bazarnews

کد خبر: ۹۰۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۰
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران گفت: روند بازنشسته‌کردن نیروگاه فرسوده بعثت تهران از امروز و با انعقاد قرارداد با مپنا کلید خورد.

«محسن طرز طلب» در مراسم امضای قرار داد با گروه صنعتی مپنا افزود:نیروگاه بخار بعثت قدیمی‌ترین نیروگاه برق در داخل شهر تهران است.

وی ادامه داد: ضمن امضای این  قرارداد نیروگاه قدیمی که آلایندگی دارد بازنشسته شده و با بکارگیری توربین تمام داخلی سازی سده گروه صنعتی مپنا نوسازی این نیروگاه اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی یکی از برنامه‌های  این شرکت  و وزارت نیرو را بازنشسته کردن نیروگاه‌های فرسوده برشمرد و خاطرنشان ساخت : استان تهران برای این منظور و در گام نخست انتخاب شده و بر این اساس تلاش می شود تا نیروگاهای ری، طرشت و بعثت از مدار تولید خارج شده و با نیروگاه‌های جدید جایگزین شوند.

طرزطلب گفت:اکنون  مناقصه نیروگاه طرشت برگزار شده و پیمانکار آن انتخاب شده است. 

وی ادامه داد: در مورد نیروگاه بعثت اقدام عملی از امروز آغاز می‌شود و در مورد نیروگاه ری نیز منتظر مصوبه دولت بوده تا اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی خاطرنشان کرد: افزایش توان تولید برق در تهران در دستور کار است و با توجه به اینکه با کسری توان تولیدی در این شهر روبرو هستیم لازم است که اقدام های این چنینی (استفاده از نیروگاه‌های جدید با راندمان بالا) در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: سال 95 با مپنا تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که توربین کلاس اف وارد کشور شود و مقرر  شد سرمایه‌گذاری لازم صورت گیرد و امروز بعد از چهار سال ساخت توربین کلاس اف زیمنس در کشور بومی‌سازی شده است.

طرزطلب ادامه داد: مپنا به سطحی رسیده که طراحی و ساخت توربین‌های کلاس اف را در کشور اجرا می‌کند.

این مقام مسوول گفت: قرار بود تامین مالی از طریق فاینانس باشد که با حمایت مپنا و وزارت نیرو به اعتبار فروشنده روی آوردیم و مپنا سرمایه‌گذاری را انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امکان بازنشسته کردن نیروگاه بعثت به طور کامل مقدور نبود و مکان دیگری را نیز برای ساخت نداشتیم امیدواریم که سازمان محیط زیست همکاری کند تا مشکلی در اجرای پروژه نیروگاه بعثت ایجاد نشود.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی طراحی و ساخت توربین گازی کلاس جدید توسط مپنا را اتفاق مهمی برای کشور توصیف کرد و گفت: برنامه ریزی شده در مراکز استان هایی که نیروگاه فرسوده دارند با کمک این توربین جدید ساخت داخل جایگزین شوند.

وی ادامه داد: بعد از استان تهران و در گام دوم اصفهان است که به احتمال زیاد در سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

طرزطلب افزود: گام بعد در خوزستان خواهد بود و با استفاده از این توربین ملی نوسازی انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی ادامه داد: با توجه به توانمندی که توسط متخصصان داخلی هر جا نیاز باشد از این توربین استفاده خواهد شد.

وی به مشکلاتی که استفاده از سوخت مازوت ایجاد کرده بود اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: استفاده از این توربین هم برای محیط زیست مناسب است و هم صرفه جویی قابل ملاحظه ای در مصرف سوخت دارد.

طرز طلب ادامه داد: تلاش می شود در مراکز استان هایی که نیروگاه با مصرف سوخت مازوت هستند با کمک این توربین جایگزین کرده و این روند ادامه یابد.

وی از موافقت سازمان حفاظت از محیط زیست برای بازنشسته کردن نیروگاه فرسوده بعثت تهران خبر داد و گفت: اکنون منتظر صدور موافقت هیات دولت هستیم تا کار آغاز شود که هیات دولت هم به نظر موافق این کار است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: