bazarnews

کد خبر: ۹۰۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
خوزستان رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با بیان اینکه استان خوزستان با توجه به جایگاهی که در اقتصاد ملی دارد، زیرساخت های مناسبی ندارد، گفت: نرخ بیکاری در خوزستان در سال ۹۸ حدود ۱۴.۵ درصد و نرخ بیکاری کشور ۱۰.۶ درصد بوده است که نشان می‌دهد نرخ بیکاری خوزستان حدود ۴ درصد بالاتر از میانگین کشوری است و در این زمینه سومین استان کشور از نظر نرخ بیکاری هستیم.

مهرداد نیکو در نشست خبری که امروز (۲۴ اسفندماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان بازوی استانی سازمان برنامه و بودجه کشور است که وظیفه آن توسعه است‌ و ما نیز به دنبال توسعه استان و ارتقای ظرفیت‌ها در خوزستان هستیم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه هماهنگی میان بخش‌های مختلف در جهت ارتقای ظرفیت‌ها وظیفه سازمان برنامه‌ریزی است، افزود: در راستای ماموریت‌هایی که به عهده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان است، پیگیر اختصاص منابع به طرح‌ها و پروژه‌ها هستیم. خوزستان با مسائل و چالش‌هایی مواجه است که باید آن‌ها را احصاء و اولویت‌بندی کنیم و همچنین باید تلاش کنیم که از حداکثر ظرفیت‌های استان استفاده شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان تصریح کرد: برنامه‌های اجرایی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان در راستای حل مشکلات و رفع چالش‌ها و همچنین در راستای استفاده از ظرفیت‌های استان است‌. در این زمینه مسائل و ظرفیت‌ها باید احصاء شوند و منابع محدود را به سمت رفع این مشکلات هدایت کنیم.

نیکو با بیان اینکه خوزستان جزو اولین استان‌هایی است که برنامه آمایش آن به تصویب رسیده است، گفت: همه شهرستان‌های خوزستان سندی برای توسعه آن‌ها به تصویب رسیده است و مسئولان محلی سندی دارند تا بتوان بر اساس آن اقدامات را انجام داد.

وی افزود: خوزستان از نظر بودجه‌های استانی وضعیت خوبی دارد و در زمینه اعتبار اختصاص‌یافته به پروژه‌های کوچک و متوسط که بودجه آن‌ها استانی است، شرایطش خوب است. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۸.۵ درصد اعتبارات استان‌ها مربوط به خوزستان است و در پروژه‌های ملی نیز حدود ۹.۵ درصد از اعتبارات ملی مربوط به خوزستان است. در این زمینه با مقایسه جمعیت و اعتبارات اختصاص‌یافته می‌توان گفت که سهم خوبی برای خوزستان در بودجه سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با بیان اینکه اعداد و ارقام نشان می‌دهد که به خوزستان توجه خوبی شده است، گفت: استان خوزستان با توجه به جایگاهی که در  اقتصاد ملی دارد، زیرساخت‌های مناسبی ندارد.

نیکو با اشاره به بحث توسعه گردشگری در خوزستان عنوان کرد: گردشگری یکی از موضوعاتی است که دارای تنوع است و خوزستان جزو معدود استان‌های کشور است که دارای ظرفیت‌های گردشگری متعدد در حوزه‌های مختلف است.

وی افزود: در بخش گردشگری باید برای اجرای کارها برنامه داشته باشیم و در این زمینه در جلسه اخیر شورای برنامه‌ریزی خوزستان، گردشگری آبی به عنوان یکی از ظرفیت‌های مغفول‌مانده حوزه گردشگری دارای برنامه شد و اکنون این برنامه برای استفاده از ظرفیت پنج رودخانه و سدهای مختلف استان تهیه شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان بیان کرد: برای تامین زیرساخت‌ها نیاز به اعتبار و هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط است و از این پس می‌توانیم با برنامه‌ای که در اختیار داریم نسبت به توسعه حوزه گردشگری به ویژه گردشگری آبی در خوزستان بپردازیم. در خوزستان کارهای بسیار خوبی در حوزه گردشگری به ویژه گردشگری آبی انجام شده است و می‌توان کارهای بهتری نیز انجام داد.

نیکو با بیان اینکه به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای زیرساخت‌های گردشگری در خوزستان به طور کامل اجرایی نشده است، گفت: باید به بحث ایجاد ارزش افزوده در بخش گردشگری، فنی‌تر نگاه شود تا بتوانیم از بخش گردشگری، درآمدزایی داشته باشیم و مدل کسب و کار برای آن تعریف کنیم که البته در این زمینه اندکی ضعف وجود دارد.

وی در خصوص جذب اعتبارات دستگاه‌های اجرایی خوزستان از ابتدای امسال تاکنون ادامه داد: با توجه به تحقق درآمدهای دولت، بخشی از تخصیص در ابتدای سال و بخشی از آن در طول سال به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است و در این زمینه تاکنون ۳۸ درصد از اعتبارات استانی مصوب‌شده، تخصیص داده شده است و ممکن است این میزان تخصیص تا انتهای سال افزایش یابد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان افزود: ماهیت تخصیص اعتبارات در دو سال اخیر نسبت به گذشته تفاوت یافته است به شکلی در گذشته تخصیص به صورت نقدی بود اما اکنون تخصیص اعتبارات نقدی و بخشی از آن اسناد خرانه است. در این زمینه سال مالی از نظر تخصیص اعتبارات تا پایان اسفندماه است و دستگاه‌های اجرایی نیز تا پایان تیرماه می‌توانند نسبت به جذب این اعتبارات اقدام کنند.

نیکو در خصوص آخرین وضعیت نرخ بیکاری در خوزستان گفت: نرخ بیکاری در خوزستان بر اساس طرح اشتغال استخراج می‌شود که به این منظور، در چهار مقطع نمونه‌گیری می‌شود و با توجه به اینکه نرخ بیکاری در زمستان استخراخ نشده، نرخ بیکاری سال ۱۳۹۹ در خوزستان هنوز مشخص و نهایی نشده است.

وی افزود: نرخ بیکاری در خوزستان در سال ۹۸ حدود ۱۴.۵ درصد و نرخ بیکاری کشور ۱۰.۶ درصد بوده است که نشان می‌دهد نرخ بیکاری خوزستان حدود ۴ درصد بالاتر از میانگین کشوری است و در این زمینه سومین استان کشور از نظر نرخ بیکاری هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان ادامه داد: نرخ بیکاری در خوزستان به عنوان استانی که دارای این حجم از پتانسیل‌های اقتصادی در زمینه‌های مختلف است، همخوانی ندارد که البته بخشی از این مساله مربوط به ساختار اقتصادی استان خوزستان است زیرا بخش بیشتری از اشتغال خوزستان مربوط به دولت است و بخش خصوصی در اشتغال خوزستان سهم کمتری دارد. خوشبختانه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی انجام شده و امیدواریم شاهد اشتغال‌زایی بخش خصوصی در خوزستان باشیم.

نیکو گفت: باید در خوزستان به سمت اشتغال بخشی خصوصی برویم؛ خوزستان از نظر صنایع سنگین وضعیت خوبی دارد اما صنایع پایین‌دستی و میان‌دستی به اندازه صنایع بالادستی در خوزستان رشد نکرده‌اند. صنایع پایین‌دستی و میان‌دستی با سرمایه‌گذاری کم، اشتغال زیادی ایجاد می‌کنند و با فعال کردن شهرک‌های صنعتی می‌توانیم در این سو گام برداریم زیرا صنایع بزرگ، اشتغال زیادی ایجاد نمی‌کنند.

وی افزود: حدود ۲۷ درصد از قانون ۳ درصد نفت به خوزستان می‌رسد به این معنا که دولت هر عددی برای قانون بودجه ۳ درصد نفت پیش‌بینی کند، ۲۷ درصد از آن به خوزستان اختصاص داده می‌شود. امسال به دلیل عدم تحقق درآمدهای نفتی ناشی از تحریم‌ها و عدم فروش نفت، تخصیص این ردیف حدود ۱۲ درصد و بسیار پایین بوده است. اکنون با بهتر شدن شرایط و پیگیری‌های انجام‌شده، قرار است در هفته آخر سال تخصیص این ردیف افزایش یابد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: خوزستان از نظر درآمدهای عمومی که برای دولت وصول می‌شود، سومین استان کشور است. بر اساس قانون بودجه سال ۹۹، خوزستان باید ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد از محل مالیات و سایر درآمدهای دستگاه‌های اجرایی وصول کند. اگر خوزستان بتواند بیشتر از این عدد را وصول کند، مشمول مازاد درآمد می‌شود و بخشی از این مازاد درآمد، به استان اختصاص می‌یابد. خوزستان تاکنون حتی این میزان درآمد را محقق نکرده است و نمی‌تواند مشمول مازاد درآمد شود.

نیکو ادامه داد: با توجه به شرایط موجود، حتی شرکت‌های بزرگ و کسب و کارها دارای مشکلات بسیاری هستند و در پرداخت مالیات‌شان مشکل دارند.

وی در خصوص تخصیص اعتبارات گفت: در تخصیص بودجه اعتبارات استانی در سال ۹۸، ۴۸ درصد از اعتبارات خوزستان تخصیص یافت. این عدد در سال ۹۷ حدود ۵۰ درصد بوده است و در استان‌های دیگر نیز تقریبا میزان تخصیص به همین شکل بوده است. امسال نیز تا پایان سال احتمالا تخصیص استان به بالای ۴۰ درصد خواهد رسید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان افزود: باید بازیگران توسعه خوزستان با یکدیگر هماهنگ شوند زیرا هماهنگی آن‌ها می‌تواند اثربخشی بسیاری برای حل مشکلات خوزستان داشته باشد. شورای برنامه‌ریزی، متولی توسعه استان است و هرکاری در خوزستان انجام می‌شود باید از این مجرا عبور کند اما بر اساس قانون، برخی از منابع خارج از این مجرا هزینه می‌شوند.

نیکو خاطرنشان کرد: هدف‌گذاری انجام‌شده تا پایان سال مالی برای پروژه‌های استانی، تکمیل حدود ۱۰۰ پروژه است و در این زمینه تخصیص کامل پروژه‌ها انجام شده است. این پروژه‌ها در حوزه راهداری، نوسازی مدارس، ورزش و جوانان، دانشگاه‌های علوم پزشکی، شهرداری‌ها و کتابخانه‌ها اجرایی خواهند شد. حدود ۱۰ پروژه نیز در بحث پروژه‌های ملی در حوزه راه، بیمارستان و طرح‌های آبرسانی اجرایی خواهد شد که تخصیص کامل اعتبارات این پروژه‌ها نیز انجام شده است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: