bazarnews

کد خبر: ۹۰۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹
احیاء، بازسازی و کاشت باغات میوه با نهال و ارقام جدید زیتون در محل مجتمع باغات میوه شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در سطح ۱۰۰ هکتار اجرایی شد.

اسدالله محسن زاده مدیر عامل شرکت کشت و صنعت مغان روز  دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  با بیان اینکه  این شرکت اجرای پروژه احیاء و بازسازی باغات میوه را در راس برنامه های خود قرار داده است، افزود: در سال جاری احداث و کاشت باغات جدید زیتون در محل مجتمع باغات میوه در سطح ۱۰۰ هکتار با کشت ارقام جدید آربکنین ۱۸ و کرونایئکی جهت تولید روغن زیتون آغاز شده و با برنامه ریزی های بعمل آمده سالانه با هدف بازسازی و احیاء باغات میوه بطور کامل، اقدام به احداث و کاشت 200 تا  ۳۰۰ هکتار باغ مدرن با ارقام جدید  انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه توسعه باغات این شرکت در دستور کار قرار گرفته و سال آینده ۲۵۰ هکتار باغ در این شرکت ایجاد می‌شود، افزود:از ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغ در کشت و صنعت مغان یک هزار و  ۲۰۰ هکتار آن بهره اقتصادی دارد و بقیه عمری بیش از ۳۰ سال دارند و ضروری است به احیا و نوسازی آنها اقدام شود.

محسن‌زاده گفت: در سال‌های اخیر ۴۷۰ میلیارد ریال برای باغات کشت و صنعت  مغان هزینه شده است که بدلیل فرسودگی درختان بهره‌‍وری آن حتی به ۲۳۰ میلیارد ریال هم نرسیده است.

وی با اشاره به بازدهی کم زراعت کشت و صنعت مغان در سال‌های اخیر، گفت: در این چند سال استاندارد لازم برای کشت و زرع و حتی کودپاشی فسفات در اراضی صورت نگرفته و از الگوی کشت هم در این شرکت غفلت شده است.

شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با داشتن اراضی وسیع زراعی، ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

این شرکت در اجرای قانون خصوصی‌سازی در سال ۱۳۸۸ در لیست واگذاری‌ها قرار گرفت و بعد از چهار فقره آگهی درسال ۱۳۹۷ به بخش خصوصی واگذار شد.

این واگذاری با توجه به اعتراض‌هایی که بدنبال داشت در شانزدهم مهرماه سال ۱۳۹۹ با پنج رای موافق و یک رای مخالف هیات داوری ابطال شد.

برچسب ها: زیتون ، باغات ، مغان
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: