bazarnews

کد خبر: ۹۰۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
عضو شورای عالی نظام پزشکی، خواستار توجه وزارت بهداشت به جایگاه ارزنده آزمایشگاه های تشخیص طبی در نظام سلامت کشور شد.

محمد رضا امینی فرد، با اشاره به اینکه حوزه آزمایشگاهی کشور در طول سالیان گذشته به رغم اهمیت فزاینده آن به درستی مورد توجه و اقبال تصمیم گیران و سیاست گذاران سلامت کشور قرار نگرفته است، بر لزوم بازنگری نقش و جایگاه آزمایشگاه‌ها در چرخه تشخیص و پیگیری درمان تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد تشخیص‌ها در آزمایشگاه‌های کلینیکال و آناتومیکال صورت می‌پذیرد، افزود: همواره تشخیص و پیشگیری بر درمان مقدم بوده است ولی با این حال حدود ۵ درصد از سرجمع اعتبارات حوزه بهداشت و درمان کشور به بخش آزمایشگاهی تخصیص می‌یابد که رقم بسیار ناچیزی است.

رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران ادامه داد: به نظر می‌رسد واقعی کردن تعرفه‌ها بر اساس قیمت تمام شده در بهبود تشخیص‌ها و کاهش هزینه‌های درمانی و دارویی و همچنین بهبود اقتصاد سلامت نقش بسزایی خواهد داشت.

نماینده جامعه آزمایشگاهیان کشو در شورای عالی نظام پزشکی وضعیت آزمایشگاه‌های دولتی و دانشگاهی و بخش‌های پاتولوژی دولتی را از نظر اعتبارات و پرداخت‌ها به همکاران پاتولوژیست و حتی کارشناسان آزمایشگاه را نامناسب عنوان کرد و گفت: باید توجه کافی به بخش‌های کلینیکال و آناتومیکال بیمارستان‌ها و مراکز دولتی داشت.

امینی فرد، ایجاد و راه اندازی آزمایشگاه و نمونه برداری آنلاین را بر خلاف استاندارهای مقبول بین المللی و در تناقض با معیارهای پری آنالیتکال و واجد تبعات انتظامی برشمرد و خاطرنشان کرد: تعامل وزارت بهداشت با انجمن‌های سه گانه پاتولوژی، دکترای حرفه‌ای و متخصصین آزمایشگاهی به عنوان نماینده قاطبه بیش از ۹۵ درصد آزمایشگاه‌های کشور در تدوین آئین نامه‌های مربوطه و تعرفه گذاری و سایر مباحث ضروری است.

مهر/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: