bazarnews

کد خبر: ۹۰۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۶
براساس اظهارات استاندار آذربایجان‌غربی، هم اکنون بیش از دو هزار کامیون سیب درختی استان به سبب ناهماهنگی گمرک و وزارت صمت در گمرکات کشور دپو شده و روند صادرات را مختل کرده است.

مشکلات سیب در استان تمامی ندارد، کشاورزان آذربایجان‌غربی در استانی زندگی می‌کنند که همواره دغدغه فروش محصولات خود راداشته و همه ساله نیز با بی‌تدبیری مسئولان، یا به عنوان میوه زیردرختی در گوشه جاده‌ها با قیمت بسیار نازل به فروش می‌رسد و یا در سردخانه‌ها فاسد می‌شوند و یا اینکه امکان صادرات فراهم نشده و از بابت این محصول پرآب‌بر که زحمات فراوانی تا عمل آمدن آن می‌کشند، متحمل می‌شوند.

آذربایجان‌غربی با تولید بیش از یک میلیون و 100 هزار تن سیب درختی، قطب مهم تولید سیب در کشور است و علاوه بر تامین نیاز داخلی، این محصول را به کشورهای همسایه و اتحادیه اوراسیا صادر می‌کند.

این در حالی است که همه ساله در موقع صادرات، برخی ممنوعیت‌های صادراتی از سوی دولت ابلاغ شده و کشاورزان از این حیث ضرر و زیان مالی فراوانی را متحمل می‌شوند.

در این راستا اخیرا استاندار آذربایجان‌غربی در نشست استانداران کشور اظهار داشت: هم اکنون بیش از دو هزار کامیون سیب درختی استان به سبب ناهماهنگی گمرک و وزارت صمت در گمرکات کشور دپو شده و  روند صادرات را مختل کرده است.

محمدمهدی شهریاری با انتقاد از هر گونه محدودیت و ممنوعیت در صادرات سیب درختی گفت: با وجود تلاش‌های فراوان برای تسهیل در روند صادرات سیب درختی، متأسفانه مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار ضربه بزرگی به اقتصاد استان وارد می‌کند.

وی به وجود بیش از 250 هزار تن سیب درختی در سردخانه‌های استان اشاره کرد و افزود: اگر محدودیتی در روند صادرات سیب اعمال شود بخش کشاورزی استان دچار ضرر سنگینی خواهد شد.

استاندار آذربایجان‌غربی تصریح کرد: در این راستا انتظار از ستاد تنظیم بازار این بود که با آذربایجان‌غربی به عنوان مسئول میز سیب کشور در زمینه هرگونه برنامه ریزی برای سیب هماهنگی لازم را داشته باشد.

وی با تاکید بر لغو هرگونه محدودیت در صادرات سیب درختی افزود: با پیگیری‌های انجام شده تا اعلام کتبی محدودیت‌ها به گمرکات باید صادرات ادامه داشته باشد.

ممنوعیت صادرات سیب در آذربایجان‌غربی شایعه‌ای بیش نیست

در حالی که استاندار آذربایجان‌غربی بر لغو محدودیت در صادرات سیب درختی استان تاکید دارد، نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تمامی مواردی که در مورد صادرات سیب گفته می شود، شایعه‌ای از سوی برخی واسطه‌ها است.

جلال محمودزاده بیان کرد: دلالان به دنبال خرید سیب برای صادرات و یا فروش در بازار تهران هستند و بنابراین ممنوعیت صادرات سیب در ستاد تنظیم بازار مطرح نشده و حال آنکه واسطه‌ها به دنبال خرید ارزان سیب از باغداران و فروش آن به قیمت دو برابر هستند.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هم اکنون نیز قانون صادرات سیب به ازای واردات موز انجام شده و هیچ ممنوعیتی صادراتی سیب در ستاد تنظیم بازار کشور مصوب نشده است.

وی افزود: بی‌تردید اگر ممنوعیت صادرات سیب در ستاد تنطیم بازار کشوری مصوب شود بلافاصله ابلاغ شده اما چند روز از این خبر گذشته و هیچ ابلاغ رسمی در هیچ جایی وجود ندارد.

هیچ گونه دپوی سیب در گمرکات آذربایجان‌غربی وجود ندارد

مدیرکل گمرکات آذربایجان غربی نیز تصریح کرد: تاکنون تمامی محصولات سیب از مرز پیرانشهر خارج شده و هیچ گونه ممنوعیت صادرات سیب و یا دپو آن در گمرکات آذربایجان غربی وجود ندارد.

آذربد بیان کرد: همچنین هیچ گونه ابلاغی مبنی بر ممنوعیت صادرات سیب انجام نشده و به همان روال پیشین، صادرات این محصول انجام می شود.

برچسب ها: سیب ، گمرک ، گمرکات
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: