bazarnews

کد خبر: ۹۰۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
گروه‌های جهادی طلبه‌های خواهر و برادر در سراسر کشور با شیوع ویروس کرونا طی یکسال اخیر در خانه نماندند و با آمدن به این میدان جهاد نقشی سترگ در خدمت رسانی به مردم ایفا کردند.

 از همان روزهای اول ترس کرونا به جان همه ما افتاده بود و حتی اگر کسی هم بیماری و مریضی دیگری داشت که نیاز به مراجعه به پزشک و مراکز درمانی داشت تحمل می کرد که به اینجور جاها نرود تا از مبتلا شدن به این بیماری در امان باشد.

خیلی از پزشکان مطب‌های خود را از ترس کرونا تعطیل کردند و آن عده معدود پزشکان هم که خدمات درمانی به بیماران ارائه می‌دادند از پذیرش بیماران کرونایی و حتی شبه کرونایی و حتی بیمارانی که علائم سرماخوردگی داشتند امتناع می‌کردند و به این ترتیب ماه‌ها طول کشید تا این ترس فراگیر از این بیماری وحشت آفرین در دل جامعه قدری تقلیل پیدا کند.

آن زمان‌ها که موج اول کرونا در کشورمان شیوع پیدا کرد و متاسفانه قربانیان زیادی هم گرفت همه نگران کادر درمان و بیمارستانی و درگیری آنها با این بیماری هولناک و بیرحم بودیم و ته توی همه این نگرانی‌ها گاه یادمان می‌آمد کارکنان غسالخانه‌ها نیز با چه خطر بی مانندی در تغسیل و تدفین اموات کرونایی مواجه هستند.

قهرمانان گمنام مقابله با کرونا

تعداد بسیاری از کادر درمان و نیروهای فعال در غسالخانه‌ها به دلیل ابتلای به این بیماری جان خود را از دست دادند و حتی زمزمه دفن اموات کرونایی بدون شستشو و غسل و کفن و دفن اموات در گورهای دسته جمعی به گوش می‌رسید اما طلبه‌های جهادی از همان روزهای نخست شیوع این بیماری مهلک بدون دستور و فرمانی و به صورت آتش به اختیار وارد میدان خدمتگزاری شدند و با اینکه هیچ کجای قانون و مقرارت اجتماعی کشورمان ننوشته بود که طلبه‌ها برای تسکین آلام بیماران و تغسیل اموات فعالیت کنند و حتی جزو وظایفشان هم نبود اما با نیرویی قوی و مثال زدنی به صورت جهادی وارد میدان شدند و صحنه‌هایی امید آفرین از خدمت بی چشم داشت در کشور را خلق کردند تا برای همیشه به عنوان قهرمانان گمنام مقابله با کرونا شناخته شوند.

شاید کمتر کسانی از ما گزارش‌های تصویری صداو سیما را درباره آن روحانی جهادگری که با وجود از دست دادن همسر و فرزندش در این بیماری هنوز هم به وظیفه خدمت رسانی به بیماران کرونایی در بیمارستان مشغول بود، دیده باشیم که این سربازان گمنام ولایت با چه عشق و ایمانی به مردم در این عرصه خدمت می‌کردند و هیچگونه چشم داشتی هم دربرابر این خدمت صادقانه خود نداشتند.

اینکه در این مدت یکساله اخیر بیش 30 هزار طلبه جهادی خواهر و برادر کشور وارد میدان مبارزه با کرونا شده و به هموطنان خود خدمات مختلف را ارائه داده‌اند گواه این مدعاست که صحنه دفاع، از حضور طلاب جهادی هرگز خالی نبوده و این سنگر با خط شکنان گمنام همواره استوار و باقی مانده تا مقابله با این ویروس منحوس نیز به عنوان یک پیروزی بزرگ برای کشورمان تلقی شود و قطعا این پیروزی بدون همت این جهادگران گمنام محقق نمی‌شد.

به هیمن منظور برای یادآوری آن حماسه سازی‌های بی بدیل طلبه‌های جوان و جهادی کشور با یکی از این گروه‌های فعال به گفت‌وگو نشستیم تا از آن روزها و جهاد و ایثار طلبه‌ها برایمان بگویند.

امیرحسین قربان‌پور مسئول طرح و برنامه گروه جهادی بصیر است که در یک سال اخیر فعالیت‌های جهادی بسیاری در زمینه مقابله با ویروس کرونا انجام  داده‌اند، وی در این خصوص به خبرنگار سرویس اجتماعی شبکه خبری تهران نیوز می‌گوید: بسیج طلاب پیش از فرمان رهبر انقلاب در موج اول شیوع ویروس کرونا در آن زمان که به دلیل عدم شناختی که نسبت به این ویروس وجود داشت ترسی بین مردم در زمینه مواجهه با این ویروس وجود داشت به فضای کاری در بیمارستان‌ها وارد شدند.

عبور از بحران

این طلبه جوان از فعالیت جهادی و داوطلبانه طلاب خواهر و برادر برای تغسیل و تدفین اموات کرونایی گفته و می‌افزاید: بسیج طلاب تهران تحت قالب گروه جهادی بصیر اولین غسالخانه  بیمارستانی کشور را در بیمارستان بقیه الله فعال کرد و از آنجا اموات کرونایی توسط این طلبه‌های جهادگر تغسیل می‌شدند. موج اول کرونا به سمتی می‌رفت که زمزمه‌های دفن گروهی اموات شنیده می‌شد که به لطف خدا و با همکاری طلبه‌های جهادی این اتفاق نیفتاد و تک تک اموات تغسیل و تدفین می‌شدند.

وی این اقدام طلبه‌ها را تسکینی بر آلام خانواده‌های داغدار اموات کرونایی دانسته و بیان می‌کند: همین که خانواده‌های این اموات نمی‌توانستند مراسمی در خور و مناسب برای اموات خود بگیرند درد بزرگی برای آنها بود که تغسیل هم درد مضاعفی برای آنها شده بود اما طلبه‌های جهادی اجازه نداند این اندوه بیشتر از این خالنواده‌های داغدار این اموات را آزار دهد و تغسیل این اموات را بر عهده گرفتند تا زمانی که مشخص شد زمینه‌های انتقال این ویروس به چه شکلی است و با پیشگیری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان از آلوده شدن به این بیماری در امان بود و همین امر سبب شد تا طلبه‌های جهادی بیشتری به غسالخانه‌ها برای تغسیل اموات وارد شوند.

مسئول طرح و برنامه گروه جهادی بصیر با بیان اینکه بیش از 200 تن از خواهران و برادران طلبه کار تغسیل اموات کرونایی را تا هم اکنون در بهشت زهرا بر عهده دارند، می‌گوید: درموج سوم شیوع این بیماری بحث همیاری معنوی بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها توسط بسیج طلاب آغاز شد. در این طرح طلبه‌ها وارد بیمارستان‌ها می‌شدند و در زمینه پیگیری مسائل شخصی بیماران و رسیدگی به مسائل عاطفی و روحی و روانی این بیمارانی که ممنوع الملاقات و از دیدار خانواده و بستگان خود محروم بودند فعالیت می‌کردند. این اقدامات در حالی بود که به دلیل حجم بالای بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان‌ها حتی پرستاران هم فقط به امورات بیمارستانی آنها رسیدگی می‌کردند اما طلبه‌های جهادی وارد این عرصه شدند و در زمینه نظافت و مسائل معنوی و غذای آنها رسیدگی کردند و تا همین موج سوم هم این اقدام ادامه داشت.

حمایت از خانواده‌های آسیب پذیر

اقدام دیگری که طلبه های جهادگر در این عرصه موفق به انجام آن شده بودند معرفی بیماران نیازمند به خیریه ها و موسسات حمایتی برای ارائه سبدهای معیشتی غذایی به خانواده های آنها بود. قربان‌پور در این باره توضیح می‌دهد: بیمارانی که در وضعیت معیشتی مناسبی نبودند برای دریافت خدمات به مراکز خیریه معرفی می شدند و بسته‌های غذایی و یا اقلام درمانی مانند کپسول‌های اکسیژن ساز به درب منازل آنها ارسال می‌شد.

وی می‌گوید: طلبه‌ها به صورت آتش به اختیار در این عرصه وارد شدند در حالی که چنین قانونی وجود ندارد که تغسیل بیماران در بیمارستان صورت بگیرد و یا طلبه‌ها بتوانند به بیمارستان‌ها وارد شود اما تربیت ولایی و روحیه جهادی طلبه‌ها سبب شد در این عرصه خطرناک بدون ترس و واهمه‌ای وارد و به خدمتگزاری مشغول شوند تا اوج ایثار و خدمت به هم نوع را به نمایش بگذارند.

مسئول طرح و برنامه گروه جهادی بصیر شناسایی نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا را از دیگر فعالیت‌های طلبه‌ها در یکسال اخیر اعلام کرده و در این باره توضیح می‌دهد: طلبه‌ها در پایگاه‌های بسیح، هیئات مذهبی و مساجد به نحوی فعالیت دارند و به نوعی اقدام به جمع آوری و تهیه اقلام مورد نیاز اقشار کم در آمده و تهیه سبدهای ویژه غدایی برای اقشار آسیب پذیر می‌کنند.

اینگونه است که گروه‌های جهادی و ایثارگر طلبه‌های خواهر و برادر در طول این مدت با ایثار جان خود به بیماران کرونایی خدمات رسانی کردند و پس از فرمایشات مقام معظم رهبری نسبت به تهیه کمک‌های مومنانه این اقدامات آنها سازمان یافته تر از قبل به سمت و سوی خدمات رسانی به اقشار آسیب پذیر از کرونا رفت.

تهران نیوز/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: