bazarnews

کد خبر: ۹۰۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
محققان ایرانی دانشگاه یو سی ال‌ای نوعی داربست زیستی قابل تزریق به بدن ابداع کرده‌اند که از آن می‌توان برای احیای اعصاب آسیب دیده ستون فقرات استفاده کرد.
 

آسیب دیدن سلسله اعصاب ستون فقرات منجر به فلج شدن دائم افراد می‌شود و در حال حاضر راه حل قطعی برای حل این مشکل وجود ندارد. اما یک مطالعه جدید در این زمینه بر روی موش‌ها نتایج خوبی در پی داشته است.

این تحقیق که توسط ارشیا احسانی پور و لیلا راد و همکارانشان بر روی موش‌ها صورت گرفته نشان می‌دهد که تزریق داربست زیستی تولید شده با استفاده از مواد متخلخل به بدن کمک می‌کند که به طور خودکار برای بازسازی آسیب واردشده به سلسله اعصاب ستون فقرات اقدام کند.

رشته‌های عصبی بلند و باریکی که وظیفه انتقال سیگنال‌های الکتریکی را در بدن به نقاط مختلف بر عهده دارند، اکسون نام دارند و از معدود بخش‌های بدن هستند که به طور خودکار قابل بازسازی نیستند و در صورت آسیب دیدن ستون فقرات از کار می‌افتند. یکی از عوامل ناممکن شدن بازسازی خودکار اکسون‌ها هجوم سلول‌های ایمنی بدن به سمت آنها بعد از آسیب دیدن است که منجر به شکل گیری بافتی مستحکم بر روی جراحت شده و جلوی اتصال مجدد اکسون‌ها به یکدیگر را می‌گیرد.

داربست زیستی یادشده محیطی حمایتی برای سلول‌های اکسون ایجاد می‌کند تا آنها بتوانند ارتباطات خود را از نو برقرار کنند. این داربست که از جنس اسید هیالورونیک است، مملو از منافذی است که سلول‌های اکسون با مهاجرت به آنها و با استفاده از مولکولی به نام فاکتور نوروتروفیک (BDNF) که از مغز مشتق می‌شود، می‌توانند خود را بازسازی و نوسازی کنند.

به گفته احسانی پور، هر چه تعداد منافذ این داربست زیستی افزایش یابد، عملکرد آنها نیز بهبود می‌یابد. وی افزوده است: مهم‌ترین مزیت این روش درمانی به حداکثر رساندن احتمال بازسازی موفق سیستم عصبی است و در آینده می‌توان از آن برای درمان جراحت‌های مغزی، نخاع و حتی تسهیل طراحی رابط‌های رایانه‌ای با مغز، تولید پروتزهای بهتر و درمان انواع برنامه‌های تخریب کننده سلسله اعصاب استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به این نشانی مراجعه کنید.

 

مهر/

برچسب ها: پزشکی ، بیماری ، بازارنیوز
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: