bazarnews

کد خبر: ۹۰۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
لرستان یک کارشناس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: در بین گونه‌های متنوع بلوط، بلوط ایرانی بیشترین سطح پراکنش را در زاگرس دارد.

منیر اسدزاده در گفت وگو با ایسنا با اشاه به این‌که جنگل‌های زاگرس گستره وسیعی را در غرب و جنوب کشور شامل می‌شود که با استناد به منابع موجود، سطح آن‌ها بین پنج تا شش میلیون هکتار برآورد شده است، اظهار کرد: این جنگل‌ها به دو گروه پیوسته و منفصل تقسیم می‌شوند.

وی ادامه داد: جنگل‌های پیوسته زاگرس از شمال غرب ایران و از منطقه پردانان شهرستان پیرانشهر در استان آذربایجان غربی آغاز شده و در امتداد رشته‌کوه‌های زاگرس به جنوب گسترش پیدا کرده و پس از گذر از استان‌های کردستان، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، خوزستان و کهکیلویه و بویر احمد، تا نزدیکی فسا در استان فارس امتداد دارند.

اسدزاده افزود: جنگل‌های منفصل زاگرس نیز شامل توده‌ها و لکه‌های جدا افتاده‌ای مانند توده جنگلی شازند اراک و همدان هستند که سطح قابل توجهی ندارند و در گذشته دور به جنگل های زاگرس متصل بوده‌اند.

این کارشناس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با اشاره به این‌که زاگرس مهد گونه‌های متنوع جنگلی است، اما نام این جنگل‌ها با بلوط که گونه درختی غالب است عجین شده، ادامه داد: گونه‌های مختلف بلوط در سراسر جنگل‌های زاگرس پراکنش دارند و تنوع قابل ملاحظه‌ای از آن‌ها در زاگرس شمالی قابل مشاهده است.

وی با بیان این‌که در بین گونه‌های متنوع بلوط، بلوط ایرانی بیشترین سطح پراکنش را در زاگرس دارد، عنوان کرد: علاوه‌بر بلوط سایر گونه‌های جنگلی مانند بنه یا پسته وحشی، انواع بادام، زالزالک، گلابی و همچنین گونه‌های درختچه‌ای و بوته‌ای از قبیل شن یا پلاخور و دافنه از عناصر سازنده این جنگل‌ها هستند که بر حسب نیازهای اکولوژیک خود، در نقاط مختلف جنگل‌ها منتشر شده‌اند.

اسدزاده با اشاره به این‌که تولید بذر از موضوعات جدی در توده‌های جنگلی است، تصریح کرد: اهمیت این موضوع در جنگل‌های بلوط دوچندان است چراکه بذر هم منبع اصلی تکثیر جنسی این درختان محسوب می شود و هم منبع غذایی مهمی برای حیوانات جنکلی ازقبیل سنجاب است.

این کارشناس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان افزود: حیات برخی از وحوش به طور مستقیم به بود و نبود بذر بلوط بستگی دارد، بنابراین طبیعی است که جمعیت این دسته از حیوانات نیز به طور مستقیم بر جمعیت حیواناتی که از آن‌ها تغذیه می‌کنند، اثرگذار است.

وی تأکید کرد: در فرآیند تولید بذر درختان بلوط عناصر مهمی وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به ساز و کار گل‌دهی، تولید جنین، نوسان‌های بین پایه‌ای و سال‌آوری بذر و همچنین سلامت و کیفیت بذر اشاره کرد.

برچسب ها: بلوط ، زاگرس ، فراوانی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: