bazarnews

کد خبر: ۹۰۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
یک روانشناس بالینی گفت: برگزاری جلسات روانشناسی در این دوره حساس کرونا به ویژه در میان خانواده‌های آسیب دیده و کم برخوردار، می‌تواند آسیب‌های دیگر را کاهش دهد.

افسانه جلیلیان اظهار کرد: کرونا، مسائل اقتصادی را که زیربنای مسائل روانی، اجتماعی است، تحت تأثیر قرار داده، از سوی دیگر مساله بیکاری در خانواده‌ها مطرح است، برای مثال در مؤسسه توانمندسازی مهر و ماه عده‌ای که در رستوران و آرایشگاه‌ها مشغول کار بودند، نظافت منازل یا پرستاری از کودک و سالمند را به عهده داشتند، تحت تأثیر کرونا بیکار شدند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی به خاطر تعطیلی مدارس و آنلاین شدن آموزش‌ها، فرزندان نیز خانه نشین و به گروه مادر و پدران بیکار اضافه شدند در صورتی که آموزش آنلاین نیاز به زیرساخت و ابزار و وسایل خاص خود دارد که تأمین آن از عهده والدینی که از نظر اقتصادی وضعیت خوبی ندارند، خارج است.

سرپرست گروه روانشناسی مؤسسه توانمندسازی مهر و ماه اضافه کرد: پیش از کرونا خانواده‌ها زمانی را در فضای بیرون از منزل سپری می‌کردند و زمان کمتری را با هم در ارتباط بودند اما با شیوع کرونا، شرایطی به وجود آمد که خانواده‌ها بیش از گذشته کنار هم و در فضای محدود خانه‌هایشان حضور دارند در این میان به عنوان مثال درخواست کودک از والدین برای تأمین گوشی هوشمند یا اینترنت موجب بالا رفتن میزان تنش و درگیری در محیط خانواده‌هایشان می‌شود.

جلیلیان اظهار کرد: در مؤسسه مهر و ماه و در میان مددجویان، شاهد افزایش درگیری و تنش در محیط خانواده‌ها هستیم، آمارها نشان می‌داد تنش‌های روانی در دوره کرونا افزایش یافته و به مرور زمان ریشه‌های افسردگی و اضطراب در خانواده‌ها نمود پیدا کرده است بر این اساس مراجعه افراد به این مؤسسه برای دریافت خدمات روانشناسی و مشاوره بیش از گذشته افزایش یافته است.

وی با اشاره به وضعیت نوجوانان در شرایط کرونایی تصریح کرد: نوجوانان به دلیل قرارگیری در سن حساس نوجوانی و به دلیل آموزش‌های آنلاین با فضای مجازی مواجه شده و مسائل جدیدی پیش روی شأن قرار گرفته است، آنها به دنبال گمگشته‌های ذهنی شأن وارد فضای مجازی شده و با مسائل مثل برقراری ارتباطات اشتباه، قلدری‌ها در فضای مجازی رو به رو شدند، همه اینها خودش باعث افزایش تنش‌های روانی میان نوجوانان و حتی با خانواده‌هایشان شده است.

جلیلیان با بیان اینکه خیلی از خشونت‌ها و تنش‌های در محیط خانه ناشی از بیکاری و فشارهای اقتصادی است، گفت: در چنین وضعیتی خانواده از مرد خانه و پدر توقعاتی دارد و وقتی این توقعات برآورده نشود موجب درگیری، تنش و در موارد حادتر ضرب و شتم می‌شود.

این روانشناس گفت: در میان خانواده‌های تحت حمایت مؤسسه مهر و ماه مورد طلاق نداشته‌ایم. مواردی در شرف طلاق بوده اما سعی کردیم با مداخله به موقع و برقراری جلسات مشاوره با مادر و پدر جلوی این اتفاقات را بگیریم و تاکنون موفق هم بوده‌ایم.

وی ادامه داد: شک نداشته باشید که جلسات روانشناسی به ویژه در این دوران از اهمیت بالایی برخوردار است. جلسات مشاوره تأثیر زیادی در حل مشکلات خانواده‌ها دارد. افراد در ابتدا تحت مشاوره‌های فردی قرار می‌گیرند و در مرحله بعد با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و در محیطی مناسب، مشاوره‌های گروه درمانی انجام می‌شود.

جلیلیان رمز موفقیت مؤسسه در دوران کرونا را ارتباط تنگاتنگ با خانواده‌ها دانست و افزود: سعی کردیم ارتباط‌مان را با خانواده‌ها قطع نکنیم. ارتباط با خانواده و مشاوره به آنها تا حد زیادی کمک کرد که شدت آسیب در خانواده‌های تحت پوشش مؤسسه کاهش یابد.

وی تاکید کرد: بدون شک در این دوران رها شدن خانواده‌های تحت پوشش مؤسسات باعث افزایش آسیب در بدنه این خانواده‌ها شده و در مواقعی می‌تواند منجر به طلاق و جدایی شود. گاه نتیجه این جدایی‌ها می‌تواند زیانبار باشد. مثل گرایش به اعتیاد، شکل گیری زن سرپرست خانوار، فرزندان طلاق و بدسرپرست، همه این موضوعات بیانگر اهمیت بالای جلسات روانشناسی و مشاوره در خانواده‌ها است. بدون شک پیشگیری بهتر از درمان بوده و مشاوره آبی بر آتش مشکلات است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: