bazarnews

کد خبر: ۹۰۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: کاهش انتشار اوراق بدهی دولت و همچنین تصویب مصوبه تزریق منابع صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بازار هفته پایانی اسفند را متعادلتر می‌کند.
 

شاخص کل بورس هفته آخر سال را با رشد ۱.۸۷ درصدی نسبت به آخرین روز معاملات قبل از خود آغاز کرد و امروز ۲۴ اسفند ماه با تا این لحظه تنظیم خبر با رشد ۱۶هزار واحدی بر روی ۱میلیون ۲۳۸ هزار واحد قرار گرفت. شاخص هم وزن هم با رشد ۱هزار واحدی هم بر روی ۴۳۴ هزار واحدی قرار گرفته که نشان می‌دهد سهم‌های کوچک هم در پایان سال وضعیتی مناسبی پیدا کردند.

فرازمند کارشناس بازار سرمایه روزهای پایانی سال را برای بازار سرمایه مهم می‌داند و آن را زمینه ورود سهامداران برای سال آینده عنوان کرد.

کاهش حجم معاملات در سهام و افزایش انتشار اوراق بدهی بانکی در آخرین ماه سال با وجود حجم پایین نقدینگی یکی از دلایلی بود که صاحب‌نظران بازار سرمایه به عنوان ریزش شاخص کل مطرح کردند.

مهدی فرازمند مدیر عامل صندوق سرمایه‌گذاری سهامی مدیریت ثروت صندوق بازنشستگی کشوری در مورد شرایط این روزهای بازار گفت: معمولا در اسفندماه  بازار با خروج مقداری نقدینگی مواجه است، در این شرایط دولت درحالی که بازار مشکل نقدینگی داشت به شدت اوراق بدهی منتشر کرد.

وی اضافه کرد: دامنه نوسان نامتقارن، نوسان سهم را گرفت و سهم را قفل کرد که در این حالت عملا سهامدار  تمایلی به خرید سهم نداشت. دامنه نوسان نامتقارن و انتشار اوراق بدهی دولت در هنگام کاهش نقدینگی در بازار باعث شد که حجم معاملات پایین بیایید.

این کارشناس مثبت شدن بازار در هفته‌های پایانی اسفند را این گونه توضیح داد: کاهش انتشار اوراق بدهی دولت و همچنین تصویب مصوبه تزریق منابع صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بازار هفته پایانی اسفند را متعادلتر می‌کند.

ابهام در تعیین نرخ ارز

او در ادامه مطلب فوق دو عامل نرخ ارز و افزایش تورم را به دلایل مثبت شدن بازار در پایان سال اضافه کرد و گفت: به خاطر وجود ابهامات متعدد در بازار ارز، سهامداران نمی‌توانند نرخ ارز را تحلیل کنند و مهم‌تر از آن وجود تورم است که خود این عامل شاخص کل را صعودی می‌کند.

فرازمند در پاسخ به این سوال که آیا هدف نامتقارن کردن دامنه نوسان به خاطر افزایش فروش اوراق بدی در بازار سرمایه است؟ گفت: این موضوع را باید سیاست مداران بگویند اما آنچه که مشهود است، که با نامتقارن شدن دامنه نوسان روند نزول شاخص کل کاهش پیدا کرد و حجم معاملات در حوزه سهام به شدت کم شده است.

این کارشناس در پیشبینی روند شاخص برای پایان سال اظهار کرد: حجم بالای نقدینگی و به تبع آن افزایش تورم، یک عامل مهم در رشد شاخص کل است که با وجود ابهام در نرخ ارز، وجود تورم می‌تواند شاخص کل را رشد دهد.

 

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: