bazarnews

کد خبر: ۹۰۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: کمبود هنرستان‌های فنی‌ و حرفه‌ای و کاردانش یکی از آسیب‌های موجود در استان بوده و باید به سمت تربیت دانش‌آموزان فنی و ماهر حرکت تا به بهبود وضعیت اشتغال در آینده کمک شود.

احمدعلی موهبتی شامگاه یکشنبه در نشست شورای آموزش ‌و پرورش سیستان و بلوچستان اظهارداشت: اختصاص سهمیه ویژه برای جذب دانش‌آموزان استان در دانشگاه فرهنگیان بسیار مهم بوده چراکه به ماندگاری نیروهای بومی در منطقه کمک می‌کند.
وی به پراکندگی جغرافیایی جمعیت در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: بر توسعه مدارس شبانه‌روزی و همچنین اجرای هر چه بهتر طرح روستا مرکزی تاکید داریم چرا که سبب می‌شود موقعیت و فرصت آموزش برای دانش‌آموزان روستایی در مقاطع متوسطه اول و دوم فراهم شود.
استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: بکارگیری خودورهای ایمن برای ایاب و ذهاب دانش‌آموزان در طرح روستا مرکزی از اهمیت زیادی برخوردار است که دولت باید در این زمینه چاره‌اندیشی کند.
وی ایجاد توازن در توزیع دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم در میان رشته‌های مختلف را ضروری دانست و تصریح کرد: باید دانش‌آموزان مستعد و علاقه‌مند به کارهای فنی و مهارتی به سمت رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش هدایت شوند چرا که به بهبود وضعیت اشتغال سیستان و بلوچستان در آینده کمک می‌شود.
موهبتی با قدردانی از مجموعه اقدامات انجام گرفته در خصوص کاهش فاصله نرخ شاخص‌های گوناگون آموزش و تربیت سیستان و بلوچستان به میانگین کشور تاکید کرد: اقدامات خوب و ارزنده‌ای در سه سال اخیر در راستا تحقق و توسعه عدالت آموزشی در سطوح مختلف دستگاه تعلیم و تربیت انجام شده که نشان از توجه دقیق، عمیق و نگاه عدالت محور مسوولان و خیران به این مهم دارد.

 

جذب نیروی انسانی و توسعه فضاهای آموزشی سیستان و بلوچستان

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: میزان جذب نیروی انسانی و توسعه فضاهای آموزشی استان در سه سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

حمیدرضا رخشانی افزود: در سه سال اخیر جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان رشد قابل توجهی داشته به طوریکه ۱۱ هزار و ۶۳۵ نیرو انسانی به بدنه آموزش و پرورش استان افزوده شده است.
وی ادامه داد: از این میزان نیرو انسانی ۶ هزار و ۲۸۱ نفر از طریق استخدام ماده ۲۸، چهار هزار و ۲۵۰ نفر از طریق خرید خدمات و سه هزار و ۹۰۵ نفر نیز از طریق دانشگاه فرهنگیان در مدارس سیستان و بلوچستان مشغول به خدمت شدند.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان به ساخت فضاهای آموزشی در استان اشاره و تصریح کرد: در سه سال اخیر  پنج هزار و ۱۵۱ کلاس درس در این استان ساخته شده و یا در حال ساخت بوده که در ارتقا شاخص نگه‌داشت دانش‌آموزان منطقه کمک شایانی کرده است.
وی خاطرنشان کرد: نرخ ماندگاری دانش‌آموزان در سال ۹۸-۹۷ در سیستان و بلوچستان ۳۶ درصد و کشور ۷۰ درصد بود که این نرخ سال تحصیلی جاری در استان به ۴۲.۲۵ ارتقا یافته‌است.
رخشانی به بیان پنج عامل مهم در افزایش نرخ ماندگاری دانش‌آموزان اشاره و گفت: تامین نیروی انسانی، ساخت فضا آموزشی، ایجاد مدارس شبانه‌روزی، توسعه طرح روستا مرکزی و راه‌اندازی رشته‌های کار و دانش و فنی‌وحرفه‌ای در ارتقا این مولفه تاثیر بسیار زیادی داشته است.
وی همچنین از ارتقای کیفیت آموزشی سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: در سال‌های گذشته تغییرات میانگین نمره نهایی بسیار جزیی بود اما از سال ۹۷ تاکنون میانگین نمره نهایی استان حدود یک نمره ارتقا یافته و از این نظر رتبه نخست در کشور را کسب کردیم.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان به افزایش قبولی دانش‌آموزان پایه دوازدهم استان در دانشگاه‌ها اشاره و بیان کرد: در سال گذشته ۲ هزار و ۶۳۰ دانش‌آموز در دانشگاه‌ها پذیرفته شدند در حالیکه آمار قبولی در سال ۹۹ به سه هزار و ۴۹۲ نفر افزایش یافت.
وی افزود: از این تعداد یکهزار و ۲۳۴ نفر در دانشگاه فرهنگیان، ۲۲۱ نفر در رشته‌های پزشکی، ۳۹۵ در زیرگروه‌های پزشکی و یکهزار و ۶۴۲ نفر نیز در سایر رشته‌های دانشگاهی پذیرفته شدند. 
رخشانی در خصوص فعالیت‌های آموزشی مدارس سیستان و بلوچستان در زیست‌بوم جدید خاطرنشان کرد: براساس اطلاعات احصا شده از سامانه جامع مدارس ۳۵۹ هزار دانش آموز استان از تجهیزات لازم مانند تبلت و یا گوشی هوشمند برای استفاده از آموزش غیرحضوری بهره‌مند هستند.
وی به نبود زیرساخت‌های ارتباطی در مناطق روستایی و عشایری سیستان و بلوچستان اشاره و بیان کرد: ۷۱ درصد مدارس  استان روستایی و از ۸۲۵ هزار دانش آموز  منطقه حدود ۴۰۰ هزار دانش‌آموز در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان یکی از مشکلات پیش‌روی آموزش و پرورش در استان را آمار بازماندگان از تحصیل عنوان و اظهارداشت: براساس آخرین آمار اعلام شده ۱۴۸ هزار و ۸۶۸ بازمانده از تحصیل در این استان شناسایی شدند که تاکنون ۸۷ هزار و ۱۹۲ نفر جذب آموزش وپرورش شده‌اند. 

سیستان و بلوچستان سالانه به ساخت ۲ هزار کلاس درس نیاز دارد 

رییس شورای عالی هاسب( همدلان آینده نگر سیستان و بلوچستان ) نیز در این نشست گفت: با توجه به نرخ رشد جمعیت دانش‌آموزی در این استان سالانه برای حفظ شاخص‌ نگهداشت دانش‌آموز به ساخت ۲ هزار کلاس درس نیاز است.
واعظ مهدوی افزود: براساس نتایج مطالعاتی که در زمینه فضاهای مورد نیاز آموزشی سیستان و بلوچستان انجام شده به ساخت سه هزار پروژه نیاز داریم. 
وی به افزایش مشارکت خیران در نهضت مدرسه‌سازی سیستان و بلوچستان اشاره و تاکید کرد: علاوه بر ساخت مدارس نیاز دیگر این استان ساخت فضاهای مورد نیاز برای دانشگاه فرهنگیان بوده که در این زمینه نیز برای جذب مشارکت خیران ورود کرده‌ایم.

رییس شورای عالی هاسب تصریح کرد: برای تامین نیاز سیستان و بلوچستان به فضا آموزشی به همت مسوولان و مشارکت بیشتر خیران نیازمندیم.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: