bazarnews

کد خبر: ۹۰۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲
«حمایت از تولید» از جمله شعار‌های پرتکراری است که مسئولان پرشماری آن را سر می‌دهند، اما در عالم واقع، اغلب چیزی جز سراب نیست؛ این را می‌شود از واگویه‌های دامداری فهمید که سال‌های متمادی در نزدیکی پایتخت به تولید اشتغال داشته و دارد، اما مدتی است که به مشکلاتی گرفتار شده و هر روز با خودش کلنجار می‌رود که آیا چاره‌ای جز برچیدن گاوداری اش دارد یا خیر؟
«حمایت از تولید» از جمله شعار‌های پرتکراری است که مسئولان پرشماری آن را سر می‌دهند، اما در عالم واقع، اغلب چیزی جز سراب نیست.

به گزارش «تابناک»، این را می‌شود از واگویه‌های دامداری فهمید که سال‌های متمادی به همراه برخی از اعضای خانواده و در نزدیکی پایتخت، در حومه شهر قدس یا همان قلعه حسن خان سابق، به تولید شیر اشتغال داشته و دارد، اما مدتی است که به مشکلاتی گرفتار شده و هر روز با خودش کلنجار می‌رود که آیا چاره‌ای جز برچیدن بساط این کار برایش باقی مانده یا خیر؟

داستان از آنجایی شروع شد که شهرداری به مالک زمین گاوداری فشار آورد که کاربری اش را تغییر دهد چراکه منطقه در حال پوست اندازی و تغییر کاربری به مسکونی است و مالک هم از مستاجر می‌خواهد که در اسرع وقت زمینش را تخلیه کنند. موضوعی که با اعتراض دامدار مواجه می‌شود و تاکید وی بر این نکته که جابجایی ۳۰ راس گاو امری زمان بر است.

البته مشکل اصلی نه در جابجایی، که در ضوابطی بود که برای دایرکردن گاوداری در هر نقطه دیگری نیاز بود. از جمله زمین یک هکتاری که تهیه آن ولو در فواصل دور از شهر هم به اندوخته مالی زیادی نیاز دارد. پس اندازی که با توجه به بحران‌های مالی در سال‌های اخیر، در دست و بال کمتر دامداری یافت می‌شود، به ویژه اگر پای دامداری‌های کوچک و سنتی در میان باشد.

اما چاره چیست؟ تلاش برای یافتن پاسخ این سوال در نهایت به مذاکرات پیوسته با برخی مسئولان و دستگاه‌ها از جمله فرمانداری و جهاد کشاورزی منجر می‌شود که در نهایت با دایرکردن گاوداری در زمینی به وسعت ۲ هزار متر در بیرون شهر موافقت می‌کنند و وعده می‌دهند که مجوز‌های لازم برای این کار را صادر خواهند کرد.
 

این وعده موجب خرید آن زمین و جابجایی دام‌ها و تجهیزات در اسرع وقت می‌شود که زمان زیادی نیاز نیست تا اشتباه بودنش مشخص گردد؛ اشتباه از این رو که مجوز قبلی دامداری باطل می‌شود بی آنکه مجوز جدید صادر شود. انگار نه انگار وعده‌هایی داده شده است. وعده‌هایی که ظاهرا داده شدند تا ایشان را به جابجایی دام هایشان مجبور کنند!

ماجرا زمانی عجیب‌تر می‌شود که حتی با محصور کردن زمین جدید با فنس هم مخالفت می‌شود که در نهایت با ورود دادستانی به ماجرا و صدور مجوز این کار، فنس کشی به انجام می‌رسد و مطابق دستور صادر شده، کانکسی هم در محوطه گذاشته می‌شود. مسیری که دامدار در ادامه ش می‌کوشد با سقف زدن بخشی از زمین برای نگهداری گاو‌ها ادامه اش دهد که در زمانی کوتاه به صدور دستور تخریب و اجرای آن منجر می‌شود.

رهاورد این اتفاقات، وارد آمدن آسیب‌هایی به مالکان گاوداری است که از دست رفتن گوساله‌های دوقلو بعد از زایمان، از جمله آنهاست. گوساله‌هایی که تنها تلفات ایشان نیستند و شمارشان بیشتر از انگشتان یک دست می‌شود. عددی بزرگ برای این قسم گاوداری‌های کوچک و سنتی که با توجه به اوضاع نابسامان این مجموعه، رقم خوردنش عجیب به نظر نمی‌رسد، به ویژه اگر بدانیم این مجموعه حتی از نعمت گاز شهری هم محروم مانده چراکه یک اتاق هم ندارد و لازمه اتصال گاز، داشتن اتاق و لوله کشی آن است.

این در حالی است که به گفته ایشان، دامداری‌های زیادی در زمین‌های کوچکتر دایر و مشغول به کار هستند، اما مراجعات مکرر ایشان به جهاد کشاورزی و حتی فرمانداری، نه تنها گرهی از کارشان باز نکرده که موجب شده از جانب محیط زیست هم تحت فشار قرار گیرند. فشار‌هایی روزافزون که تلاش برای خلاصی از آن‌ها با دریافت تسهیلات حمایتی برای خرید زمین در ابعاد بزرگتر هم راه به جایی نبرده تا این گونه به نظر برسد که چاره‌ای جز برچیدن گاوداری و فروش زمینی که برای دایرکردن گاوداری خریداری کرده بودند، ندارند!

لازم به ذکر است که «تابناک» آمادگی دارد توضیحات مسئولان در این خصوص را دریافت و منتشر نماید.
برچسب ها: دامدار ، دامداری ، وعده
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: