bazarnews

کد خبر: ۹۰۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
تحلیلگران و معامله گران نفت می گویند افزایش فروش نفت ایران به چین در هفته های اخیر، واردات پکن از کشورهای دیگر را کاهش داده است و تلاشهای اوپک پلاس برای محدود کردن عرضه در بازار جهانی را دشوار می کند.

برآوردهای تحلیلگران و معامله گران نشان می دهد چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، در حال حاضر نزدیک به یک میلیون بشکه در روز نفت ایران را با وجود تحریمهای آمریکا خریداری می کند. این امر به ضرر گریدهای نفتی محبوب کشورهایی مانند نروژ، آنگولا و برزیل شده و به خلوت شدن غیرمعمول بازار محموله های تک منجر شده است.

اکثر پالایشگاهها و معامله گران سراسر جهان به دلیل واهمه از مجازات آمریکا که شامل قطع دسترسی به سیستم بانکی آمریکا می شود، قادر به خرید نفت ایران نیستند. با این حال افزایش غیرقابل توقف قیمتها در بازار جهان، نفت ایران را که در مقایسه با گریدهای نفتی دیگر ارزانتر فروخته می شود، به شدت برای خریداران چینی شامل پالایشگاههای خصوصی که یک چهارم از ظرفیت پالایش نفت چین را تشکیل می دهند، جذاب کرده است.

با نزدیک شدن قیمت نفت برنت به مرز ۷۰ دلار در هر بشکه که تا حدود زیادی به دلیل محدودیت عرضه چشمگیر از سوی گروه اوپک پلاس بوده است، ادامه افزایش صادرات نفت ایران ممکن است تلاشهای این گروه برای تقویت بیشتر قیمتها را تضعیف کند.

ایران عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک است اما به دلیل تحریمهای آمریکا، از مشارکت در کاهش تولید اوپک معاف شده است. با این حال تمایل چین برای خرید نفت ایران باعث خرید کمتر از کشورهای دیگر اوپک مانند آنگولا و سایر تولیدکنندگان مانند نروژ و برزیل شده است. هر چند که کیفیت نفت همه این کشورها یکسان نیست.

به گفته معامله گران، حداکثر ۱۰ میلیون بشکه نفت آنگولا برای صادرات در آوریل تا هفته جاری همچنان بدون خریدار بود در حالی که معمولا چنین محموله هایی تا این وقت از ماه به فروش می رفتند. گریدهای نفتی نیجریه و جمهوری کنگو هم به دلیل عدم تقاضای خریداران، با مشکل برای فروش روبرو شده اند.

طبق آمار کشتیرانی، سه ابرنفتکش حامل نفت میدان یوهان اسوردراپ نروژ حداقل دو هفته است که بدون تخلیه محموله شان در آبهای چین منتظر مانده اند. تنها ۱۶ میلیون بشکه نفت دریای شمال در فوریه از اروپا به مقصد آسیا ارسال شد که کمترین میزان در چهار ماه گذشته بوده است و این روند نزولی احتمالا در کوتاه مدت ادامه خواهد یافت.

یونتائو لیو، تحلیلگر شرکت انرژی اسپکتس در لندن اظهار کرد: با افزایش فروش نفت از ایران، بازار محموله های تک واقعا ضعیف شده است. از هم اکنون تا ژوئن یا ژوئیه فروش گریدهای محبوب پالایشگاههای خصوصی چین مانند نفت غرب آفریقا، یوهان اسوردراپ و نفت برزیل دشوار خواهد بود.

شرکت تحقیقات انرژی کپلر هفته گذشته برآورد کرد واردات نفت چین از ایران در ماه میلادی جاری به ۸۵۶ هزار بشکه در روز خواهد رسید که بیشترین میزان در دو سال اخیر خواهد بود.

عمده این نفت توسط شرکتهای بازرگانی چینی داخلی می شود که در معرض تحریمهای آمریکا قرار نمی گیرند. احتمال دارد که این نفت خریداری شده پیش از فروش به پالایشگاههای چینی، مدتی در مخازن نفت نگهداری شود.

پالایشگاههای خصوصی که اکثرا در استان شاندونگ مستقر هستند، نفت ایران و ونزوئلا را پالایش می کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، افزایش فروش نفت ایران در حالی روی می دهد که دولت جو بایدن، رییس جمهور آمریکا بازگشت به میز مذاکره را پیشنهاد کرده است. اد مورس، مدیر تحقیقات کالا در سیتی گروپ در یادداشتی در ژانویه، ایران را بزرگترین عامل غیرقابل پیش بینی تاثیرگذار بر قیمتهای نفت خواند.
(ایسنا)

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: