bazarnews

کد خبر: ۹۰۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
بعضی از مدیران عامل شرکتها به اندازه ای مشتاق واکسینه شدن کارمندانشان در برابر کووید ۱۹ هستند که به آنها تشویقهای پولی یا مرخصی پیشنهاد می کنند.

در آمریکا شرکت خرده فروشی Lidl به کارمندانش برای واکسن زدن ۲۰۰ دلار می دهد در حالی شرکتهای دیگری مانند الدی، دلار جنرال کورپ و تریدر جوز کو پرداخت اضافه ساعت پیشنهاد کرده اند. شرکت تحویل خواربار آنلاین اینستاکارت ۲۵ دلار دستمزد به کارکنان و پیمانکارانش می دهد. شرکتهای تولیدکننده ماست چوبانی و دانون حداکثر شش ساعت مرخصی با حقوق می دهند. شرکت فرانسوی دانون اعلام کرده که هزینه تزریق واکسن در کشورهایی که واکسنهای کرونا رایگان نیستند را پوشش می دهد.

شرکتهای دیگر رویکرد سخت گیرانه تری را در پیش گرفته اند. شرکت Pimlico Plumbers اعلام کرده که قصد دارد واکسینه شدن را برای اعضای جدیدش اجباری کند. شرکت هواپیمایی یونایتد ایرلاینز هم قصد دارد تزریق واکسن را اجباری اعلام کند که مایه نگرانی اتحادیه های کارکنانش شده است.

بسیاری از مدیران عامل شرکتها خود را از پیشروان مبارزه علیه پاندمی ویروس کرونا می دانند که تاکنون بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار قربانی گرفته است. آنها علیه احساسات ضد واکسن که در کشورهایی مانند آمریکا، فرانسه و روسیه قوی است، به پا خاسته اند و تلاش می کنند کارکنانشان را ایمن نگه دارند. برخی از آنها یک انگیزه واقع بینانه تر هم دارند و آن تسهیل بازگشایی دفاترشان پس از یک سال دورکاری از خانه است که فرهنگهای تشکیلاتی را تحت الشعاع قرار داده و باعث اپیدمی جدید خستگی زوم (برنامه تماس صوتی تصویری که به ابزار کاربردی تعامل میان گروههای کاری تبدیل شده است) شده است.

جمی دیمون، مدیرعامل شرکت جی پی مورگان اند چیس در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفت: تصور می کنم که ما تمایل داریم از تنبیه و تشویق برای واکسینه شدن در برابر کووید ۱۹ استفاده کنیم. این بانک به دلیل نگرانیهای حقوقی، در حال حاضر واکسیناسیون را اجباری نمی کند اما شرکتهای هواپیمایی و هتلها ممکن است تلاش کنند چنین اقدامی را انجام دهند.

قانونی بودن اقدام شرکتها در ملزم کردن مشتریان و کارکنانشان به دریافت واکسن از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. در بسیاری از ایالتهای آمریکا، کارفرما می تواند کارکنان را برای هر دلیل حقوقی از جمله امتناع از واکسیناسیون اجباری اخراج کند.

طبق نظرسنجی شرکت حقوقی لیتلر مندلسون، در حال حاضر کمتر از یک درصد از شرکتها در آمریکا واکسیناسیون کووید ۱۹ را اجباری کرده اند و تنها شش درصد قصد دارند زمانی که واکسنها قابل دسترس بودند، چنین اقدامی را انجام دهند.

در کشورهایی که حمایت از اشتغال قویتر است، مقامات محتاطانه با این قضیه برخورد می کنند. دولت انگلیس اعلام کرده که تشخیص سیاست ایمن سازی محیط کار برعهده خود شرکتهاست اما رفتار کسب و کارهایی که بر واکسیناسیون اصرار می کنند، تبعیض آمیز محسوب می شود. در چنین شرایطی بسیاری از مدیران عامل ترجیح می دهند برای این که پایشان به دادگاه باز نشود، از ترغیب کارمندان به جای زور کردن آنها استفاده کنند. کارآمدی این کمپین در بازگشایی اقتصاد جهانی از جمله اداراتی که میلیونها کارمند آنها تلاش می کنند کمترین تماس مستقیمی با مشتریان نداشته باشند، موثر خواهد بود.

آلن جوپ، رییس یونی لِوِر اظهار کرد وی نامه های هفتگی به ۱۵۰ هزار کارمند این شرکت را امضا کرده و از آنها می خواهد هر زمان که امکان واکسیناسیون میسر شد، آن را انجام دهند و از پزشکان این شرکت دعوت کرده در نشستهای مجازی که ماهی دو بار برگزار می شوند، به اشاعه واکسیناسیون بپردازند.

برخی از مدیران عامل هم به عنوان یک الگو عمل می کنند مانند مارک اشنایدر، مدیرعامل شرکت نستله که اعلام کرده است اگر واکسنی فورا برای وی موجود شود، در مقابل چشم همه کارمندان واکسن را تزریق می کند.

لحن متقاعدکننده درباره واکسیناسیون اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد زیرا مدیران در شتاب برای بازگشایی دفاتر هستند. کارمندان شرکت جواهرفروشی تیفاتی در آمریکا دستور یافته اند از ابتدای مارس هفته ای دو بار در محل کار حاضر شوند، خواه واکسینه شده باشند یا نه.

بر اساس گزارش بلومبرگ، دیوید سولومون، مدیرعامل گلدمن ساکس ماه گذشته در کنفرانسی اظهار کرد: اگر توزیع واکسن در سه ماهه نخست امسال شتاب بیشتری پیدا می کند، بیشتر بانکداران این شرکت اکنون به محل کارشان برمی گشتند. کار کردن از خانه کار اشتباهی است که ما به دنبال تصحیح هر چه سریعتر آن هستیم.
(ایسنا)

برچسب ها: آمریکا ، بلومبرگ ، واکسینه
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: