bazarnews

کد خبر: ۹۰۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان امور عشایر گفت: برای نخستین بار با اذن رهبر معظم انقلاب ۳۸۸ میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی در بخش تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی عشایر هزینه شده است.

شاهپورعلایی مقدم روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا در بوشهر افزود: براین اساس در سال ۹۸، ۶۱۵ پروژه با ۲۵۳ میلیارد تومان و در سال‌جاری نیز ۲۸۸ پروژه تامین آب بهداشتی و سالم با ۱۳۵ میلیارد تومان در مناطق مختلف عشایری نشین کشور اجرا شده است.

وی ادامه داد: تا قبل از انقلاب شاخص تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی در کشور پنج درصد بود که این شاخص تا ابتدای سال ۹۸ به ۴۳ درصد و طی ۲ سال اخیر این شاخص با عنایت رهبر معظم انقلاب به ۶۳ درصد ارتقا یافته است.

علایی مقدم در خصوص ایل‌راه‌ها گفت: در زمان حاضر ۶۶ هزار کیلومتر ایل‌ راه عشایری درکشور وجود دارد و و اطلس این راه‌ها با مختصات جغرافیایی هر نقطه تهیه شده است.

رئیس سازمان امور عشایر کشور بیان کرد: باتوجه به اینکه بودجه و اعتبارات استانی جواب‌گوی نگهداری، مرمت، بازسازی و احداث ایل‌راه‌های عشایری نیستند انتظار می‌رود مجلس و دولت در بودجه ۱۴۰۰ در این بخش به امور عشایر کمک و حمایت لازم را انجام دهند.

به گفته علائی مقدم در بخش راه حداقل سالانه ۹۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه، ۱۰ هزار کیلومتر مرمت و ۲۰۰ کیلومتر راه جدید احداث می‌شود که در این هفت سال یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه عشایری در کشور احداث شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت ارتقای شاخص بهداشت و درمان در بخش عشایری بر اساس مصوبه شورای عالی عشایری و تفاهم نامه‌ای که با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منعقد شده است مقرر شده تا پایان برنامه ششم توسعه ۸۰۰ کانکس سیار بهداشتی تجهیز شود که تاکنون از این تعداد۴۰۰ کانکس تجهیز و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: به ازای کاهش هر میلی متر بارش یک کیلوگرم علوفه مرتعی مورد نیاز دام‌ها کاهش می‌یابد و با توجه به خشکسالی اخیر این مشکل برای عشایر تجدید می‌شود.

رئیس سازمان امور عشایر با تاکید براینکه زندگی عشایر وابسته به اقلیم است گفت: از محل ارز یارانه ای سالانه ۵۷۰ هزار تن واردات نهاده‌های دامی برای دام عشایر انجام می‌شود که تاکنون امسال۴۷۰ هزار تن تامین و توزیع شده و۱۰۰ هزار تن باقی‌مانده نیز تا ۱۵ فروردین سال ۱۴۰۰ توزیع می‌شود.

وی یادآور شد: در راستای حمایت از جامعه عشایری باتوجه به خشکسالی‌های اخیر طی سه سال گذشته ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار در راستای کاهش اثرات خشکسالی به عشایر پرداخت شده است.  

علائی مقدم توزیع ۱۳ هزار پنل خورشیدی با ۱۳۵ میلیارد تومان اعتبار برای تامین روشنایی مورد نیاز عشایر و بیمه اجتماعی و روستایی ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت عشایری کشور برای نخستین بار را از جمله مهمترین اقدامات انجام شده برای عشایر عنوان کرد.

وی در خصوص باسوادی جامعه عشایری ادامه داد: در زمان حاضر نرخ باسوادی در جامعه عشایری ۷۰ درصد است که نسبت به میانگین ۹۲ درصدی کشور پائین است و با توجه به تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با آموزش و پرورش و نهضت سواد آموزی تلاش می‌شود این شاخص ارتقا یابد.

وی در خصوص بحث کوچ عشایر گفت: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا، کوچ عشایر باید مدیریت شود و براساس تقویم ستاد کوچ استان‌ها انجام شود.

علائی مقدم تاکید کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا، کوچ ماشینی همواره مورد تاکید ستاد ملی مقابله با کروناست و  کسانی که وارد حاشیه شهرها و روستاها می شوند باید کوچ ماشینی داشته باشند.

وی ادامه داد: در راستای کمک به جامعه عشایری پیشنهاد داده شده یارانه کمک و هزینه حمل دام به وسیله ماشین تامین شود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: