bazarnews

کد خبر: ۹۰۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
به رغم افزایش سرمایه‌گذاری‌های وسیع کشور‌های جهان در تکنولوژی‌های مدرن، اقتصاد ایران همچنان درگیر قیمت دلار و کمبود کالا برای تامین نیاز‌های روزمره است.

بسیاری از کشورها در یک دهه اخیر، اقدام به بازپیرایی ساختارهای کلی اقتصادی خود کرده‌اند و ایران همچنان در شرایط نه چندان مطلوب پیشین قرار دارد. تقویت ساختارهای مرتبط با هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، کشاورزی سبز، انرژی‌های نو و مواردی از این دست، در دستور کار تقریبا تمامی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دنیا قرار گرفته است. با این حال در ایران همچنان چانه‌زنی بر سر حقوق کارگران و سنجش قیمت دلار، محبوب‌ترین اقدامات اقتصادی کارگزاران اقتصاد کشور است. علی سعدوندی استاد دانشگاه و اقتصاددان در گفت‌وگو با گسترش نیوز پیرامون این جهش بزرگ در دنیا به گفت‌وگو پرداخت.

هوش مصنوعی، برگ برنده اقتصادهای توسعه یافته

این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسشی در ارتباط با الزامات تغییر در ریل‌گذاری توسعه در کشور اظهار داشت: پس از رنسانس در اروپا یک انقلاب صنعتی شکل گرفت و در این فرآیند، منابع معدنی نقش بسیار گسترده‌ای برای توسعه اقتصاد به خود تخصیص دادند و فرآیندهای استعماری نیز پیرامون همین نیاز به منابع معدنی شکل گرفت و در این پروسه، هر کشوری که بر ذخایر معدنی بیشتری در سایر نقاط جهان دست می‌یافت، برنده بازی رقابت بزرگ در عصر صنعت بود. اما اکنون در دنیا به علت انبساط بی مانندی که در بازارها اتفاق افتاده و رقابت‌هایی که منجر به تقویت فرآیند تخریب خلاق در کشورها می‌شوند، بسیار اوج گرفته و به همین دلیل توسعه کشورها در شرایط بسیار متفاوتی رقم خواهد خورد. در این، اطلاعات و اینترنت نقش بسیار تعیین کننده‌تری نسبت به منابع معدنی در دوران انقلاب صنعتی دارند و کشورهایی که بتوانند در این حوزه سرمایه‌گذاری مناسب‌تری کنند، برنده نهایی این رقابت بزرگ خواهند بود.

اینترنت اشیا یا سیمان؟ مسئله این است...

علی سعدوندی در ادامه خاطرنشان ساخت: در دنیای امروز، سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی، درجه تفاوت کشورها را رقم خواهد زد نه مقدار تولید سیمان و فولاد کشورها و نه میزان صادرات تعداد بشکه‌های نفتشان! به همین جهت باید در شرایطی که باعث پایدار ماندن وضعیت فعلی اقتصادی کشور می‌شود، تجدد نظر کنیم تا دیگر دغدغه قیمت دلار و خرید سکه طلا موضوع روز و همیشه اقتصاد ایران نباشد. درواقع اکنون کشوری مثل امارات در جوار ایران با سرمایه‌گذاری بسیار جدی بر مسائلی مثل هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، می‌کوشد تا یک دهه دیگر سهم این تکنولوژی‌ها را در تمامی ارکان اقتصادی خود افزایش دهد و نه تنها ساختارهای اقتصادی خود را دچار یک تحول بنیادین کند، بلکه باعث افزایش اعتبار و بهوبود جایگاه خود در سطح اقتصاد جهانی باشد. اکنون در همین آسیای خودمان سرمایه‌گذاری‌های بسیار کلانی روی تکنولوژی‌های پیشرفته و مدرن صورت پذیرفته است که در جای خودش بسیار قابل توجه بوده و بر اساس گزارش‌های آینده‌پژوهی، سهم اقتصاد آسیا در جهان، تا دو دهه آینده از کل اروپا پیشی خواهد گرفت. 

باید از چرخه تورم و کمبود کالاخارج شویم

وی افزود: این افزایش سهم ناشی از سرمایه‌گذاری‌های بسیار جدی روی زیرساخت‌های حمل و نقل مدرن مثل هایپرلوپ و خودروهای برقی، کشاورزی مدرن و با کمترین استفاده از خاک و در عین حال افزایش میزان تولید مواد غذایی آزمایشگاهی، افزایش سهم رمزارزها در تراکنش‌های اقتصادی، افزایش سهم اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در اقتصاد همراه خواهد بود. حتما می‌دانید که امارات وزارت هوش مصنوعی تاسیس کرده است که به معنای خیز بلند این کشور برای قدرت گرفتن در بازار فناوری‌های دیجیتال در جهان است. در تمامی این موارد ما با یک غفلت عجیب از ناحیه دولت ایران مواجه هستیم و این باعث می‌شود که اقتصاد ایران دچار روزمرگی تجاری و کمبود روزانه کالا و نرخ‌های تورم بسیار بالا باشد. به نظرم دولتمردان و سایر کارگزاران اقتصادی کشور که قدرت تصمیم‌گیری در این زمینه دارند، باید اقدام به بازنگری بسیار جدی در این زمینه کنند و تلاش کنند تا با بازپس‌گیری سهم اقتصاد ایران از بازارهای جهانی، فضای تنفسی برای کسب‌وکارهای خلاق و استارت‌آپ‌های کشور فراهم کنیم. 

 

گسترش نیوز/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: