bazarnews

کد خبر: ۹۰۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری از جمع‌بندی خسارت‌های برجای مانده از آلودگی نفتی در منطقه میانکوه اردل، گفت: خسارت‌های ناشی از شکستگی لوله انتقال نفت مارون در منطقه میانکوه شهرستان اردل ۱۶۷ میلیارد تومان برآورد شد.

خسرو کیانی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این خسارت شامل خسارت‌های وارده بر بخش کشاورزی، باغات، دامپروری، شیلات، امور عشایر، آب و فاضلاب، راهداری، آب منطقه‌ای و خسارت‌های دیگر است.

وی ادامه داد: علاوه‌بر آن نیم میلیون دلار خسارت زیست‌محیطی در منطقه ارزیابی و برآورده شده است که متناسب با استانداردهای بین‌المللی باید به دلار اعلام شود.

کیانی با تاکید بر اینکه خسارت‌های برآورد شده محدود به شرایط و وضع موجود است و چنانچه در ادامه تاثیر آلودگی نفتی در منطقه تشدید شود به این میزان خسارت وارده اضافه می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر منابع آب شرب و یا آب کشاورزی منطقه در طول زمان دچار آلودگی شود و به تامین منبع جدید و ایجاد تاسیسات انتقال آب نیاز شود، حجم خسارت‌ها افزایش می‌یابد و شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران باید این هزینه‌ها را نیز جبران کند.

سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: جمع‌بندی خسارت‌های موجود مستندسازی شده و طی نامه‌ای برای جبران به شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران ارائه شده است.

کیانی افزود: هر یک از دستگاه‌هایی که از آلودگی نفتی دچار خسارت و زیان شده‌اند مستند به این نامه می‌توانند جبران این خسارت‌ها را پیگیری کنند.

به گزارش ایرنا، نشت نفت در منطقه سرخون شهرستان اردل در ۲ دهه گذشته برای چهارمین بار در روز یکشنبه (۲۳ آذر) بر اثر شکستگی خط لوله نفت مارون به اصفهان در منطقه تلمبه‌خانه روستای گندمکار رخ داد.  

این حادثه منجر به ورود نفت به رودخانه سرخون و اراضی اطراف آن به طول ۶ کیلومتر شده است که در پی آن برخی مناطق نیز به سبب پخش گاز ناشی از نفت رها شده، دچار آتش‌سوزی شد که با تلاش نیروهای امدادی و آتش‌نشانی یک روز پس از این حادثه به طور کامل مهار شد.

قرار گرفتن چهارمحال و بختیاری در مسیر خط انتقال نفت مارون به اصفهان، سال‌هاست که مردم منطقه میانکوه به ویژه شهر سرخون وروستاهای اطراف آن را با مشکلاتی روبرو کرده است.

بخش میانکوه از بخش‌های شهرستان اردل است که تا شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری ۱۵۰ کیلومتر و تا اردل مرکز شهرستان ۸۰ کیلومتر فاصله دارد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: