bazarnews

کد خبر: ۹۰۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
پژوهشگران آمریکایی در پروژه جدیدی، نقش خواب را در بهبود آسیب پس از حادثه مورد بررسی قرار دادند.
 

بررسی جدیدی که روی کهنه‌سربازان انجام شده است، نشان می‌دهد که خواب آرام، نقش مهمی در بهبود آسیب مغزی دارد.

در این بررسی، روش جدیدی به کار رفته که بر روش ام‌آرآی ابداع شده در "دانشگاه بهداشت و علوم اورگن" (OHSU) مبتنی است. پژوهشگران از ام‌آرآی استفاده کردند تا بزرگ شدن فضای اطراف رگ‌های خونی مغز را ارزیابی کنند. گسترش یافتن این فضاها با پیر شدن رخ می‌دهد و زوال عقل را به همراه دارد.

در میان کهنه‌سربازان مورد بررسی در این پژوهش، افرادی که از بدخوابی رنج می‌بردند، شواهد بیشتری مبنی بر وجود این فضاهای گسترش یافته در خود داشتند و نشانه‌های ضربه مغزی در آنها بیشتر بود.

"ژوآن پیانتینو"(Juan Piantino)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: این پژوهش، پیامدهای بسیاری برای افراد نظامی و غیرنظامیان خواهد داشت. نتایج این بررسی نشان می‌دهند که خواب ممکن است نقش مهمی در پاکسازی مواد زائد مغز پس از آسیب‌دیدگی داشته باشد. بنابراین، اگر خیلی خوب نمی‌خوابید، ممکن است مغز به صورت کارآمد پاکسازی نشده باشد.

روش جدید ام‌آرآی که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است، تغییرات فضاهای اطراف رگ‌های مغز را که بخشی از سیستم پاکسازی ضایعات مغز است، اندازه‌گیری می‌کند. پیانتینو ادامه داد: ما توانستیم این ساختار را با دقت اندازه‌گیری کنیم و به محاسبه تعداد، محل قرار گرفتن و قطر کانال‌ها بپردازیم.

پژوهشگران در این پروژه، یک گروه ۵۶ نفره از کهنه‌سربازان را مورد بررسی قرار دادند.

پیانتینو گفت: تصور کنید مغز شما، همه این ضایعات را تولید می‌کند و عملکرد خوبی هم دارد اما ناگهان ضربه‌ای به مغز وارد می‌شود. مغز با وارد شدن ضربه، ضایعات بیشتری تولید می‌کند که باید از بین بروند اما سیستم متوقف می‌شود.

وی افزود: من باور دارم که شاید این روش، برای بزرگسالان مسن‌تر نیز کارآمد باشد. ما می‌توانیم از این روش برای پیش‌بینی افرادی استفاده کنیم که بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات شناختی از جمله فراموشی قرار می‌گیرند.

این پژوهش، اهمیت خواب را در سلامت مغز نشان می‌دهد. پیانتینو گفت: بهبود خواب، یک عادت قابل اصلاح است که می‌تواند به واسطه روش‌های گوناگون از جمله کاهش زمان نگاه کردن به نمایشگر پیش از خواب تقویت شود.

این پژوهش، در "Journal of Neurotrauma" به چاپ رسید.

 

ایسنا/

برچسب ها: خواب ، حادثه ، بازارنیوز
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: