bazarnews

کد خبر: ۹۰۴۴۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۰
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در خصوص آخرین وضعیت طرح های انتقال آب استان تهران توضیح داد و گفت: انتقال آب سد لار به تهران به زودی مجوز زیست محیطی اخذ می کند.

یوسف رضاپور امروز در نشستی خبری با اشاره به آخرین وضعیت طرح انتقال آب سد لار به تهران اظهار کرد: ۲۸ کیلومتر تونل برای این طرح در نظر گرفته شده که به زودی مجوز زیست محیطی اخذ می کند اما با توجه به اینکه منابع مالی محدود است، بهره برداری از این طرح ۱۵ سال طول می کشد و با اجرای این طرح ۱۶۰ میلیون متر مکعب آب می توانیم منتقل کنیم که نیاز شرق تهران جبران می شود.

وی افزود: انتقال آب از سد طالقان به تهران و البرز نیز امسال ردیف مالی گرفته است و با استفاده از این طرح در آینده می توانیم مانور بیشتری از غرب تهران برای تامین آب کلانشهر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سیاست گذاران باید به افزایش جمعیت شهر تهران توجه داشته باشند و خط قرمزهایی را برای افزایش جمعیت شهری در نظر بگیرند تصریح کرد: اگر این اتفاق نیفتد در آینده دور دچار مشکل می شویم.

وی با اشاره به طرح های عمرانی صورت گرفته در سال جاری گفت: تصفیه خانه ششم را بعد از نزدیک ۲۰ سال وارد مدار بهره برداری کردیم که به طور مستقیم می توانیم آب را از سد امیرکبیر به منطقه ۲۲ منتقل کنیم که ۱۰ برابر کیفیت آب بهتر می شود.

به گفته وی علاوه بر این توسط بخش خصوصی آبرسانی از سد ماملو به صنایع پایین دست صورت گرفت و توانستیم ۱۶.۵ کیلومتر خط آبرسانی را اجرا کنیم و در هفته اول دی ماه آب را به شهرک رساندیم.

وی با بیان اینکه سد نمرود در فیروزکوه نیز عملیاتش کاملا به اتمام رسیده است و برنامه ریزی شده که آخر فروردین یا نیمه اول اردیبهشت سال آینده افتتاح سد را داشته باشیم. البته یک مشکل در این سد داریم آن هم این است که یک روستا داخل مخزن سد می شود و روستاییان می گویند که علاوه بر پول می بایست اسکان مناسب با زیرساخت های لازم را برای ما تامین کند که باید ابتدا این شرایط مهیا شود اما از نظر خود سد فعالیت ها انجام شده و می توانیم بهره برداری اولیه را انجام دهیم اما آبگیری نهایی منوط به تخلیه روستا است.

وی با بیان اینکه این طرح حدود ۱۸ سال است که در دست اجرا قرار دارد گفت: سد نمرود جزو معدود سدهایی است که شبکه آن زودتر از سد ساخته شده است.

وی با اشاره به انتقال آب لار به کلان گفت: ۲۸ کیلومتر تونل برای این طرح در نظر گرفته شده و بیش از ۲.۵ سال این طرح متوقف بود که خوشبختانه با همکاری هایی که صورت گرفت و تعهداتی که در زمان بهره برداری برای این طرح لحاظ کردیم که خرداد، تیر و مرداد هیچ انتقالی انجام نشود این طرح امسال مجوز زیست محیطی را دریافت می کند اما ۱۵ سال دیگر وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

وی در خصوص طرح انتقال آب از تصفیه خانه جنوب تهران به دشت ورامین نیز گفت: ۲۸۰ میلیون متر مکعب پساب برای این شهر در نظر گرفته شده که ۱۰۰ درصد سرمایه گذاری آن به دست بخش خصوصی است و خط لوله ای به قطر سه متر و طول ۲۴ کیلومتر برای این طرح در نظر گرفته شده که تا کنون ۱۸ کیلومتر آن انجام شده و امکان اینکه پیمانکار بتواند تا شهریور ماه سال آینده این طرح را تمام کند وجود دارد و از نظر عملیاتی این مسئله امکان پذیر است.

کاهش ۱۱ درصدی بارش ها در تهران

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به آخرین وضعیت بارندگی ها در تهران گفت: از ابتدای سال آبی یعنی از اول مهر ماه تا روز گذشته بر اساس ۱۲۰ ایستگاه سنجش، ۲۲۶.۶ میلیمتر بارندگی داشته ایم که این عدد نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد کاهش داشته اما نسبت به متوسط بلندمدت ۲۷ درصد مثبت بوده است.

رضاپور افزود: متاسفانه به دلیل تغییر اقلیم و افزایش دما نوع بارش ها از برف به باران تغییر کرده و پوشش برفی چندین سال است که وضعیت خوبی ندارد. به ویژه در دو سال اخیر شاهد کاهش پوشش برفی هستیم. در شرق تهران وضعیت بارش ها چندان مطلوب نبوده اما در غرب استان کیفیت بارش های نسبتا خوب بوده است.

وی با اشاره به حجم مخازن ذخیره سدهای پنج گانه تهران گفت: ۵۶۶ میلیون متر مکعب تا روز گذشته حجم مخازن ذخیره سدهای تهران بوده که این میزان نسبت به سال قبل ۶۹ میلیون متر مکعب کمتر است.

وی با بیان اینکه برای سال ۱۴۰۰ نگران چگونگی تامین آب شرب و برداشت مردم به ویژه در شهر تهران هستیم اظهار کرد: با جلساتی که از یک ماه قبل داشتیم تلاش شده تا برنامه ریزی برای جلوگیری از جیره بندی و قطعی آب صورت بگیرد تا بدون هیچ مشکلی آب بهداشتی در اختیار مردم قرار دهیم اما انتظار ما نیز این است که مردم در مصرف درست ما را همراهی کنند.

مصرف آب ایران از مصارف استاندارد جهانی فاصله دارد

وی با اشاره به افزایش مصرف آب در تهران گفت: مصرف ما از مصارف استاندارد جهانی فاصله دارد، سرانه تامین آب برای استان تهران برای هر نفر ۳۴۸ لیتر در شبانه روز است که این عدد در کشورهای پیشرفته که حتی دو تا سه برابر بیشتر از ما بارندگی دارند بسیار بیشتر است. بطوریکه این عدد در این کشورها ۱۷۰ تا ۲۲۰ لیتر در شبانه روز است. لذا انتظارها این است که تا جایی که می توانیم اصلاح الگوی مصرف را داشته باشیم.

به گفته وی منابع آبی که در اختیار ما قرار دارد یا به صورت سطحی یا بطور زیرزمینی تامین می شود. استاندارد مصرف جهانی در کلان بدین گونه است که در شرایط مطلوب ۲۰ درصد این منابع در حوزه های مختلف مورد مصرف قرار گیرد. اگر ۲۰ درصد این منابع را مصرف کنیم شاهد پایداری سرزمین و محیط زیست مطلوب هستیم. از ۲۰ تا ۴۰ درصد اگر مصرف صورت گیرد شرایط قابل تحمل خواهد بود. اگر از ۴۰ درصد عبور کند وارد تنش آبی می شویم و اگر از ۶۰ درصد مصرف افزایش یابد اصطلاحا بحران آب نامیده می شود و این در شرایطی است که در ایران مصرف بیش از ۶۰ درصد است و متوسط مصرف منابع در اختیار ما در کشور ۸۶.۷ درصد تخمین زده می شود.

وی با بیان اینکه بعد از ما کشور مصر با ۵۳ درصد مصرف قرار دارد و سپس کشورهایی همچون پاکستان، عربستان و کشورهای اطراف میزان مصرف شان ۴۳ تا ۴۵ درصد است. لذا ما از نظر استانداردهای مصرف جهانی فاصله های زیادی داریم.

به گفته وی منابع و مصارف را محاسبه کردیم و نتیجه حاصل اینگونه شد که ۸۶.۵ درصد منابع آبی استان تهران را مصرف می کنیم که اگر بخواهیم این مسئله را اصلاح کنیم باید ابتدا به عدد ۵۰ درصد برسیم که حدود یک میلیارد و ۲۸۸ میلیون متر مکعب باید از میزان مصرف فعلی کاهش دهیم که یک برنامه ۲۰ ساله است.

وی افزود: برای این مسئله سال ۱۴۰۵ را پیشنهاد داده ایم تا بتوانیم ۴۲۰ میلیون متر مکعب را در فاز اول کاهش دهیم که این کاهش مصارف با مشارکت اعضای گروه سازگاری با کم آبی تدوین شده است و ما باید شرایطی را رقم بزنیم که در آینده تامین آب برای آیندگان سخت تر از شرایط فعلی نباشد.

بررسی تخلف ۳۵۶ مورد در حریم رودخانه های استان تهران

وی با اشاره به اقداماتی که در حوزه حفاظت از حریم رودخانه ها صورت گرفته است، گفت: در سال ۱۳۹۹ حدود ۴۸۰ دستور قضایی برای برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز دریافت کردیم که ۳۵۶ مورد آن اجرا شد اما میزان تخلفات بسیار بیشتر از این است که برای رسیدگی به تمام آنها نیازمند امکانات بسیاری هستیم. با این حال ۳۵۶ مورد تخریب امسال صورت گرفته که سال گذشته این عدد ۵۰۰ مورد بود و علت کاهش آن نیز وجود کرونا بود.

وی با اشاره به چاه های غیر مجاز استان تهران گفت: ۴۴ هزار حلقه چاه در استان تهران وجود دارد که ۳۳ هزار چاه غیر مجاز است و در سال جاری حدود ۱۴۰۰ حلقه چاه را مسدود کردیم.

متوسط فرونشست در تهران سالانه حدود ۲۰ سانتیمتر است

وی با بیان اینکه متوسط فرونشست در تهران سالانه حدود ۲۰ سانتیمتر است، گفت: با تقویت آبخوان ها می توانیم جلوی این فرونشست ها را بگیریم. باید گفت که بالاترین میزان فرونشست ۳۸ سانت در دشت ورامین است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای آب های زیرزمینی گفت: برنامه ریزی کرده ایم که از ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب زیرزمینی تهران ۲۷۰ میلیون متر مکعب آب کمتر برداشت کنیم و بر اساس تفاهم نامه ای که با شهرداری ها داریم قرار شده ۱۴۵ میلیون متر مکعب آبی که اکنون به فضای سد اختصاص می یابد به ازای آن پساب دهیم.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای توسعه گردشگری سد در تهران گفت: شورای امنیت ملی در خصوص سدهایی که هدف تامین شرب دارند محدودیت برای تهران قائل شده است و تنها سد طالقان آن هم به صورت محدود می تواند در این راستا مورد استفاده قرار گیرد.
(ایسنا)

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: