bazarnews

کد خبر: ۹۰۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
مدیرعامل اسبق شرکت مهندسی و ساختمان نفت گفت: نخستین گام برای ایجاد پارک‌های شیمیایی، احداث پتروپالایشگاه‌‌ها ذیل یک برنامه جامع است. متاسفانه وزارت نفت اعتقادی به توسعه پتروپالایشگاه‌ها ندارد و بیشتر متمرکز بر خام‌فروشی نفت است.

فرهاد احمدی مدیرعامل اسبق شرکت مهندسی و ساختمان نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به ظرفیت کشور برای توسعه پارک‌های شیمیایی گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا، توسعه پارک‌های شیمیایی در کنار پتروپالایشگاه‌ها موجب تکمیل زنجیره ارزش شده است. توسعه پارک‌های شیمیایی حتی در دستور کار کشورهایی که از منابع هیدروکربوی نیز بی‌بهره‌اند قرار گرفته است.

وی ادامه داد: کشورهای پیشرو در تکمیل زنجیره ارزش منابع پایین‌دستی نفت توانسته‌اند از سویی اشتغال، اقتصاد و درآمدزایی بالایی در این حوزه ایجاد کنند و از سویی دیگر با تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر (بیش از 6000 نوع محصول) نیازهای داخلی خود را تامین کرده و حتی در حوزه صادرات محصولات شیمیایی نیز نقش بسزایی ایفا کنند.

احمدی گفت: رویکرد اصلی این کشورها تجمیع و تکمیل زنجیره ارزش از طریق توسعه پارک‌های شیمیایی ذیل پتروپالایشگاه‌ها است. به عنوان نمونه، 10 کشور برتر تکمیل زنجیره ارزش از طریق توسعه پارک‌های شیمیایی عبارت است از:

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: