bazarnews

کد خبر: ۹۰۴۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
میلیون‌ها فرد در جهان به بادام زمینی آلرژی دارند و مصرف این خوراکی سبب بروز حساسیت در این افراد می‌شود. گاهی اوقات نیز برخی افراد آلرژی شدیدی به این خوراکی دارند تاجایی که مصرف آن می‌تواند سبب بروز حساسیت‌های شدید کشنده در آن‌ها شود.
 

به منظور مقابله با چنین واکنش‌های حساسیتی شدید نسبت به بادام زمینی، گروهی از محققان شرکت زیست دارویی آمریکایی" Intrommune Therapeutics" اخیرا آزمایشات خمیردندان آزمایشی که توسعه داده‌اند را روی گروه کوچکی از افرادیکه به بادام زمینی حساسیت دارند، آغاز کرده‌اند.

محققان امیدوارند بدن افراد دارای حساسیت به این ماده خوراکی با قرار گرفتن در معرض دوزهای کم این آلرژن یک دفاع طبیعی در برابر آن ایجاد کند. به گفته محققان استفاده از این خمیردندان در حال حاضر به بخشی ثابت از برنامه روزمره بزرگسالان و کودکان دارای حساسیت به بادام زمینی تبدیل شده و امیدواریم که مفید باشد و بتواند به یک روش درمانی آسان‌تر نسبت به روش‌های فعلی تبدیل شود.

ایمونوتراپی خوراکی (Oral immunotherapy) یکی از روش‌های درمانی فعلی علیه آلرژی‌های غذایی است و طی آن افراد می‌بایست روزانه دوزهای مشخصی از آلرژن را در دوزهای مشخصی از مواد غذایی خود  ترکیب کرده و مصرف کنند که این کار گاهی اوقات می‌تواند واکنش‌های آلرژیک نسبتاً شدیدی در افراد ایجاد کند.

درمان دیگر رایج در این موارد، "ایمونوتراپی زیر زبانی" نام دارد که روش بهتری نسبت به روش ایمونوتراپی خوراکی است و طی آن میکرو دوزهای آلرژن به صورت قطره‌هایی در زیر زبان قرار می‌گیرند. با این حال محققان این مطالعه معتقدند این روش چندان کارآمد نیست چراکه بهترین سلول‌های ایمنی برای ایجاد چنین آلرژن‌هایی در گونه‌های ما قرار دارند و در زیر زبان نیستند، بنابراین استفاده از خمیر دندان دارای مواد حساسیت زا/ آلرژن با سرعت بیشتر و به راحتی سلول‌های ایمنی گونه‌های ما را مورد هدف قرار می‌دهد.

اگرچه باید اشاره کرد که چنین درمانی نیز می‌تواند معایب خاص خود را نیز داشته باشد، به عنوان مثال هنگامی که لثه بیمار بعد از کشیدن دندان یا انجام کار دندانپزشکی ملتهب یا زخم می‌شود، آلرژن‌ها می‌توانند مستقیماً به جریان خون دسترسی پیدا کرده و واکنش‌های حساسیتی شدید ایجاد کنند.

محققان گفتند در ماه فوریه از سازمان غذا و داروی آمریکا تاییدیه‌ای را برای شروع آزمایشات خود دریافت کرده‌اند، بنابراین در آینده مشخص خواهد شد که آیا این روش درمانی مؤثر خواهد بود یا خیر.

 

ایسنا/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: