bazarnews

کد خبر: ۹۰۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
لبخند زیبا یکی از اجزای اصلی زیبایی است. ظاهر دندان‌های شما تأثیر قابل توجهی در عزت نفس و اعتماد به نفس شما دارد. در همان زمان، باعث می‌شود جذاب‌تر و جوان‌تر به نظر برسید. اگر به دلیل فضا‌های ناهموار بین دندانهایتان احساس راحتی نمی‌کنید، دیگر مشکلی حل نشدنی است. با وجود دندانپزشکی زیبایی مدرن، می‌توانید هنگام سلام و احوالپرسی به دیگران از زیبایی لبخند خود لذت ببرید.

کامپوزیت دندان و لمینت دندان یک روش زیبایی دندانپزشکی و یک راه حل پیشرفته هستند که از طریق آن می‌توانید از دندانهای سفید مروارید و سالم لذت ببرید. آنها نازک، ویفر، رنگ دندان و سفارشی هستند که به جلوی دندان شما متصل می‌شوند و به انواع مشکلات دندان می‌پردازند. تصمیم گیری در مورد اینکه کدام تکنیک برای شما مناسب است، به مجموعه‌ای متفاوت از معیارها برمی گردد. پس از بررسی دقیق مزایا و معایب روکش‌های دندان، می‌توانید هرکدام از این‌ها را بررسی نمائید تا به نتیجه منطقی برسید.

کاندیدای خوب برای کامپوزیت دندان و لمینت دندان

قبل از انتخاب نوع خاصی از روکش، ابتدا باید در نظر داشته باشید که آیا کامپوزیت دندان و لمینت دندان راه حل مناسب شما هستند. روکش برای همه یا هر دندان مناسب نیست. بنابراین، انتخاب مورد، یک فاکتور بسیار مهمی در موفقیت این تکنیک است.

روکش کامپوزیت و لمینت چه زمانی بیشتر مشخص می‌شود؟

روکش کامپوزیت و لمینت بسیار تأثیرگذارند زمانی که برای موارد زیر به کار گرفته می‌شود:

  • اصلاح دندانهایی که کج یا بد شکل هستند.
  • بازگرداندن دندان‌های شکسته یا بریده شده
  • دندانهای لکه دار یا بی‌رنگ وقتی که درمان سفیدکننده دندان کار نمی‌کند.
  • دندانهایی که با ساییده شدن کوتاه شده‌اند
  • دندانهایی که فاصله زیادی دارند.

مزایای روکش کامپوزیت

هزینه

کامپوزیت‌های ونیر دارای مزایای بیشتری نسبت به لمینت هستند که عمده‌ترین آنها هزینه است. به طور متوسط، لمینت‌ها دو برابر کامپوزیت‌ها گران هستند، با توجه به اینکه بیشتر درمانها توسط بیمه پوشش داده نمی‌شوند، برای برخی از افراد بسیار مهم است، به این معنی که به احتمال زیاد برای درمان خود هزینه‌ی آزاد پرداخت می‌کنید.

درمان همان روز

روکش کامپوزیت اغلب می‌تواند در یک قرار ملاقات تکمیل شود. دندانپزشک دندانهای شما را برای رزین آماده می‌کند و سپس روکش‌ها را مستقیماً از جلوی دندان‌های شما می‌تراشد. سپس رزین با استفاده از یک نور شدید سخت می‌شود و در آخر روکش‌های شما جلا می‌یابند.

روکش‌های کامپوزیت مستقیم (که به آنها به عنوان چسبندگی کامپوزیت نیز گفته می‌شود) در واقع بیش از آنکه در یک آزمایشگاه خارج از سایت باشد، روی دندان‌های شما تراشیده می‌شود. رزین سایه‌دار دندان‌ها به طور مستقیم روی دندان‌ها اعمال می‌شود جایی که می‌تواند توسط دندانپزشک به شکل و فرم خود درآید. رزین شکل داده شده با استفاده از یک نور با شدت بالا سخت می‌شود و پس از آن می‌توان لایه‌های اضافی رزین را اعمال کرد و در صورت نیاز برای استخراج نتیجه زیبایی شناختی تراشیده شود. پس از اتمام، رزین باید صیقل داده شود تا ظاهری طبیعی و شبیه دندان داشته باشد. روش ترکیبی بنابراین بسیار کمتر از پورسلین تهاجمی و بسیار سریعتر است.

روش لمینت طولانی‌تر می‌باشد، زیرا نیاز است که روکش‌های شما در آزمایشگاه دندانپزشکی آماده شده و قبل از انتصاب بعدی به دندانپزشک تحویل داده شود. دندان‌های شما نیز قبل از نصب روکش‌ها به آماده سازی بیشتری نیاز دارند.

برگشت پذیری

مسلماً بزرگترین مزیتی که روکش کامپوزیت نسبت به پورسلین دارد قابلیت برگشت‌پذیری است. برای قرار دادن روکش نیاز به تغییر شکل دندان‌های طبیعی شما است. وقتی نوبت به کامپوزیت می‌رسد، حداقل کار آماده سازی روی دندان‌های طبیعی شما لازم است، به این معنی که آنها بطور دائمی تا حدی تغییر نمی‌کنند که مواد کامپوزیت در صورت لزوم حذف و جایگزین نشوند.

مزایای لمینت دندان

ماندگاری

اگرچه روکش کامپوزیت دارای چندین مزیت است، یک منطقه وجود دارد که آنها نمی‌توانند با لمینت رقابت کنند: ماندگاری لمینت نسبت به رزین کامپوزیت ماده‌ای کاملاً قویتر است (حتی با بهبود مواد رزین طی سالها).

لمینت‌ها به طور متوسط 10-15 سال دوام می آورند، اگرچه وقتی بهداشت دهان و دندان را رعایت می‌کنید و دستورالعمل‌های دندانپزشک خود را دنبال می‌کنید، آنها می‌توانند حتی بیشتر دوام بیاورند. روکش کامپوزیت دوامی حدود نصف ماندگاری لمینت را دارد که زمانی بین ۷-۵ سال می‌باشد.

اگر به فکر جایگذاری روکش هستید بسیار مهم است که این معامله را در نظر بگیرید. این در حالی است که ممکن است کامپوزیت‌ها نیمی از پورسلین‌ها قیمت داشته باشند، اما آنها فقط نصف لمینت ها دوام می‌آورند. بنابراین کدام‌یک از این‌ها بهتر است؟

اکثر دندانپزشکان موافق هستند که لمینت‌ها طبیعی‌ترین، زیبایی دندان مانند دندان را ارائه می‌دهند. لمینت از کیفیت شفافی کاملاً شبیه به مینای دندان برخوردار است. همچنین به دلیل استحکام مواد و لعابی که پس از درمان اعمال می‌شود ، در برابر لکه‌گیری و تراشیدن بسیار مقاوم است. از طرف دیگر، روکش‌های کامپوزیت متخلخل‌تر هستند و بنابراین در معرض لک شدن هستند، بدین معنی که برای جلوگیری از برخی مواد غذایی ایجاد کننده لک ممکن است لازم باشد رژیم غذایی خود را تنظیم کنید. همچنین برای دستیابی به زیبایی خود دندان، باید کامپوزیت انجام شود و حتی پس از آن کاملاً قابل مقایسه نمی‌باشد.

روش لمینت بیشتر درگیر است، اگر به دنبال راه حل لمینیت هستید، ارزیابی انواع فناوری‌هایی که دندانپزشک شما در دسترس دارد بسیار مهم است. در نهایت می‌توانید مدت زمان کلی درمان را به شدت کاهش دهید.

راه حل درمانی قابل قبول

سرانجام، روکش‌های پرسلن یک راه حل درمانی قابل قبول برای همه موارد مینای دندان فرسوده، ساییدگی، نقص ژنتیکی، دندان‌های ناهموار و غیره ارائه می‌دهند. کامپوزیت‌ها نمی‌توانند گزینه مناسبی برای نگرانی‌های جدی باشند. به عنوان مثال، تغییر رنگ یا فاصله‌های قابل توجهی با استفاده از روکش‌های کامپوزیت به اندازه کافی قابل درمان نیست و تنها گزینه پرسلین را به خود اختصاص می‌دهد. دندانپزشک شما به عنوان بخشی از مشاوره برای تعیین گزینه‌های شما، ارزیابی کاملی از بهداشت دهان و دندان انجام می‌دهد.

چه زمانی کامپوزیت ونیر و دندانپزشکی لمینت گزینه خوبی نیستند؟

در برخی شرایط، دندان‌های خاص یا افراد کاندیدای مناسبی برای روکش دندان نیستند. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دندانهایی با پوسیدگی یا بیماری لثه فعال. این شرایط باید قبل از ساخت و باندینگ روکش‌های دندان درمان شود.
  • دندانهای ضعیف شده. اگر مقدار قابل توجهی از ساختار دندان از بین رفته باشد یا با پر شدن زیاد جایگزین شده باشد، دندان‌ها برای عملکرد با روکش دندان کافی نیستند. تاج دندانپزشکی در این مورد راه حل‌های کافی بیشتری را جستجو می‌کند.
  • دندانهایی که به شدت بدخیم هستند یا دندانهای نامرتب، Overbites و Underbites. برای اصلاح این مشکلات پیچیده تر، به درمان ارتودنسی نیاز است.
  • جمع شدن و دندان قروچه به راحتی می‌تواند روکش‌های دندان را خرد کند. قبل از شروع هرگونه قرار دادن روکش دندان، باید دندان تراش (که به عنوان دندان قروچه نیز شناخته می‌شود) درمان شود. محافظان شبانه دندانپزشکی ممکن است در بعضی موارد راه حلی برای این امر باشد.

هنگامی که دانستید دندانپزشکی کامپوزیت و دندانپزشکی لمینت می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد (این موارد معمولاً پس از تجزیه و تحلیل دقیق زیبایی انجام می‌شود)، شما باید بر اساس تعدادی از فاکتورها (مانند زمان و بودجه، نوع کار مورد نیاز و غیره) در مورد روکش‌های چینی در مقابل کامپوزیت تصمیم بگیرید.

الف/

برچسب ها: دندان ، کامپوزیت ، لمینیت
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: