bazarnews

کد خبر: ۹۰۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از مثبت شدن تست کرونای جهش‌یافته انگلیسی پنج نفر دیگر در استان خبر داد و گفت: تمامی مبتلایان جدید افراد هستند که با زوج قائمشهری مبتلا به ویروس کرونای جهش‌یافته در ارتباط بودند.

 سید عباس موسوی  روز دوشنبه گفت: بر اساس آخرین گزارش آزمایش کرونای جهش یافته یا انگلیسی پنج نفر از افرادی که با ۲ مبتلای قبلی ارتباط داشتند مثبت شد. 

وی ادامه داد: پس از مثبت شدن تست کرونای انگلیسی زن و شهر اهل قائمشهر که از طریق مهمانان قزوینی خود مبتلا شدند ، عملیات رصد و پایش افراد مرتبط با این زوج آغاز شد که شامل بستگان، همسایگان، افراد مرتبط مانند دوستان و محل کار و فعالیت آنها می شود.  

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: از ۲۰ فرد مشکوکی که در محیط کار با این زوج در ارتباط بودند خوشبختانه تست کرونای جهش یافته هیچ کدام مثبت نشد و این افراد مبتلا نشدند که نشان از تاثیر رعایت ماسک زنی بر جلوگیری از این ویروس دارد. 

موسوی پنج مبتلای جدید به کرونای انگلیسی را شامل همسایه و بستگان نزدیک عنوان کرد و گفت: سه نفر از اعضای خانواده این زوج و ۲ نفر دیگر نیز از همسایگان آنها هستند. 

وی از ادامه عملیات رهگیری مبتلایان در افراد مرتبط با این زوج و همچنین مبتلایان جدید اشاره کرد و افزود: با مثبت شدن ابتلای این پنج نفر جدید دایره رهگیری بسیار وسیع تر شده و ممکن است تعداد بسیاری با این افراد در تماس بوده باشند. 

دکتر موسوی حال عمومی تمامی این هفت مبتلا به کرونای جهش یافته را مساعد توصیف کرد و اظهار داشت: همه آنها در قرنطینه خانگی قرار دارند و به دلیل شرایط خوب عمومی نیازی به بستری آنان در مراکز بیمارستانی نیست. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران شیوع ویروس کرونای انگلیسی در استان را ناشی از کم توجهی به همان هشدارهایی دانست که پیشتر در یکساله گذشته کادر درمانی و پزشکی نسبت برگزاری دورهمی ها، پذیرایی از مهمان ها و رفت وآمدهای غیر ضروری داده بود. 

وی مهمان پذیری را یک ویژگی بارز برای هویت و فرهنگ مردم مازندران دانست و افزود: اما اکنون شرایط عادی نیست و باید همه این مسئله را درک کنند. 

روز گذشته برای نخستین بار دانشگاه علوم پزشکی مازندران از مشاهده کرونای انگلیسی در ۲ بیمار اهل قائمشهر خبر داد که مشخص شد این زوج به خاطر پذیرایی از مسافرانی که کرونای انگلیسی داشتند و از استان قزوین مهمان آنها بودند مبتلا شدند.

کرونای انگلیسی از ۳۰ شهریور ماه در انگلیس شیوع یافت و اندکی بعد با سرعت زیادی به کشورهای دیگر رسید. این ویروس بسیار سرایت‌پذیر است و افراد با سن پایین را هم مبتلا می‌کند و تنها راه مقابله با آن رعایت دقیق پروتکل‌ها است.

در ایران نیز پروازها به انگلیس و بالعکس قطع شد و همچنین برای مسافران از تمام کشورهای اروپایی که قصد سفر به ایران داشتند، اقدام‌های سختگیرانه از سوی وزارت بهداشت در نظر گرفته شد از جمله اینکه باید با تست منفی وارد کشور شوند و در فرودگاه هم تست  مجددگرفته  شود و حتی با منفی بودن تست آن‌ها باید ۱۴ روز در منزل قرنطینه شوند. اما با این حال آمارهای رسمی و غیررسمی نشان می دهد که اکنون در ایران بیش از دهها نفر مبتلا به کرونای انگلیسی شناسایی شدند.

حوزه درمان مازندران تحت پوشش ۲ دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل قرار دارد که در حال حاضر ٥٦۵ بیمار کرونایی در بیمارستان های تحت پوشش این ۲ دانشگاه بستری هستند و از این تعداد ١١۹ نفر با علائم حاد تنفسی در بخش مراقبت های ویژه نگهداری می شوند.

ایرنا/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: