bazarnews

کد خبر: ۹۰۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶
اساس کلاس بندی اتوکلاو‌ها برپایه عملکرد و کارایی آنهاست. بطورکلی اتوکلاو‌ها دارای ۳ کلاس هستند: کلاس N، کلاس S و کلاس B که به شرح هریک می‌پردازیم.

کلاس بندی انواع مختلف اتوکلاو چگونه استکلاس بندی اتوکلاو

اساس کلاس بندی اتوکلاوها برپایه عملکرد و کارایی آنهاست. بطورکلی اتوکلاوها دارای 3 کلاس هستند: کلاس N، کلاس S و کلاس Bکه به شرح هریک می پردازیم:

  • دستگاه اتوکلاو کلاس N برای اتوکلاو کردن مواد و ابزارالات جامد و بدون پوشش مورد استفاده قرار می گیرد.
  • دستگاه اتوکلاو کلاس Sمانند کلاس N برای ابزارهای جامد است با این تفاوت که هم برای وسایل پوشش دار و هم برای وسایل بدون پوشش و وسایل سوراخ دار کاربرد دارد..
  • دستگاه اتوکلاو کلاس B علاوه بر پوشش تمام کاربردهای کلاس N و S، مواد نساجی را هم اتوکلاو می کند.

اکنون کلاس های مختلف اتوکلاو را با جزئیات بررسی می کنیم.

اتوکلاو کلاس  Nیا نوع سطلی و زودپزی

اتوکلاوهای کلاس N یک دستگاه جمع و جور هستند و برای استریل مواد ساده مورد استفاده قرار میگیرند. حرف "N" مخفف "محصولات جامد برهنه" است. بنابراین ، از این اتوکلاوها برای استریل کردن منسوجات ، بارهای متخلخل ، وسایل توخالی یا حتی محصولات درون کیسه ها نمی توان استفاده کرد ، زیرا چرخه های آن ویژگی های مناسبی برای گذراندن آزمایش های فیزیکی خاص ندارند. ضعف بالقوه دیگر این اتوکلاو ها این است که نفوذ بخار مورد نیاز را نمی توان تضمین کرد. از جمله اینکه ، نفوذ قطعی بخار در ابتدا به ایجاد خلا وابسته است ، که در این اتوکلاو های سطلی کلاس N اجباری نیست.

 

کلاس بندی انواع مختلف اتوکلاو چگونه است

اتوکلاو کلاس  B یا اتوکلاو های دندانپزشکی

اتوکلاوهای کلاس B جمع و جور و بسیار کم حجم و زیبا هستند اما سطح عملکرد آنها با بزرگترین دستگاههای بیمارستان قابل مقایسه است. حرف "B" مخفف "بزرگ ضدعفونی کننده ی کوچک" است ، زیرا آنها اتوکلاو های کوچکی هستند که عملکرد بالایی دارند. هر نوع باری را می توان در اتوکلاو کلاس B استریل کرد. بار های قابل اتوکلاو و استریل سازی شامل مواد متخلخل ، محصولات موجود در کیسه ها ، منسوجات و وسایل توخالی مانند عصا ، توربین و نوک می باشد. استاندارد قابل استفاده برای تجهیزات از این نوع EN 13060 است که به طور خاص به دستگاه های ضدعفونی کننده بخار کوچک (یعنی دستگاه هایی با محفظه استریل سازی که کوچکتر از واحد استریل سازی بزرگ است) اختصاص یافته است. استاندارد بین چرخه های استریل سازی بر اساس مواد استریل شده (بارهای جامد ، بارهای جامد نوع A با مقاطع توخالی و بارهای جامد نوع B با مقاطع توخالی) تمایز قائل می شود.

کلاس بندی انواع مختلف اتوکلاو چگونه است

اتوکلاو کلاس  S

سرانجام ، Type S  که همه انواع دیگر اتوکلاو را پوشش می دهد. اساساً ، این یک کلاس متوسط ​​بین اتوکلاوهای نوع N  و نوع B است و مشخصات آن با هیچ استانداردی تعریف نشده است. این اتوکلاو به سادگی به نحوه ساخت آنها بستگی دارد. فقط تولیدکنندگان می توانند جزئیاتی از قابلیت های عملکرد خود را ارائه دهند ، که با آزمایش های خاص ایجاد می شود.

بنابراین ، مناسب ترین دستگاه برای یک عمل دندانپزشکی اتوکلاو کلاس B است ، زیرا انعطاف پذیری بیشتری را ارائه می دهد و برای طیف وسیعی از تنظیمات مناسب است. اتوکلاوهای کلاس B اگرچه کوچک هستند اما می توانند عملکرد فوق العاده ، کارایی بی نظیر و بالاترین استانداردهای ایمنی ممکن را ارائه دهند. از نقاط قوت قابل توجه آنها می توان به طراحی ارگونومیک و صرفه جویی در مصرف انرژی به دلیل مصرف کم انرژی ، هندلینگ آسان اشاره کرد. اتوکلاو های کلاس B کاربر پسند هستند و ایمنی بالایی دارند و همچنین کاربردی و راحتی بالایی دارند.

کلاس بندی انواع مختلف اتوکلاو چگونه است

بهترین کلاس اتوکلاو برای مطب دندانپزشکی کدام است؟

اتوکلاو وسیله ای است که در دندانپزشکی برای استریل سازی تمام ابزارها و تمام مواد مورد استفاده قرار میگیرد. از این رو کلاس مناسب اتوکلاو های مورد استفاده در مطب های دندانپزشکی باید از نوع کلاس B باشند. همچنین تمامی اتوکلاوها باید از استانداردهای ایمنی زیستی تعیین شده توسط مقررات موجود، برخوردار باشند. در واقع این استاندارد ها، اتوکلاوها را به عنوان تجهیزاتی که به افراد اجازه می دهد تا وسایل و تجهیزات خاصی را تحت بخار و فشار زیاد قرار دهند تعریف می کند و بیان می کند که آنها باید الزامات استاندارد UNI EN 285 را برآورده کنند.

اتوکلاو بیمارستانی از چه نوع کلاسی است؟

اتوکلاو های بیمارستانی باتوجه به حساسیت های موجود باید از سطح استریل سازی بالایی بهره مند باشند بر این اساس باید قابلیت های استریل سازی مواد و تجهیزات دارای بسته بندی را نیز دارا باشند.  از این رو این نوع اتوکلاوها باید از نوع کلاس بندی B باشند تا فشار کاری ۲ بار و دما ۱۳۶ درجه سلسیوس را فراهم آورند. تخلیه هوای موجود در داخل تجهیزات داخلی اتوکلاو کلاس B  به وسیله یک پمپ مکنده وکیوم برای سرعت بخشی به فرآیند تخلیه صورت می پذیرد. این اتوکلاو ها که به جهت ضدعفونی زباله های بیمارستانی استفاده می شوند معمولا در حجم های ۱۳۰ تا ۳۰۰ لیتری مورد استفاده قرار میگیرند.

چه کلاسی برای اتوکلاو آزمایشگاهی مناسب است؟

اتوکلاو آزمایشگاهی یا همان کلاس N سطلی جهت استریل کردن سطح شیشه آلات آزمایشگاهی و مواد مورد استفاده در آزمایشگاه استفاده می شود. قدرت این نوع اتوکلاو ها به نحوی است که نمی توانند بافت داخل برخی از لوازم را استریل کنند و صرفا جهت استریل سازی سطوح وسایل آزمایشگاهی کاربرد دارند.

برچسب ها: فناوری ، صنعت ، بازارنیوز
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: