bazarnews

کد خبر: ۹۰۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶
رییس ِمرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان گفت : یک میلیون اصله نهال مثمر از ارقام مختلف درختان میوه با نظارت این مرکز در استان تولید و بین کشاورزان توزیع شد.

احمد دزیانیان روز شنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تولید کنندگان نهال بخش خصوصی نیز  تحت نظر این مرکز نهال شناسنامه دار تولید و توزیع می کنند.

به گفته وی ،امسال  ۸۰هزار اصله نهال مثمردر مرکز تحقیفات کشاورزی شاهرود بین باغداران  توزیع شد.

وی بابیان اینکه نهال های میوه این مرکز در سه مرحله در مدت سه سال تولید وتوزیع می شوند، ادامه داد: سال نخست بذرهای سالم دارای گواهی کاشته می شوند ، سال دوم پیوند این ارقام انجام شده و در سال سوم توزیع می شود.

وی افزود :سالانه ۱۴۰ هزار اصله نهال پسته در این مرکز تولید و توزیع می شود که  گواهی موسسه بذر و نهال کشور را دارد.

رییس ِمرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان با بیان اینکه یکی از رسالت های  این مرکز تولید نهال مثمر با پنجاه سال قدمت است ، تاکید کرد: هرساله در روز درختکاری و منابع طبیعی توزیع نهال ها آغاز می شود.

دزیانیان افزود: اصلاح درختان میوه و به‌گزینی آنها که اغلب درختان هسته دار ،دانه دار ،دانه ریزها ، انگور  و پسته  است ،بصورت انبوه در مرکز تحقیقات تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه سالها تحقیق ، ارزیابی و سازگاری درختان میوه مطالعه  و شناسایی در این مرکز صورت گرفته است ، تاکید کرد:  ارقام پربازده این درختان تکثیر و دراختیار باغداران قرار می گیرد.

از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان ۲ درصد اراضی کشاورزی است و حدود ۴۵ هزار بهره بردار در بخش های مختلف اشتغال دارند.

سطح زمین های زراعی شاهرود ۱۸ هزار هکتار است که ۲۴ درصد از زمین های کشاورزی استان را شامل می شود.

 سطح باغ های شهرستان شاهرود هم ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار است که ۳۲ درصد باغ های استان را شامل می شود.

برچسب ها: سمنان ، منابع طبیعی ، نهال
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: