bazarnews

کد خبر: ۹۰۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس اقتصادی گفت: هیچ کارآفرینی از دولت توقع کمک مالی ندارد، بلکه از دولت می‌خواهند تا اذیتشان نکند. از نظر توجیه اقتصادی هم بهتر است دولت به جای یارانه و کمک بودجه ای، محیط را امن و راحت‌تر کنند تا خود این‌ها کار کنند و به درآمد برسند.

گروه کار و تعاون بازارنیوز- بهزاد قبادی، سید امیرسیاح، کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز در واکنش به گزارش منتشر شده در بازارنیوز به نقل از صندوق بین المللی پول پیرامون مسئله کسب و کارهای کوچک، درباره وضعیت این کسب و کار‌ها در اقتصاد ایران، اظهار کرد: کسب و کار‌های کوچک از نظر اشتغال سهم بالای ۵۰ درصدی در کشور دارند و از نظر GDP هم سهم قابل توجهی دارند، اما میزان آن را شاید کسی نمی‌داند؛ چون بسیاری از این کسب و کار‌ها زیر زمینی و فاقد مجوز هستند و در محاسبات و آمار‌های رسمی وارد نمی‌شوند.

سیاح درباره تاثیرگذاری کرونا بر کسب و کار‌های کوچک گفت: این کسب و کار‌ها هم آسیب‌پذیرترند و هم توانشان از نظر مالی و قدرت لابی، برای ترمیم ضربه‌هایی که از بیرون می‌خورند، کمتر است. در برخی کشور‌ها دولت‌ها وقتی کسب و کار‌ها به علت کرونا تعطیل شد، کسری درآمد‌ها و ضربه‌ها را جبران کردند، اما دولت در ایران، چنین توان مالی ندارد.

وی افزود: هیچ کارآفرینی از دولت توقع کمک مالی ندارد، بلکه از دولت می‌خواهند تا اذیتشان نکند. از نظر توجیه اقتصادی هم بهتر است دولت به جای یارانه و کمک بودجه ای، محیط را امن و راحت‌تر کنند تا خود این‌ها کار کنند و به درآمد برسند. وقتی یارانه به آن‌ها داده می‌شود، رانت توزیع شده و این رانتی که نقطه اصابتش دقیق نیست (چون بسیاری از آن‌ها زیر زمینی هستند)، منجر به رانت نامولد می‌شود؛ بنابراین، بهتر است که بخشی در بودجه به آن‌ها اختصاص ندهند تا پول کشور تا حیف و میل نشود.

سیاح اضافه کرد: ادارات کشور، کسب و کار‌ها را تلکه می‌کنند. یک اداره نیست که فعالین اقتصادی را اذیت نکند. صاحبین کسب و کار‌ها توقع دارند که وقتی مثلا به اداره بیمه مراجعه می‌کنند، با آن‌ها رفتار درست انجام گیرد، وگرنه نیازی به حمایت مالی ندارند.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: