bazarnews

کد خبر: ۹۰۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
معاون کل وزارت بهداشت توضیحاتی درباره شهرهای قرمز و نارنجی اعلام کرد.

 ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت درباره وضعیت شهرها گفت: براساس تصمیمی که در کمیته گرفته شده است شهرهای قرمز و نارنجی مشخص و اعلام شده است. شهری که در حال حاضر قرمز است بعید است تعداد بستری‌هایش در این مدت پایین بیاید. بنابراین قرار شد شهرهایی که در وضعیت نارنجی و قرمز هستند و از ۲۵ اعلام می‌شود تا انتهای دوره تعطیلات قرمز و نارنجی خواهند بود. 

وی ادامه داد: اگر شهرهای دیگری قرمز و نارنجی شوند و اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای بیفتد اعلام خواهد شد. اما سفر به و سفر از شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع خواهد بود. همچنین محدودیت شبانه نیز در سراسر کشور کماکان ادامه دارد. 

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: همچنین در تمام شهرهایی که در وضعیت آبی و زرد است اسکان در پارک ها، استقرار چادر، استقرار در مدارس و مراکز دولتی که در سال‌های گذشته محل شایع سفر بود ممنوع است. همچنین در مراکز غیررسمی مانند خانه‌هایی که اجاره داده می‌شد ممنوع است. 

حریرچی تصریح کرد: در حمل و نقل عمومی مانند هواپیما می‌توانند از ۶۰ درصد ظرفیت و در قطار و اتوبوس از ۵۰ درصد استفاده کرده و مسافرگیری کنند. همچنین در هتل‌ها از ۵۰ درصد ظرفیت استفاده می‌کنند اتاقی که تخلیه می‌شود باید طبق پروتکل‌ها مدت زمانی خالی مانده و ضدعفونی شود و اینگونه نیست که بلافاصله مورد استفاده مسافر قرار بگیرد. 

به گفته طرح تشدید نظارت نوروزی هم از طریق وزارت بهداشت و هم استانداری در ایام نوروز اعمال می‌شود. در این مورد نظارت متفاوتی بوده است اما توجه کنید که درصدی از سفرها غیرقابل اجتناب و ضروری است. 

وی ادامه داد: امروز نسبت به دیروز ۲۳ درصد افزایش بستری داشته‌ایم همچنین امروز نسبت به هفته گذشته ۱۳ درصد بستری در تهران افزایش داشته است و در برخی از بیمارستان‌های بزرگ بخش‌های کرونایی دوباره راه اندازی شده است و این وضعیت هشدار دهنده است ضمن اینکه هزار و ۷۳۰ بستری در استان خوزستان داریم که از این تعداد ۷۰۰ مورد در آی سی یو بستری هستند، لذا وضعیت می‌تواند خطرناک باشد، برخی از مردم فکر می‌کنند که همه چیز ماسک است، اما رعایت سایر دستورالعمل‌ها خیلی مهم است. ضمن اینکه شهرهای نارنجی در استان‌های دیگر نیز پدید آمده است و همه این موارد هشدار دهنده و نگران دهنده است. 

به گفته وی همچنین در حال حاضر رعایت دستورالعمل‌ها به ۶۰ درصد رسیده است. 

حریرچی ادامه داد:  به دلیل عید، چهارشنبه سوری و دید و بازدید اگر رعایت دستورالعمل‌ها کاهش پیدا کند، باز دوباره افزایش بسیار زیادی را در تعداد مبتلایان و فوتی‌ها می‌توانیم داشته باشیم، برای فروردین ماه تعداد مرگ به زیر ۱۰  نفر پیش‌بینی شده بود، اما الان پیش بینی‌ها تغییر یافته است و برای خرداد ماه حدود ۲۰۰ مرگ روزانه پیش بینی شده است.

حریرچی ادامه داد: بر اساس اعلام کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، مسافرت به دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد در مجموع با ۹ شهر قرمز و یازده استان با ۳۱ شهر نارنجی ممنوع است. از امروز ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ تا ۱۵ فروردین سال آینده ۲۹۵ شهر با رنگ زرد و ۱۱۳ شهر کم خطر مشخص شده اند.

معاون‌کل وزیر بهداشت تصریح کرد: برای اینکه مردم تکلیف خود را بدانند امروز رنگ بندی شهر‌ها را تا پایان تعطیلات نوروزی مشخص شد، محدودیت‌های شبانه ۲۱ تا ۳ صبح در همه شهر‌ها اعمال می‌شود.

حریرچی درباره ظرفیت وسایل نقلیه عمومی گفت: مسافرت با هواپیما با ۶۰ درصد ظرفیت، اتوبوس و قطار هم با ۵۰ درصد ظرفیت مجاز است، لذا ۵۰درصد هتل‌ها و رستوران‌ها با رعایت فاصله گذاری اعلام شده قادر به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه در حمل و نقل عمومی با اتوبوس شیوه نامه‌های بهداشتی و کرونایی رعایت نشده است افزود: هیچگاه مسافرت‌ها به صفر نمی‌رسد، باید مردم بدانند که سفر با خودرو شخصی ممنوع است، اما سفر‌های ضروری با خودرو‌ها و وسایل نقلیه عمومی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

حریرچی با اشاره به اینکه تردد در هر شهری فارغ از رنگ بندی‌ها از ۲۱ تا ۳ بامداد همچنان ممنوع است گفت: هدف ما در محدود کردن سفرها، کم کردن حجم ورودی مسافران به شهر‌ها است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: