bazarnews

کد خبر: ۹۰۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: سالانه ۳۶۰ هزار تن سیب زمینی در ۹ هزار هکتار از اراضی استان تولید می شود و رتبه پنجم کشوری را داریم.

 فرید سپری روز سه شنبه در جریان سفر اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به کردستان در دشت دهگلان اظهار کرد: توسعه کشت گلخانه‌ای و گسترش بازار این محصولات از سوی دولت در سند آمایش بخش کشاورزی کردستان لحاظ شده و اکنون رساندن این سطح به ۶۰ هکتار در دست اقدام است.

وی افزود: با حمایت دولت سطح گلخانه‌های این استان از ۱۰ هکتار ابتدای سال ۹۲ به ۲۰ هکتار و ۵۰۰ متر مربع در سال جاری رسیده است و با برنامه ریزی‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود در پایان کار دولت این میزان به ۶۰ هکتار برسد.

سپری اعلام کرد: هم اکنون ۶۸ واحد گلخانه‌ای در این استان فعال بوده و در نتیجه این اقدام برای ۶۷ دانش آموخته کشاورزی و ۱۷۹ نفر از افراد جویای کار اشتغال ایجاد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد: در این واحدها سالانه چهار هزار و ۵۴۳ تُن انواع محصولات گلخانه‌های و یک میلیون و ۷۰۰ هزار شاخه گل بریده تزئینی تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

سپری اعلام کرد: براساس ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۸ سطح گلخانه‌های استان باید به ۶۰ هکتار می‌رسید که قبل از این ابلاغ ۲۰ هکتار با چهار هزار تُن تولید سالانه به بهره برداری رسیده بود.

وی افزود: این سازمان به منظور تحقق برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری مجوز تأسیس گلخانه در ۴۱ هکتار را صادر و مدارک آنها را در قالب ۶۵ طرح با ۶۵۷ میلیارد و ۶۰ میلیون ریال تسهیلات مورد نیاز به بانک‌ها معرفی کرده است.

سپری اظهار داشت: در سال جاری عملیات احداث ۲۰ هکتار گلخانه آغاز شده که به صورت میانگین از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در بخشی دیگر از سخنان خود اعلام کرد: سالانه بیش از ۹ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت سیب زمینی می‌رود که ۹۲ درصد این سطح زیر کشت در دشت‌های قروه و دهگلان قرار دارد.

سپری افزود: سالانه ۳۶۰ هزار تن سیب زمینی در کردستان تولید می‌شود و جزو پنج استان برتر کشور هستیم.

وی در ادامه سخنان خود به تولید ۴۰۰ هزار تنی محصولات باغی در استان اشاره کرد و گفت: برای این هم نیازمند سرمایه گذاری در حوزه سردخانه و صنایع تبدیلی هستیم.

سپری عنوان کرد: ظرفیت ۵۰ هزار تنی سردخانه و ۲۸ هزار تنی انبارهای فنی پاسخگوی تولیدات چند صد هزار تنی محصولات استان نبوده و انتظار داریم کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نگاه ویژه ای در این خصوص به کردستان داشته باشد.

مهر/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: