی سد سفید رود نسبتاً خوب است اما با توجه به گزارش هواشناسی مبنی بر اینکه احتمال دارد بارش‌های خوبی در 3 ماهه ابتدای سال آینده نداشته باشیم باید مدیریت صحیحی در این خصوص انجام شود.

مرادی ابراز داشت: امسال بارش برف خوبی در ارتفاعات گیلان صورت گرفت اما بر اثر پدیده جوی باد گرم پس از بارش برف بیش‌از 70 درصد برف‌ها آب شده و به پشت سدها رسیدند؛ اکنون در حال برنامه‌ریزی هستیم تا در صورت کمبود بارش در فصل بهار با مشکلات کم آبی برای زراعت و کشاورزی مواجه نشویم.

 وی با بیان اینکه اکنون پیشگیری از کاهش ذخایر آبی برای کشاورزی در دستور کار قرار دارد گفت: پیشگیری و پیش بینی بحران به‌ویژه در خصوص منابع آبی یکی از مهم‌ترین اقدامات مجموعه مدیریت بحران است که در این خصوص نشست‌هایی با دستگاه‌های مختلف ذی ربط برگزار شده تا تمهیدات لازم در صورت مواجهه با کم آبی اندیشیده شود.

مرادی افزود: با توجه به شدت باد گرم در فصل زمستان، آب شدن ذخایر برف در کوه‌ها و احتمال کمبود در صورت کاهش بارش‌ها در فصل بهار برای پیشگیری از این موضوع کمیته منابع و مصارف آب استان در حال برنامه‌ریزی جهت آزادسازی به موقع آب و نوبت‌بندی منابع آبی در فصل زراعی آینده است.

 وی بیان کرد: همه این اقدامات جهت پیشگیری از  کمبود آب زارعی بوده و به کشاورزان توصیه می‌شود جهت مدیریت درست در امر کشاورزی برنج  حتماً با نظر جهاد کشاورزی شهرستان نسبت به کاشت زمین‌ها، زمان خزانه‌گیری نشا و کاشت در زمان مناسب اقدام کنند.

مرادی از لایروبی 150 کیلومتر از رودخانه‌های گیلان خبر داد و افزود: دستگاه‌های مختلف در استان مشغول انجام لایروبی رودخانه‌ها هستند؛ لایروبی رودخانه‌ها از مباحث مهم در گیلان است که خوشبختانه گزارشات اعلام شده از اقدامات انجام شده در بحث لایروبی رودخانه‌ها از دقت عمل لازم برخوردار بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان بیان کرد: ترمیم سردهنه‌های تخریب شده از سیل امسال در شهرستان‌هایی اعم از رضوانشهر، تالش و صومعه سرا در دستور کار قرار دارد و روند بازسازی آن‌ها به خوبی پیش می‌رود.

 مرادی با اشاره به اینکه تأمین آب در آب بندان‌ها از دیگر مباحث مهم بوده و در صورت کمبود منابع آبی نقش بسزایی در تأمین آب استان دارد گفت: طبق گزارشات جهاد کشاورزی اقدامات خوبی در راستای احیاء آب بندان‌ها در برخی از شهرستان‌ها انجام شده است.

  وی بیان کرد: با توجه به اینکه سال گذشته تخریبات زیادی در اثر سیل‌های بهاره در برخی از مناطق ایجاد شد به همین دلیل به فرماندارن شهرستان‌ها و مدیران مدیریت بحران در سراسر استان گیلان اعلام آماده باش کرده‌ایم ‌تا دستگاه‌ها در تعطیلات نوروزی در حالت آماده باش باشند.

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان تصریح کرد: بدین ترتیب دستگاه‌ها باید در مکان‌هایی که احتمال بارش شدید و سیلابی شدن وجود دارد کشیک‌هایی در حالت آماده داشته باشند این دستورالعمل ابلاغ شده و نظارت‌ها برای ایجاد هماهنگی‌های لازم نیز انجام می‌شود.

تسنیم

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: