bazarnews

کد خبر: ۹۰۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: با اجرای سه طرح یاد شده در حوزه کشاورزی سرانه درآمدی هر کردستانی با متوسط درآمدی کشور برابر می‌شود.

سید جواد ساداتی نژاد ظهر امروز چهارشنبه (۲۰ اسفند ماه) در جلسه نهایی پیگیری و نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد که سفر اخیر به کردستان موجب شد تا از بعد متفاوت به پتانسیل‌های این استان نگاه شود.
وی افزود که مسیر توسعه و پیشرفت کردستان از کشاورزی و دامپروری می‌گذرد و خوشبختانه نقشه راه مناسبی برای بخش کشاورزی کردستان تدوین شده است.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه کشاورزی استان کردستان، نقشه راه درستی تهیه شده است، اعلام کرد که در حوزه کلان کشاورزی، سه طرح کلان اولویت دار در استان کردستان تهیه شده که جای خوشحالی دارد.
وی با تاکید بر اینکه طرح احداث شبکه های آبیاری 100 هزار هکتار از اراضی پایاب سدهای استان کردستان، 24 هزار شغل ایجاد می کند، تصریح کرد که یکی دیگر از طرح های کلان استان کردستان افزایش تولید ۱۳ هزار تن گوشت قرمز است که 13 درصد از تولید گوشت قرمز کشور را شامل می شود و بیش از 7 هزار شغل ایجاد می کند.
ساداتی نژاد عنوان کرد که طرح توسعه 50 هزار هکتار از باغات استان برای هر سال 66 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی ادامه داد که با اجرای سه طرح یاد شده سرانه درآمدی هر کردستانی را با متوسط درآمدی کشور برابر کند.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد که برای اجرای سه طرح کلان کشاورزی به یک هزار و 484 میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم.
وی گفت: گشت گلخانه‌ای در کردستان ضعیف بوده و تنها 35 هکتار گلخانه در این استان احداث شده است.
ساداتی نژاد اظهار کرد که یکی از صنایع محوری استان کردستان پرورش مرغ است و این استان رتبه هشتم تولید گوشت مرغ کشور را در اختیار دارد.
وی افزود که فعالان و مسئولان صنعت مرغ استان کردستان درخواست مجوز پرورش مرغ اجداد را دارند که به 400 میلیارد تومان خط اعتباری نیازمند است.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد که حوزه شیلات استان می تواند گردشگری استان توسعه بخشد و درحال حاضر 10 هزار تن تولیدات شیلات در استان تولید می شود که این رقم می‌تواند به ۱۸ هزار تن برسد.
ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه یکی از قابلیت های استان کشت دیم است عنوان کرد که در دنیا بیش از ۷۰ درصد محصولات از اراضی دیم‌ به دست می‌آید که متاسفانه با وجود مشکلاتی آبی، این موضوع در کشور برعکس است.
وی ادامه داد که قول خرید تضمینی سیب زمینی شهر قروه نیز داده شده که امیدواریم مشکل سیب زمینی دپو شده در قروه رفع شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد که مجلس به حوزه کشاورزی توجه ویژه‌ای دارد و تسهیلات ویژه‌ای نیز در این راستا درنظر گرفته شده‌است.
وی گفت: کردستان ۸ درصد آب کشور را تولید می‌کند و انتظارات مردم بالا دست در منابع آبی برای برخورداری از این‌ نعمت بیشتر است.
ساداتی نژاد اظهار کرد که انتقال آب باید به سه دشت‌ ممنوعه چهاردولی، قروه و دهگلان انجام شود تا کسری مخزن این دشت‌ها جبران‌ شود.
وی درپایان یادآور شد که ۴ هزار ۳۰۰ هکتار اراضی آبی در سامانه انتقال سد آزاد وجود دارد که می‌تواند ۴ هزار ۳۰۰ نفر شغل ایجاد و مکان توریسیتی دیگری در کردستان خلق کند که این پروژه نیازمند ۱۵۰‌ میلیارد تومان اعتبار است.
(ایسنا)

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: