bazarnews

کد خبر: ۹۰۳۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۰
توسعه مناطق شهری و روستایی گناباد در استان خراسان رضوی طی دولت تدبیر و امید بستر رونق اقتصادی منطقه را هموار نموده است.

روستاها از ارکان اصلی اقتصاد و بسترساز توسعه پایدار هستند و بهبود توزیع درآمد، افزایش طرحهای عمران روستایی، کاهش شکاف دستمزد میان شهر و روستا، سرمایه گذاری و تعادل قیمت محصولات کشاورزی نه تنها در جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها موثر است بلکه نقشی بسزا در تقویت روستاها دارد.

۶۰ درصد جمعیت ۹۰ هزار نفری شهرستان گناباد در مناطق شهری و بقیه در ۱۱۲ روستا ساکن هستند.

در این میان توسعه شاخصه های روستایی و توجه به اشتغال و کارآفرینی با تدبیر دولتهای یازدهم و دوازدهم امید را در دل روستاییان شهرستان گناباد ایجاد کرده است.

بر این اساس و در شرایطی که تداوم طولانی مدت پدیده خشکسالی تنگناهایی را در روستاهای منطقه به عنوان مناطق متکی بر اقتصاد کشاورزی ایجاد کرده اجرای طرحهایی مانند مثلث توسعه اقتصادی و توسعه صنعت گردشگری علاوه بر کاهش معضلات اقتصادی موجب گسترش ارتباطات فرهنگی و ارتقای روحیه روستاییان در دولت تدبیر و امید شده است.
شهرستان گناباد در جنوب خراسان رضوی از مناطقی است که بخاطر همسایگی با کویر، طی سالهای اخیر به شدت از خشکسالی متاثر و اقتصاد سنتی مبتنی بر کشاورزی آن با چالش مواجه شده است در این شرایط توسعه شاخصه های روستایی در میان دستاوردهای دولت خودنمایی می کند و نور امیدی در دل روستاییان روشن کرده است. 

یک کارشناس ارشد کشاورزی و مدیر سابق جهاد کشاورزی گناباد به خبرنگار ایرنا گفت: در کنار تامین زیرساختهای عمرانی ایجاد اشتغال پایدار از ضرورتهای افزایش ماندگاری روستاییان به شمار می رود.

علیرضا حسین زاده افزود: ظرفیتهای مناطق روستایی پشتوانه صنعت و کشاورزی است و باید با مشوقهای سرمایه گذاری متکی بر توان موجود و ایجاد ارزش افزوده تمایل به سرمایه گذاری را در این بخش افزایش داد.
وی ادامه داد: نگاه خاص دولتهای یازدهم و دوازدهم به توسعه مناطق روستایی با اتکا بر تامین و حفاظت از منابع آب عامل مهم توسعه کیفی این مناطق است.

استاد و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گناباد نیز با اشاره به تاثیر زیرساختها مانند راه و مسکن در افزایش رضایتمندی روستاییان، گفت: جذابیتهای شهری محرکی برای مهاجرت از مناطق روستایی است و دولت باید در کنار ایجاد زیرساختها با توجه بیشتر به مسائل رفاهی و فرصتهای شغلی انگیزه روستاییان را برای مهاجرت کاهش دهد و بستر افزایش ارزش افزوده تولید در این مناطق را فراهم کند.
دکتر ابوالقاسم شفیعی افزود: مردمی شدن اقتصاد و استفاده از منابع داخلی و تقویت اقتصاد محلی، نوآوری و خلاقیت در تولیدات داخلی مولفه تحقق اقتصاد مقاومتی است که بخش زیادی از آن در روستاها فراهم شده است.

وی اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی را موجب استفاده از ظرفیتهای مناطق روستایی در مسیر اشتغال و کارآفرینی و رونق اقتصادی برشمرد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: تمامی مسوولان دخیل در فرآیند توسعه و عمران روستاها از جمله فرمانداران، بخشداران و دهیاران باید با رویکرد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و به فعلیت رساندن ظرفیتهای بالقوه مناطق روستایی و جهت دهی آنها برای اشتغال و کارآفرینی برای تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش کنند.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گناباد و بجستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در سایه خدمات نظام جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید زیرساختهای روستایی در این شهرستانها بهبود یافته است.

ناصر چیتگر افزود: توسعه کمی و کیفی زیرساختهای روستایی در دولت تدبیر و امید با عنایت خاص مسوولان ذیربط موجب افزایش فعالیتهای عمرانی و کاهش محرومیت در مناطق روستایی گناباد و بجستان شده است.

وی ادامه داد: از سال ۹۵ تاکنون ۱۲ هزار تن قیر رایگان در ۳۰ روستای گناباد و بجستان توزیع شده و ۶۰۰ هزار مترمربع از معابر این روستاها آسفالت شده است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گناباد و بجستان گفت: ۷۵۵ فقره تسهیلات ۴۰۰ میلیون ریالی بهسازی مسکن روستایی در مجموع به مبلغ ۳۰۲ میلیارد ریال طی سال گذشته در  این شهرستانها پرداخت شده است.

وی افزود: متقاضیان بهسازی مسکن روستایی در این شهرستانها امسال از ۵۴۹ فقره تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی در مجموع به مبلغ ۲۷۴ میلیارد ریال استفاده کردند.

چیتگر ادامه داد: در بخش تسهیلات مسکن محرومان هم ۳۴۰ پرونده در مجموع برای دریافت ۱۵۰ میلیارد ریال در این شهرستانها به بانکهای عامل معرفی شدند و ۸۵ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض ساخت مسکن نیز پرداخت شد و در این راستا هر واحد مسکن روستایی ۲۵۰ میلیون ریال تسهیلات دریافت کردند.

وی گفت: ۱۲ هزار مترمربع آسفالت رایگان از محل اعتبارات ملی طی سالجاری در شهرستانهای گناباد و بجستان اجرا شده و عملیات اجرایی شامل سنگ فرش، زیرسازی، آسفالت و ساخت ابنیه فنی در ۱۴ روستای این دو شهرستان از محل اعتبارات ماده ۱۱ با اعتبار هفت میلیارد ریال در دست اقدام  است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گناباد و بجستان افزود: مرحله نخست احیای بافت با ارزش روستای جزین شهرستان بجستان نیز با هزینه ۶ میلیارد ریال اجرا شده و مرحله دوم هم در دست اقدام  است.

وی احیای بافت با ارزش روستایی را با هدف توسعه و رونق اقتصادی و کاهش محرومیت از رویکردهای دولت تدبیر و امید ذکر کرد و گفت در این راستا احیای بافت روستای ریاب گناباد طی سنوات گذشته انجام شده است.

چیتگر ادامه داد: ۵۸ روستای بالای ۲۰ خانوار در گناباد و ۲۷ روستا در شهرستان بجستان دارای طرح هادی مصوب هستند و شاخص مطالعه این طرحها در این  شهرستانها ۹۳.۵ درصد و اجرای آنها ۴۳.۵ درصد است.

وی افزود: این در حالی است که  شاخص مطالعه و اجرای طرحهای هادی مصوب در استان خراسان رضوی ۳۵ درصد است.

عضو هیات مدیره یک شرکت خصوصی و معین اقتصادی روستاهای بخش مرکزی و کاخک گناباد هم گفت: طرح مثلث توسعه اقتصادی به عنوان یکی از اقدامات مهم دولت تدبیر بستر توسعه و رونق اقتصادی را در مناطق روستایی این شهرستان افزایش داد.

بهناز افضلیان مند افزود: مهمترین تمرکز این شرکت بر روی تولیدات روستایی با محوریت زنان و دختران و با نگاه ایجاد مشاغل بزرگتر و افزایش نقش آفرینی در بازار هدف است.

وی ادامه داد: توانمندسازی تولیدات زنان و دختران روستایی و راهنمایی و هدایت برای اخذ تسهیلات رویکرد مهم این معین اقتصادی است.

افضلیان مند گفت: شبکه سازی برای تولیدات خانگی روستایی در بازارهای هدف داخل و خارج استان در بخش‌های مواد غذایی و صنایع دستی و ایجاد ارتباط بین تولیدکنندگان با بازار هدف برای بازاریابی محصولات و همچنین ایجاد ارتباط با دو تاجر در خارج کشور برای صادرات محصولات انجام شده و اقدامات خوبی در دست انجام است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد هم شاخص ترین دستاورد دولت تدبیر و امید طی بیش از هفت سال گذشته در این شهرستان را توسعه گردشگری روستایی دانست و گفت: این مهم بستر اشتغالزایی و کارآفرینی در این مناطق را افزایش داده است.

علیرضا شناسایی افزود: در جهت حمایت از گردشگری روستایی این شهرستان ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت و ۱۶۰ پروانه بهره برداری کارگاههای صنایع دستی صادر شده است.

وی ادامه داد: با حمایتهای دولت تدبیر و امید بسیاری از صنایع دستی شامل گلیم بافی، پارچه بافی و سفالگری در این شهرستان فعال شد.

شناسایی احیای نوروزگاهها و آیینهای سنتی در مناطق روستایی، حمایت از توسعه بومگردی و عنایت خاص به استفاده از ظرفیتهای این مناطق برای توسعه گردشگری منطقه‌ای را مهمترین رویکردهای دولت تدبیر و امید و مسوولان ذیربط در این شهرستان عنوان کرد.

وی گفت: ایجاد و توسعه کمی و کیفی اقامتگاههای بوم گردی از دیگر فعالیتهای شاخص دولت در شهرستان گناباد محسوب می شود و در این راستا ۱۲ اقامتگاه بومگردی با هزینه ۳۶ میلیارد ریال طی حدود پنج سال گذشته در مناطق روستایی این شهرستان فعال شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد افزود: ۳۸ منزل تاریخی نیز در مناطق شهری و روستایی این شهرستان طی سالهای گذشته در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی بهره‌گیری از ظرفیت مشارکت مردم برای مرمت بناها و آثار تاریخی در مناطق شهری و روستایی گناباد را  از فعالیتهای مهم در بخش گردشگری برشمرد و ادامه داد: بر این اساس مرمت ۱۰ بنای تاریخی در دست اجراست که از جمله آنها می‌توان به قلعه تاریخی روستای گیسور و آب انبار و بناهای تاریخی روستاهای بیلند و ریاب اشاره کرد.

شناسایی گفت: با هدف استفاده بیشتر از ظرفیت گردشگری و فرهنگی مناطق روستایی طی این مدت در ۲۰ روستای گناباد انجمن میراث فرهنگی تشکیل شده و هشت روستای دارای قدمت بسیار و بافت تاریخی ارزشمند در این شهرستان  شناسایی شده تا ضمن توجه بیشتر به مرمت بناهای تاریخی، بستر جذب سرمایه‌گذار در بخش گردشگری آنها فراهم شود.

فرماندار گناباد نیز طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا توسعه زیرساختهای عمرانی و رونق اشتغال را دستاورد مهم دولت تدبیر و امید در این شهرستان دانست.

حاند قربانی گفت: یک هزار و ۵۴۲ فرصت شغلی جدید با اجرای برنامه‌های اشتغالزایی دولت طی کمتر از دو سال اخیر در این شهرستان ایجاد شده است.

وی افزود: با وجود افزایش تحریمهای ظالمانه دشمنان و مسائل و مشکلات اقتصادی، دولت تدبیر و امید توجه خاصی به توسعه زیرساختهای عمرانی و اشتغالزایی این شهرستان از جمله مناطق روستایی داشته است.

وی ادامه داد: گناباد از این نظر در بین شهرستانهای استان خراسان رضوی طی امسال رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص داده است.

فرماندار گناباد گفت: در شرایط تحریم اقتصادی اگر حمایتهای دولت از محصول زعفران و خرید حمایتی آن نبود، این محصول مهم با افت شدید قیمت مواجه می شد که به متضرر شدن کشاورزان می‌انجامید.

وی افزود: حمایتهای شاخص دولت از بخشهای اقتصادی و تولیدی این شهرستان در حالی انجام شد که سرانه اعتباری گناباد از ۸۰۰ میلیارد ریال طی سنوات گذشته به ۱۸۰ میلیارد ریال طی سالجاری کاهش یافته و فقط ۵۰ درصد و معادل ۹۰ میلیارد ریال آن تاکنون اختصاص یافته است.

قربانی اجرای ۳۱ طرح با هزینه ۶۵۰ میلیارد ریال مربوط به زیرساختهای مخابراتی از محل مصوبات سفر سال گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به گناباد را  از رویکردهای مهم دولت برای ارایه خدمات مطلوب به مردم مناطق شهری و روستایی این شهرستان برشمرد.

وی ادامه داد: عملیات گازرسانی به روستاهای منطقه پسکلوت این شهرستان نیز با هزینه ۳۰۰ میلیارد ریال در حال اجراست.

فرماندار گناباد عدالت محوری در ارایه خدمات را مهمترین رویکرد دولت تدبیر و امید ذکر کرد و گفت:  بر این اساس هیچ تفاوتی بین روستاهای دور دست با روستاهای حاشیه شهر گناباد وجود ندارد.

وی افزود: طرح مثلث توسعه اقتصادی بستر تحقق شعار امسال به عنوان جهش تولید را در استان خراسان رضوی و شهرستان گناباد هموار می‌کند.

قربانی ادامه داد: اجرای این طرح موجب تحقق اهداف رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سالجاری به خصوص در مناطق روستایی است و در این راستا با بهره گیری از ظرفیت‌های معین‌های اقتصادی و شناخت ظرفیت‌های بالقوه منطقه ای بستر رونق اقتصادی و تولید و اشتغال فراهم می‌شود.

وی گفت: در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی از مجموع ۱۲۰ طرح تولیدی دارای مشکل ۱۶ طرح با پیشرفت فیزیکی بیش از ۵۰ درصد که با مشکلاتی نظیر تامین نقدینگی، آب، برق و گاز مواجه بودند طی سال گذشته در این شهرستان شناسایی و در اولویت رسیدگی و توجه مسوولان ذیربط قرار گرفتند.

فرماندار گناباد افزود: در این راستا ۱۶ تفاهمنامه با مجموع سرمایه گذاری هفت هزار و ۳۹ میلیارد ریال با معین‌های اقتصادی این شهرستان منعقد شده که با تحقق این طرح‌ها برای هزار و ۲۵۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود و با ایجاد این اشتغال و راه اندازی واحدهای یاد شده بستر جهش تولید در گناباد هموار می شود.

مرکز شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد با دو بخش مرکزی و کاخک و چهار شهر گناباد، بیدخت، کاخک و روشناوند و ۱۱۲ روستا در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

برچسب ها: گناباد ، توسعه ، روستا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: