bazarnews

کد خبر: ۹۰۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
مدیر گروه گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهداظهار کرد: گروه گفتار درمانی دانشکده پیراپزشکی مشهد در زمینه های مختلف به بیماران کمک رسانی می کند که از آن جمله می توان به درمان اختلال بلع در کودکان نارس اشاره کرد.

 داوود سبحانی راد با اشاره به اینکه در حوزه اختلالات گفتار ، زبان،  بلع، تاخیر رشد گفتار زبان ناشی از سندرم ژنتیکی ، اوتیسم ، عقب ماندگی از دیگر خدماتی است که این گروه به بیماران ارائه می کند، خاطرنشان کرد: اگرچه تاریخ گفتاردرمانی را به پیش از سال 1900 نسبت می دهند، ولی می توان گفت کارهای علمی و آکادمیک و نیز کار گفتاردرمانی به صورتی حرفه ای ردپایی در قرن بیستم دارد.

وی با بیان اینکه از حدود سال 1910 در کشور آمریکا مراکز گفتاردرمانی تشکیل شدند و در حدود 1925 نخستین دانشجوی دکترای گفتاردرمانی از دانشگاه آیوا فارغ التحصیل شد، عنوان کرد: کالج استرالیایی گفتاردرمانی نیز در 1949 تشکیل گردید. حدود یک دهه بعد یعنی 1958 در دانشگاه تورنتوی کانادا رشته گفتاردرمانی تاسیس شد. در واقع بروز جنگ جهانی دوم و مصدومان جنگی مبتلا به آسیب های گفتار و زبان، ضرورت وجود روش های تشخیص و درمان اختلالات گفتار و زبان را دو چندان کرد.

دکتر سبحانی راد با اشاره به اینکه در ایران از سال 1973( 1352 هجری شمسی) رشته گفتاردرمانی تشکیل شد و اولین دانشگاهی که کارشناسی گفتاردرمانی را تاسیس کرد دانشگاه علوم پزشکی ایران بود، اظهار کرد: در ابتدا این رشته توسط اساتید خارجی تدریس می شد ولی به مرور  با افزایش تعداد دانش آموختگان این رشته ، اساتید ایرانی به تدریس و مدیریت این رشته در کشور پرداختند، پس از آن در سال 1992(1371 هجری شمسی) دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به صورت همزمان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد گفتاردرمانی را راه اندازی کرد و در همان سال دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز مقطع کارشناسی ارشد را تشکیل داد.

وی بیان کرد: در سال 1385 اولین دوره دکتری تخصصی (ph.d) رشته گفتاردرمانی به پذیرش دانشجو اقدام کرد. در حال حاضر مجموعا سیزده دانشگاه علوم پزشکی در کشور دارای مقطع کارشناسی، شش دانشگاه دارای مقطع کارشناسی ارشد و سه دانشگاه دارای مقطع دکتری تخصصی (ph. d) گفتاردرمانی هستند.

مدیر گروه گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: کم شنوایی، اختلال خواندن و نوشتن، مشکلات شکاف کام و لب، لکنت زبان در کودکان از جمله مشکلات کودکان است علاوه براین در حوزه بزرگسالان نیز بیمارانی که دچار سکته مغزی شدند و نیم کره چپ مغز را درگیر کرده است و دچار ناتوانی در گفتار شدند ارایه خدمت می شود.

دکتر سبحانی راد با بیان اینکه درمان لکنت بزرگسالان، اختلال صوت ناشی از حنجره برداری یا تومورهای داخل حنجره نیز توسط اساتید این گروه انجام می شود، عنوان کرد: برخی از خوانندگان و مداحان نیز برای داشتن صوتی حرفه ای مراجعه می کنند که تحت آموزش های لازم قرار می گیرند.

وی بیان کرد: اختلالات مربوط به بلع نیز در کودکان نارس و سندرم های ژنتیکی تحت درمان قرار می گیرند ، خوشبختانه هزینه های درمانی این گروه با نرخ دولتی محاسبه می شود و خانواده ها با سطح رفاه اجتماعی مختلف می توانند از این خدمات استفاده کنند.

بهداشت نیوز/

برچسب ها: بلع ، کودکان ، کودکان نارس
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: