bazarnews

کد خبر: ۹۰۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
آذربایجان غربی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از صرفه جویی بیش از ۵۵۸ میلیون متر مکعبی آب مصرفی بخش کشاورزی در استان خبرداد.

بیش از ۵۵۸ میلیون متر مکعب در آب مصرفی بخش کشاورزی صرفه جویی شده‌است،تصریح کرد: از این میزان ۲۳۰ میلیون متر مکعب از طریق استفاده از فنون علمی و فنی  و ۳۲۸ میلیون متر مکعب از محل کاهش دریافت از محل سدهای استان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بوده ‌است.

وی با بیان اینکه افزایش مصرف آب کشاورزی به روش سنتی یکی از عوامل تاثیر گذار درخشک شدن دریاچه ارومیه بود، افزود: با ترویج روشهای نوین آبیاری و تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری و صرفه‌جویی بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعبی آب در این بخش، گامی مهم در احیای نگین فیروزه‌ای آذربایجان برداشته شد.

جلیلی گفت:  در این راستا توسعه و ترویج کشت محصولات کم‌آب‌بر مانند زعفران و گل محمدی، نباتات علوفه‌ای کم آب‌بر نظیر تیریتیکاله و کشت مخلوط آن با جو و ماشک، اصلاح الگوی کشت و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، کاشت جایگزین، اصلاح باغ‌ها و اصلاح شیوه های آبیاری در اولویت قرار گرفت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: هرچند ممنوعیت کشت چغندرقند در اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه در دستور کار قرار نگرفت اما توسعه کشت نشایی و تغییر آرایش کشت که اثر قابل توجهی در کاهش مصرف آب این محصول دارد، همچنان جزو برنامه ریزی ها محسوب می‌شود.

جلیلی بیان کرد: از آغاز اجرای طرح های آبیاری تحت فشار تا کنون ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان با اعتبار بیش از ۴۴ میلیارد تومان به سیستم های آبیاری نوین مجهز شده اند.

وی با اشاره به اینکه اجرای پروژه های توسعه آبیاری تحت فشار در سال جاری در سطح استان در سطح ۲۹۸۱ هکتار اجرا و به بهره برداری رسیده است، اضافه کرد: میزان اراضی در حال اجرا در سطح استان ۱۹۲۵ هکتار است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: