bazarnews

کد خبر: ۹۰۳۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مدیر عامل مترو تهران با تشریح جزئیات قطار ملی، درباره اشتغال ۲۵ هزار نفر و ورود نسل چهارم قطارهای مترو توضیحانی را ارائه کرد.

 علی امام در گفت وگو با ایسنا، در تشریح جزئیات ویژگی‌های قطار ملی با بیان اینکه قطار ملی مترو، نماد خودباوری و خلاقیت ایرانی است، گفت: با توجه به افزایش طول شبکه و تعداد ایستگاههای مترو در کلانشهرها ، نیاز به افزایش و همچنین تجهیز واگن‌ها، بیش از پیش احساس می شود.این در حالی است که به دلیل تحریم های سخت بین المللی درسال‌های اخیر،‌ عملا امکان توسعه ناوگان مربوطه و حتی در برخی موارد تعمیر و به روز رسانی تجهیزات قطارها از متروی کلانشهرها سلب شده و تنها راه برون رفت ازاین بحران بومی‌سازی قطعات باشد.

وی بیان کرد: در راستای تحقق ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه از تیرماه سال گذشته، همکاری مشترکی بین معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری، شرکت مترو، صندوق نوآوری و شکوفایی شکل گرفت تا طی قراردادی ۱۸ ماهه ، پروژه " قطارملی مترو " به سرانجام برسد.

امام گفت: در این پروژه می بایست سهم ۲۵ الی ۳۰ درصدی شرکت های داخلی از دانش طراحی و ساخت و تأمین قطعات قطارهای مترو به ۸۵ درصد افزایش یابد. تا گامی بلند درزمینه شکست انحصار تولیدقطار از سوی شرکت‌های خارجی برداشته خواهد شد.

امام با بیان اینکه قطار ملی مترو با همکاری شرکت‌های مختلف داخلی از جمله ۱۸ شرکت دانش بنیان و ۴ مجموعه صنعتی همچون شرکت واگن‌سازی تهران، جهاد دانشگاهی، مپنا و ایریکو ساخته شده است، افزود: این طراحی و ساخت براساس تجربیات ۲۰ سال گذشته در استفاده از سه نسل واگن ها صورت پذیرفته است که طراحی و ساخت سیستم رانش، تهویه مطبوع ، بدنه قطار ،ترمز ، راهروی بین واگنی ، درب‌ها ، دکوراسیون داخلی و هوشمند سازی سیستم اطلاع رسانی از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته توسط شرکت‌های داخلی برای تولید قطار ملی مترو بوده است.

مدیرعامل مترو تهران ادامه داد: در طرح پیشنهادی قطار ملی مترو، پیش بینی شده است که پس از عقد قرارداد تولید یک رام قطار ، قرارداد تولید انبوه آن نیز آماده و به دنبال تأمین منابع مالی لازم ، به مرحله اجرا درآید.

وی گفت: تکمیل این پروژه ملی و در ادامه تولید انبوه قطارهای مترویی، نه تنها باعث کاهش وابستگی شبکه متروی کلانشهرهای کشور به محصولات شرکت های خارجی خواهد شد؛ بلکه دستاوردهای متعدد دیگری نیز برای صنعت داخلی به دنبال خواهد داشت.

وی در مورد دستاوردهای قطار ملی مترو نیز گفت: ایجاد حداقل ۲۵ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم، فعال شدن حدود ۲۵۰ شرکت داخلی در زمینه تأمین مواد اولیه و همچنین سازندگان قطعات صنعت ریلی، کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت تمام شده واگن‌های مترو ، صرفه جوئی ارزی، توسعه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان مرتبط با این صنعت، استفاده از ظرفیت کامل پنج شرکت واگن ساز و ‌... بخشی از ثمرات پروژه قطار ملی مترو است.

مدیرعامل مترو تهران با بیان اینکه حالا در سال جهش تولید این پروژه با هم افزایی شرکت ها و نهادهای داخلی به ثمر نشسته و نسل چهارم قطارهای مترو متولد شده است، ادامه داد: از این به بعد کشورمان ایران به یکی از معدود کشورهای توانمند در امر داخلی سازی صنعت تولید قطار مترو تبدیل شده و به نظر می‌رسد که حتی امکان حضور صنعتگران ایرانی در بازارهای جهانی طی سال های آینده وجود خواهد داشت.

برچسب ها: مترو ، قطار ، قطار ملی مترو
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: