bazarnews

کد خبر: ۹۰۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۰
یک فعال حوزه کار بر لزوم اختصاص درصدی از درآمد نفت برای کمک به جبران هزینه های درمان و معیشت کارگران تاکید کرد و اقدام دولت در همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را ارزشمند و مورد تقدیر دانست.

رحمت اله پورموسی، درباره راهکار جبران عقب ماندگی مزدی کارگران اظهار کرد: معتقدم اکنون که درآمد نفتی داریم و امسال لایحه بودجه طوری تعریف شده که متکی به نفت نباشد درصدی از محل فروش نفت را به اسم کمک معیشت، هزینه مسکن یا درمان به کارگران اختصاص بدهیم.

وی با بیان اینکه راهکارهای زیادی برای کمک به کارگران وجود دارد، افزود: کارگران هم مانند دیگر اقشار جامعه مالیات می دهند و خواسته ای جز کاهش هزینه های زندگی ندارند و اگر از محل فروش نفت سهمی در بودجه برایشان در نظر بگیریم می تواند در جبران بخشی از هزینه های زندگی آنها موثر واقع شود.

پورموسی در ادامه درباره آخرین جزییات طرح همسان سازی عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار کرد: این پیشنهاد برای اولین بار از سوی کانون کارگران بازنشسته مشهد مطرح شد و ارتباطی به کانون شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی ندارد و بر اساس آن طی مذاکرات با جمعی از نمایندگان مجلس به ویژه حوزه مشهد تلاش شد تا این طرح به جریان بیفتد.

وی ادامه داد: در تاریخ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ جلسه ای با رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس داشتیم و طرح را به کمیسیون تقدیم کردیم. خوشبختانه نظرات مثبت بود و به ما اعلام کردند که در اولین فرصت طرح را بررسی و پیگیری می کنند تا به جریان بیفتد چون مجلس در حال حاضر درگیر بررسی لایحه بودجه است.

این پیشکسوت کارگری درعین حال اقدام دولت در همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را ارزشمند و مورد تقدیر دانست و گفت: به دلیل تبعیضی که در بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری با تامین اجتماعی احساس شده بود، پیگیری های زیادی صورت گرفت تا بازنشستگان تامین اجتماعی نیز از این مزیت بهره مند شوند. چون متوسط افزایش حقوق ناشی از همسان سازی حقوق لشگری ها ۵۷ درصد، کشوری ها ۴۶ درصد و بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۸ درصد بود، نامه نگاری های بسیاری صورت گرفت تا در نهایت دولت مجاب شد و ۹۰ هزار میلیارد تومان از بابت دیون خود به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرد تا در بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به کار گرفته شود.

پورموسی خاطرنشان کرد: ما نمی گوییم همسان سازی بازنشستگان کشوری و لشگری انجام نشود چون آنها هم حق دارند و سالها در این مملکت زحمت کشیده اند، ما معتقدیم اگر ثروتی در کشور است به شکل درست تقسیم شود و هر گونه تبعیض از بین برود.

وی افزود: با توجه به آنکه کمیسیون تلفیق از محل تبصره دو بند واو بودجه ۱۴۰۰ این موضوع را تصویب کرده منتظر تایید شورای نگهبان هستیم و امیدواریم با قول مساعدی که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی دادند و اعلام کردند این طرف سال انجام می شود، احکام بازنشستگان تامین اجتماعی از این ماه صادر و از برج فروردین ۱۴۰۰ عملی شود.

این فعال حوزه کار با بیان اینکه ۶۵ درصد از بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل بگیرند و با حقوق دو میلیون و ۸۰۰ تومان یا کمتر از آن امرار معاش می کنند، اظهار کرد: قرار شد تا این طرف سال علی الحساب پرداختهایی صورت گیرد و اگر نرسیدند از فروردین ۱۴۰۰ و پس از نهایی شدن احکام این مبالغ در پایه حقوق بازنشستگان اضافه شود تا در بحث حقوق حداقل بگیران رشد خوبی را شاهد باشیم و قدرت معیشت بازنشستگان تامین اجتماعی اندکی بهبود یابد.

به گزارش ایسنا، پیش از این وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود که از ابتدای سال ۱۴۰۰ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام می‌شود تا علاوه بر امتداد مرحله اول این طرح در سال جاری، تبعیض موجود بین حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و سایر صندوق‌های بیمه‌ای کاهش یابد.
(ایسنا)

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: